Reklama

Sztuka

Pamiętajmy Niemena

Czesław Niemen zmarł 17 stycznia 2004 r. Mija już dziewięć lat od przedwczesnej śmierci wielkiego artysty

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sympatykom twórczości artystycznej Niemena pozostały nagrania. Ale nie tylko, żywa pozostaje też pamięć. W kraju, a także za granicą - w Austrii, Niemczech, USA - odbywają się liczne imprezy upamiętniające znakomitego artystę.

Imprezy są cykliczne i jednorazowe, czasem okolicznościowe, te znane szerokiej publiczności z transmisji telewizyjnych, jak koncert „Czas płynie jak rzeka” - podczas 41. MFP w Sopocie w 2004 r., Wieczór poświęcony Niemenowi TVN Sopot Festival 2009 czy Festiwal Twórczości Niezapomnianych Artystów Polskich, edycja 2009 r. w Operze Nova w Bydgoszczy, nazwany „Pejzaż bez Ciebie - Czesław Niemen”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Koncerty pamięci

Spośród wielu koncertów poświęconych twórczości Czesława Niemena wspomnieć należy 1. Festival Niemen - Pamięć w dniach 24-26 marca 2011 r. w Bielsku-Białej. Były to dwa recitale wypełnione piosenkami Niemena we własnych interpretacjach Grażyny Łobaszewskiej & Ajagore i Stanisława Soyki z zespołem. Trzeciego dnia festiwalu wystąpiła gwiazda estrady włoskiej Farida, znana polskiej publiczności z uczestnictwa na X MFP Sopot’70, na którym zdobyła Nagrodę Dziennikarzy, a następnie odbyła trasę koncertową po kraju pod nazwą „Niemen przedstawia Faridę”. Farida zaśpiewała kompozycje Czesława Niemena, „La musica magica” i „Io senza te” („Ja bez niego”, oryginalny tekst „Dziwny jest ten świat”).

Festiwal pamięci

Reklama

Do przedsięwzięć kultywujących pamięć o twórczym udziale w rozwoju polskiej muzyki rozrywkowej Czesława Niemena i legitymujących się wieloletnią, coroczną kontynuacją należy Festiwal Młodych Talentów NIEMEN NON STOP w Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku. To największe w kraju święto muzyki Czesława Niemena, trwające trzy dni. Festiwal, od dwóch lat o zasięgu międzynarodowym, organizowany jest z myślą o młodych, w wieku 15-28 lat, początkujących talentach, którzy w trudnych wokalnie, ale pięknych i bogatych pod względem melodycznym piosenkach Niemena prezentują publiczności i jurorom swoje umiejętności muzyczne.

Premierowy festiwal odbył się w 2006 r., a pierwszym wykonawcą, który wystąpił na scenie, był Tomasz Jaśkiewicz, gitarzysta Niemena z zespołu „Akwarele”. Muzyk wykonał na gitarze swoją słynną solówkę z piosenki „Dziwny jest ten świat” Czesława Niemena.

Pierwszego dnia jury wyłania Złotą Dziesiątkę spośród wcześniej zakwalifikowanych wykonawców do Konkursu Scen@niemena, drugiego dnia - jego laureatów, w tym przyznaje Grand Prix Festiwalu. Na każdy festiwal zapraszane są gwiazdy polskiej sceny muzycznej. Przez festiwalową publiczność byli oklaskiwani m.in.: Helmut Nadolski, Marek Bałata, Artur Dutkiewicz, Ewa Bem, Wojtek Korda, Ania Rusowicz czy dwukrotnie Stanisław Soyka z zespołem. Organizatorem festiwalu, odbywającego się w październiku, jest Młodzieżowe Centrum Kultury i Stowarzyszenie Nota Anamnesis ze Słupska. NIEMEN NON STOP towarzyszą imprezy okołofestiwalowe. Są to: warsztaty wokalne dla uczestników konkursu piosenki i panele dyskusyjne „Norwid - kolebka pieśni: od poezji do rocka”, którego moderatorem jest Roman Radoszewski, autor książki „Czesław Niemen. Kiedy się dziwić przestanę”. Od trzech lat festiwalowi towarzyszą wspaniałe spektakle pantomimy, do muzyki Niemena, przygotowywane przez słupski Teatr Tańca ENZA.

Dzień i Festiwal Niemena

Reklama

Innym przedsięwzięciem jest Dzień Niemena w Amfiteatrze im. Czesława Niemena w Olsztynie. Impreza organizowana pod koniec lipca lub na początku sierpnia przez Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie. Dzień Niemena zaistniał w roku 2008 - roku nadania amfiteatrowi jego imienia. W amfiteatrze występują zaproszeni znani krajowi artyści prezentujący utwory z repertuaru Czesława Niemena. W 2011 r. był nim Janusz Radek z zespołem Tomasza Filipczaka, ze spektaklem muzycznym „Dziwny ten świat - opowieść Niemenem”, a w 2012 r. Grażyna Łobaszewska & Ajagore.

Festiwal Piosenki im. Czesława Niemena w Luboniu k. Poznania to impreza jednodniowa o zasięgu ogólnokrajowym dla młodych, w wieku 16-28 lat, początkujących wokalistów. Po trzeciej edycji nastąpiła zmiana formuły festiwalu i ubiegłoroczny - 29 września - odbył się jako IV Ogólnopolski Festiwal Piosenki w Luboniu bez udziału twórczości Niemena. Organizatorami festiwalu są Urząd Miasta Luboń, Policealne Studium Piosenkarskie im. Czesława Niemena w Zespole Szkół Muzycznych w Poznaniu i Stowarzyszenie Muzyczne Vividus.

Konferencje

Konferencje naukowe poświęcone muzyce rockowej organizowane są w Tułowicach od 2009 r. przez Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiej Uniwersytetu Opolskiego, a ich pomysłodawcą był dr Radosław Marcinkiewicz. Na konferencji wielu autorów referatów podjęło problematykę twórczości Czesława Niemena. W przekonaniu uczestników konferencji, jak zauważył prof. dr hab.Wojciech Chlebda: - Niemen był jednym z najistotniejszych zjawisk polskiej kultury powojennej, zjawiskiem tyleż muzycznym w ścisłym sensie tego słowa, ile też literackim i artystycznym w ogóle, wreszcie - społecznym, jak cała muzyka, literatura i kultura rocka. Po spotkaniach powstają pokonferencyjne tomy naukowe w serii Unisono.

Zloty miłośników

Reklama

Ogólnopolski Zlot Miłośników Muzyki Czesława Niemena to najstarsza impreza dedykowana artyście. Pierwszy Zlot odbył się już w kilka miesięcy po śmierci Niemena w 2004 r. VIII i IX Zloty w latach 2011-2012 odbyły się w Łagowie Lubuskim, miasteczku malowniczo położonym wśród jezior i lasów bukowych.

Od pięciu lat Ogólnopolskie Zloty odbywają się pod auspicjami powstałego w 2008 r. Stowarzyszenia Pamięci Czesława Niemena w Świebodzinie, bowiem przyświeca im wspólna idea uchronienia piosenkarza od zapomnienia jako artysty i człowieka.

Ławeczka Niemena

Z inicjatywy Stowarzyszenia Pamięci Czesława Niemena w Świebodzinie powstała odlana z brązu, jedyna w kraju, plenerowa ławeczka Niemena, której twórcą był poznański artysta rzeźbiarz Robert Sobociński. Niemen siedzi na ławeczce, oparty o zapis nutowy jego piosenki „Dziwny jest ten świat”. Ławeczka zlokalizowana została w Świebodzinie, w mieście, gdzie mieszka rodzina Wydrzyckich, z którą Niemen-Wydrzycki był bardzo zżyty, którą często odwiedzał, i gdzie wypoczywał. Tu przygotował kilka programów muzycznych i kilka razy koncertował. Uroczyste odsłonięcie ławeczki nastąpiło w 70. rocznicę urodzin Czesława Niemena - w 2009 r. w obecności pani Jadwigi Wydrzyckiej-Bortkiewicz, rodzonej siostry artysty i jej męża Kazimierza oraz stryjecznego rodzeństwa.

Reklama

Stowarzyszenie jest wydawcą w 2010 r. książki poświęconej Niemenowi. Jest to opracowanie pt. „Czesław Niemen w Świebodzinie”, autorstwa Jana Edwarda Czachora. Z kart publikacji można dowiedzieć się także o działalności Stowarzyszenia. W ubiegłym roku, 15 stycznia, zorganizowało w świebodzińskim kościele Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski koncert wspomnieniowy „Bóg - Człowiek - Ojczyzna w twórczości Czesława Niemena”.

Rodzinnie przy muzyce Niemena

Na Ogólnopolskie Zloty Miłośników Muzyki Niemena przybywa rokrocznie kilkadziesiąt osób z różnych stron kraju, w różnym wieku - od studentów po osoby pamiętające Niemena z wczesnych lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku.

Uczestników Zlotów swoją obecnością zaszczycają najstarsza córka Niemena - Maria, siostra Niemena - Jadwiga i stryjeczne rodzeństwo - Urszula, Halina, Romuald, Jerzy i Jan. Mentorami spotkań, z potrzeby serca, są Jerzy Wydrzycki i prezes Stowarzyszenia Jan E. Czachor.

Zloty to sympatyczne spotkania towarzyskie, podczas których, przy muzyce Niemena, integruje się wielka rodzina, dysponująca nieskończoną liczbą wspomnień i informacji o Czesławie Niemenie. Zloty przynoszą uczestnikom także niezapomniane artystyczne doznania.

Reklama

Jednym z tych szczególnych był koncert 18 czerwca 2011 r. w amfiteatrze w Łagowie. Amfiteatr na pół tysiąca osób zgromadził ok. 800 osób chętnych wysłuchania zapowiadanego przez „Gazetę Lubuską” i plakaty koncertu „Czesław Niemen - Wspomnienie”. Koncert na bardzo wysokim poziomie artystycznym zapewnili wykonawcy w osobach: solistki Danuty Urbańskiej ze Świebodzina, Jarosława Królikowskiego - tenora opery wrocławskiej i zielonogórskiego barda Macieja Wróblewskiego (autora tekstu i muzyki oraz wykonawcy pieśni „Chrystus Król Świebodziński”, utrwalonej na CD, „Christus Vincit”…). Profesjonalną narrację koncertu zapewnił Jerzy Wydrzycki, wieloletni elektroakustyk koncertów Niemena. Publiczność amfiteatru oklaskami na stojąco podziękowała duetowi - Danucie Urbańskiej i Jarosławowi Królikowskiemu za brawurowe wykonanie „Dziwny jest ten świat”, zmuszając artystów do bisu.

Miłą niespodzianką dla publiczności amfiteatru był niezapowiadany wcześniej występ siedmioletniej Julii, wnuczki Czesława Niemena, córki Marii.

Julia, w hołdzie dziadkowi, zagrała na skrzypcach Koncert h-moll op.35 Oskara Riedinga, prezentując się publiczności tak jak doświadczona artystka, a był to jej pierwszy występ przed tak licznym audytorium. Publiczność nagrodziła Julię długimi, gromkimi brawami.

Julii należy życzyć, by była kontynuatorką pięknych tradycji muzycznych rodziny Wydrzyckich.

2013-01-07 13:03

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sakralne oblicze Mistrza Amadeusza

Niedziela Ogólnopolska 25/2018, str. 28-29

[ TEMATY ]

muzyka

Wolfgang Amadeusz Mozart jest uznawany za muzycznego geniusza

„Wolfgang Amadeus Mozart”, Barbara Krafft, portret pośmiertny, 1819 r.

„Wolfgang Amadeus Mozart”, Barbara Krafft, portret pośmiertny, 1819 r.
Bez wątpienia był bon vivantem, człowiekiem, który nie stronił od rozrywkowej strony życia. Jednak pojmowanie Wolfganga Amadeusza Mozarta wyłącznie jako muzycznego geniusza, który spędzał czas na hulankach, jest stereotypem mocno podbudowanym wizerunkiem kompozytora wytworzonym na potrzeby hollywoodzkiej produkcji „Amadeusz”. Jak to często bywa, prawda leży gdzie indziej, albo – jak mawia klasyk – tam, gdzie leży. Mozart jako jeden z trzech geniuszy w pojęciu globalnym, kompozytor stawiany w jednym rzędzie z Janem Sebastianem Bachem i Fryderykiem Chopinem, genialnie obracał się w obrębie muzyki sakralnej. W ramach tegorocznej edycji Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie cztery koncerty będą poświęcone właśnie dziełom, które salzburski Mistrz tworzył w silnym związku z liturgią. Już 21 czerwca br. w bazylice archikatedralnej w Warszawie zabrzmią dwie pozycje znajdujące się od lat w koronnym repertuarze Warszawskiej Opery Kameralnej. Choć oba te dzieła muzyki oratoryjnej w dorobku Wolfganga Amadeusza Mozarta nie ustępują pięknem jego „Requiem” i Mszy c-moll, to jednak nieczęsto goszczą na koncertowych afiszach. Wydawać by się mogło, że Msza „Koronacyjna” nie kryje przed nami tajemnic. Jednak na podstawie ostatnich badań dowiadujemy się, ze została skomponowana na użytek salzburskiej katedry, przypuszczalnie z okazji świąt Wielkiej Nocy, a nie – jak wcześniej sądzono - z okazji koronacji cudownego obrazu Matki Bożej w Maria Plain niedaleko Salzburga. Wykonano ją prawdopodobnie również w trakcie uroczystości koronacyjnych cesarza Leopolda II na króla Czech (6 września 1791 r. w Pradze). Drugim dziełem, które zabrzmi tego samego wieczoru, są Mozartowskie Nieszpory, czyli „Vesperae solennes de confessore”, które na tle całej muzyki sakralnej Mozarta są dziełem bardziej skondensowanym i zwartym, acz nieczęsto wykonywanym. Tym samym warto wsłuchać się w ich frazy, Nieszpory bowiem, skomponowane na potrzeby kalendarza liturgicznego katedry w Salzburgu (1780), kryją prawdziwą perłę – jedną z najpiękniejszych arii sopranowych w całej muzyce Mozarta (nie tylko sakralnej). Mowa o „Laudate Dominum”, w którym po przejmujących frazach solowych na pierwszy plan wychodzi chór. Zdradzę, że to jedno z moich ulubionych Mozartowskich dzieł, a wspomniana aria to perełka w jego spuściźnie. I jeszcze ciekawostka. Rękopis Mszy „Koronacyjnej” znajduje się w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie.
CZYTAJ DALEJ

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku

2025-05-01 16:30

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Nawet kiedy człowiek zapomina o Bogu, kiedy myśli, że Go nie ma lub że umarł, to jednak Bóg nie zapomina o człowieku. Czyż może niewiasta zapomnieć o swym niemowlęciu, ta, która kocha syna swego łona? A nawet, gdyby ona zapomniała, Ja nie zapomnę o tobie. Oto wyryłem cię na obu dłoniach, twe mury są ustawicznie przede Mną (Iz 49, 15-16) – powie Bóg.

Jezus znowu ukazał się nad Jeziorem Tyberiadzkim. A ukazał się w ten sposób: Byli razem Szymon Piotr, Tomasz, zwany Didymos, Natanael z Kany Galilejskiej, synowie Zebedeusza oraz dwaj inni z Jego uczniów. Szymon Piotr powiedział do nich: «Idę łowić ryby». Odpowiedzieli mu: «Idziemy i my z tobą». Wyszli więc i wsiedli do łodzi, ale tej nocy nic nie ułowili. A gdy ranek zaświtał, Jezus stanął na brzegu. Jednakże uczniowie nie wiedzieli, że to był Jezus. A Jezus rzekł do nich: «Dzieci, macie coś do jedzenia?» Odpowiedzieli Mu: «Nie». On rzekł do nich: «Zarzućcie sieć po prawej stronie łodzi, a znajdziecie». Zarzucili więc i z powodu mnóstwa ryb nie mogli jej wyciągnąć. Powiedział więc do Piotra ów uczeń, którego Jezus miłował: «To jest Pan!» Szymon Piotr, usłyszawszy, że to jest Pan, przywdział na siebie wierzchnią szatę – był bowiem prawie nagi – i rzucił się wpław do jeziora. Pozostali uczniowie przypłynęli łódką, ciągnąc za sobą sieć z rybami. Od brzegu bowiem nie było daleko – tylko około dwustu łokci. A kiedy zeszli na ląd, ujrzeli rozłożone ognisko, a na nim ułożoną rybę oraz chleb. Rzekł do nich Jezus: «Przynieście jeszcze ryb, które teraz złowiliście». Poszedł Szymon Piotr i wyciągnął na brzeg sieć pełną wielkich ryb w liczbie stu pięćdziesięciu trzech. A pomimo tak wielkiej ilości sieć nie rozerwała się. Rzekł do nich Jezus: «Chodźcie, posilcie się!» Żaden z uczniów nie odważył się zadać Mu pytania: «Kto Ty jesteś?», bo wiedzieli, że to jest Pan. A Jezus przyszedł, wziął chleb i podał im – podobnie i rybę. To już trzeci raz Jezus ukazał się uczniom od chwili, gdy zmartwychwstał. A gdy spożyli śniadanie, rzekł Jezus do Szymona Piotra: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie więcej aniżeli ci?» Odpowiedział Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś baranki moje». I znowu, po raz drugi, powiedział do niego: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?» Odparł Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego: «Paś owce moje». Powiedział mu po raz trzeci: «Szymonie, synu Jana, czy kochasz Mnie?» Zasmucił się Piotr, że mu po raz trzeci powiedział: «Czy kochasz Mnie?» I rzekł do Niego: «Panie, Ty wszystko wiesz, Ty wiesz, że Cię kocham». Rzekł do niego Jezus: «Paś owce moje. Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci: Gdy byłeś młodszy, opasywałeś się sam i chodziłeś, gdzie chciałeś. Ale gdy się zestarzejesz, wyciągniesz ręce swoje, a inny cię opasze i poprowadzi, dokąd nie chcesz». To powiedział, aby zaznaczyć, jaką śmiercią uwielbi Boga. A wypowiedziawszy to, rzekł do niego: «Pójdź za Mną!»
CZYTAJ DALEJ

Papamobile Franciszka będzie pomagać dzieciom w Strefie Gazy

2025-05-04 20:41

[ TEMATY ]

strefa gazy

papież Franciszek

Mazur / episkopat.pl

Papamobile, którym papież Franciszek poruszał się na Zachodnim Brzegu, zostanie przekształcone w mobilną klinikę dla chorych i rannych dzieci w Strefie Gazy - poinformował w niedzielę dziennik "New York Times". Papież przed śmiercią pobłogosławił projekt.

Przebudowany samochód będzie przewoził lekarza, pielęgniarkę, a także sprzęt medyczny zapewniający podstawową opiekę, m.in. testy na infekcje czy zestawy do opatrywania ran - przekazał Anton Asfar z jerozolimskiego Caritasu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję