Reklama

Wychowuje szkoła, czyli cała wspólnota

Niedziela małopolska 36/2009

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Maria Fortuna-Sudor: - Co znaczy w dzisiejszych czasach bycie nauczycielem?

O. Mateusz Pindelski: - Myślę, że to znaczy uprawiać zawód, który ma coraz mniejsze znaczenie...
Odnoszę wrażenie, że współczesny świat prezentuje się sam. Nie potrzebuje przewodników, a nauczyciel to przecież przewodnik po świecie wiedzy i po świecie wartości. Toteż być dzisiaj nauczycielem to przede wszystkim walczyć o własną tożsamość.

- A na czym dziś polega wychowywanie człowieka?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- W pedagogice pijarskiej mówimy o wychowaniu integralnym, czyli o wszechstronnym rozwoju człowieka, z uwzględnieniem i docenieniem jego bogactwa. W wizji chrześcijańskiej ukoronowaniem tego procesu jest wiara jako dojrzała, świadoma postawa człowieka wobec Boga. Człowiek tak jest stworzony, że najistotniejsze dla jego wychowania jest to, co się dzieje w rodzinie. Ona go kształtuje. Ale w dzisiejszych czasach część rodzin albo nie zdaje sobie sprawy z ważności swojej roli, albo pełnienie tej roli przerasta rodziców. Wtedy odpowiedzialność za wychowanie spada często na szkołę. Jeśli szkoła ma tego świadomość, to stara się utrzymywać kontakty z rodzicami i wspierać rodziny w trudnych sytuacjach. Zawsze jednak wpływ szkoły będzie drugorzędny. Ponadto w wieku dorastania dochodzi do głosu środowisko rówieśnicze, ono też ma udział w kształtowaniu postaw młodego człowieka.

- To pytanie stawiają często nauczyciele, którzy obciążeni wielką liczbą obowiązków i dużą odpowiedzialnością, zastanawiają się, co powinni robić: uczyć czy wychowywać?

- Nauczyciel wierny swemu powołaniu siłą rzeczy wychowuje. W tradycji pijarskiej nauczanie i wychowanie to forma ewangelizacji. I nieważne, jakiego przedmiotu się uczy. Matematyk może zapytać: „Co ja mam wspólnego z kształtowaniem wiary wychowanka?”. Ma, i to wiele. Przez swoją solidność, umiejętność prezentowania abstrakcyjnego świata, przez wymaganie sumienności, przez otwartość, życzliwość… Cechy, które prezentuje i kształtuje na zajęciach, tworzą podstawę, stanowią przykład, który może pomóc młodemu człowiekowi w osobistym przyjęciu wiary. Chcę jeszcze podkreślić, że wychowuje cała szkoła, czyli wspólnota, w skład której wchodzą rodzice, nauczyciele, uczniowie, absolwenci.

- Z wychowywaniem człowieka nierozerwalnie wiążą się autorytety. Kto dzisiaj ma szansę stać się autorytetem?

Reklama

- Staje się nim ten, kto angażuje się w sprawy młodego człowieka. Jeżeli nastolatek spotka człowieka, który okazuje mu zainteresowanie, który w trudnych sytuacjach pomoże, nie zawiedzie zaufania - to będzie słuchał takiej osoby i zapamięta, co usłyszał.
Istota wychowania opiera się właśnie na relacji między uczniem i takim nauczycielem, który staje się mistrzem. Mistrzem życia.

- To piękne, co Ojciec mówi, ale młodzież, pytana o autorytety, wymienia Jerzego Owsiaka, Kubę Wojewódzkiego, Ewę Drzyzgę. Skąd takie wybory?

- Należy dokonać podziału autorytetów na medialne i doświadczane bezpośrednio. Co do autorytetów medialnych, to ja bym nie przywiązywał do nich zbyt wielkiej wagi. Młody człowiek szuka czegoś, co jest atrakcyjne. Stąd wybór postaci popularnych, medialnych. Po nich przyjdą kolejne, które jeszcze bardziej będą szokować, prowokować. Dla wielu wydaje się to namiastką prawdy, daje nadzieję na zbliżenie się do rzeczywistości. To z kolei ma związek z pragnieniem zbliżenia się do autentycznego życia, pragnieniem, które jest w każdym z nas. W naszych wychowankach również. Myślę, że to bardzo istotne, aby wychowawca starał się w młodym człowieku zaszczepić postawę kontemplacyjną. Postawę krytycznego osądu nastawionego również na przekroczenie poznania czysto dyskursywnego. Takiego, które przekracza poziom argumentacji mocno zsubiektywizowanej. Można próbować to osiągnąć, zachęcając ucznia do kontaktu ze sztuką, literaturą, kulturą, religią. Ale nie należy do tego podchodzić naiwnie. Trzeba wiele wysiłku, a nawet szczęścia, aby zaistniały warunki, w których młody człowiek ukształtuje w sobie świadomy, indywidualny sposób postrzegania świata. Trzeba się o to starać, mimo wszystko!

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chile: coraz mniej katolików, Kościół potrzebuje żywych wspólnot

2025-07-08 17:44

[ TEMATY ]

Kościół

Chile

spadek

wierni

Grażynak Kołek

Spis ludności Chile wykazał, że coraz mniej mieszkańców tego południowoamerykańskiego kraju deklaruje się jako katolicy. Z kolei coraz więcej określa siebie mianem osób bez przynależności religijnej lub deklaruje przynależność do wspólnot protestanckich.

Ze spisu wynika, że w 2024 roku za katolików uważało się 54 proc. obywateli Chile powyżej 15. roku życia. W 1992 roku było ich 77 proc., a w 2002 roku - 70 proc. Przynależność do wspólnot protestanckich deklaruje obecnie 16 proc. mieszkańców tego kraju, zaś 26 proc. nie wyznaje żadnej religii.
CZYTAJ DALEJ

Bóg, widząc cierpienie lituje się nad człowiekiem

Rozważanie do Ewangelii Mt 9, 27-31

Czytania liturgiczne na 8 lipca 2025;
CZYTAJ DALEJ

Cztery spotkania dzieci i młodzieży z astronautą na ISS

2025-07-08 16:35

[ TEMATY ]

kosmos

spotkania

astronauta

dzieci i młodzież

PAP/Albert Zawada

Mimo trwających wakacji ponad 2 tysiące osób – uczniów i nauczycieli – wzięło udział w piknikach i całodniowych wydarzeniach towarzyszących czterem połączeniom z Międzynarodową Stacją Kosmiczną (ISS). Podczas spotkań astronauta Sławosz Uznański-Wiśniewski odpowiadał na pytania dzieci i młodzieży.

We wtorek w warszawskim Centrum Nauki Kopernik odbyło się ostatnie z serii czterech edukacyjnych spotkań na żywo z ISS. Astronauta połączył się z uczestnikami wydarzenia bezpośrednio z pokładu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Poprzednie spotkania zorganizowano w Łodzi, Wrocławiu i Rzeszowie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję