Reklama

Niedziela Rzeszowska

Powołanie – Boże marzenie o człowieku

Niedziela rzeszowska 2/2013, str. 6

[ TEMATY ]

powołanie

BOŻENA SZTAJNER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

DOROTA ZAŃKO: - Rok 2012 był Pijarskim Rokiem Powołaniowym. Jakie inicjatywy Ojcowie Pijarzy w związku z nim podjęli?

Reklama

O. PIOTR JAŁAKO SP: - Było ich wiele. Jedną z nich była tzw. sztafeta powołaniowa, która została rozpisana na cały rok. Zaangażowane w nią były wszystkie duszpasterstwa w Polsce, w których pracują Ojcowie Pijarzy. Co miesiąc przekazywaliśmy kolejnej wspólnocie relikwie serca św. Józefa Kalasancjusza, założyciela Zakonu Ojców Pijarów. Ten akt inicjował czas intensywnej modlitwy w intencji powołań. Prowadzono katechezy, konferencje na temat powołania. Np. w dniach 7-9 grudnia w naszej parafii rzeszowskiej na Wilkowyi odbyła się taka sztafeta powołaniowa, podczas której oglądaliśmy film „Próba ogniowa”, podejmujący temat małżeństwa i relacji w małżeństwie, po nim miała miejsce krótka dyskusja na ten temat i warsztat z komunikacji interpersonalnej ukazujący trudności w naszym codziennym dialogu. Ponadto konferencje na temat pożycia seksualnego w małżeństwie, którą wygłosił o. Ksawery Knotz oraz na temat powołania do życia kapłańskiego i zakonnego prezentowaną przez rektora Seminarium Pijarskiego o. Tomasza Jędrucha. Imprezą „dużego formatu” była Parafiada w Warszawie oraz Międzynarodowe Spotkanie Młodzieży Pijarskiej w Krakowie pod hasłem „Marzę o Tobie. Bóg”, w którym uczestniczyli młodzi z Białorusi, Węgier, Czech i Włoch. Podejmowaliśmy wiele przedsięwzięć, podczas których młodzież mogła głębiej przyjrzeć się temu, co tak naprawdę jest w ich sercach. Zakończenie Roku Powołaniowego odbyło się w Sylwestra w Łapszach Niżnych - zabawę połączyliśmy ze spotkaniami formacyjnymi.

- Gdzie mogą szukać pomocy osoby, które chciałyby w jakiś sposób pogłębić temat powołania?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Uruchomiliśmy nowy portal podejmujący tematykę powołaniową: www.mojepowołanie.pl. Umieszczamy na nim informacje, w jaki sposób odkrywać powołanie, czym ono jest, dotykamy wszystkich jego płaszczyzn. Na tej stronie znajduje się lista kontaktów do osób, do których można napisać z różnego rodzaju wątpliwościami. Wydajemy również kwartalnik „eSPe”, który także podejmuje tematykę powołania. Wiemy, że niewiele jest publikacji poświęconych powołaniu, dlatego postanowiliśmy niejako uzupełnić te braki. Zawsze jesteśmy otwarci i gotowi do rozmowy.

- Czym jest powołanie?

- Powołanie to Boże marzenie o każdym z nas. To pomysł Pana Boga na danego człowieka. Modląc się o powołanie, pytamy Boga, co chce, abyśmy czynili; szukamy odpowiedzi, która ukierunkuje nasze działania i codzienne życie. Okrywanie powołania, to odkrywanie woli Boga.

- Wielu, powołanie kojarzy się przede wszystkim z powołaniem do życia kapłańskiego, do życia zakonnego...

Reklama

- Rzeczywiście tak jest. Kiedy na rekolekcjach dla młodzieży pada słowo „powołanie”, widzę przerażenie w jej oczach, mówiące, ksiądz będzie nas za chwilę namawiał, żebyśmy zostali zakonnikami. To błędne myślenie. Powołanie to bardzo szerokie pojęcie, które mieści w sobie również powołanie do życia małżeńskiego i nie boję się tego powiedzieć, choć wiem, że jest to teza bardzo kontrowersyjna, do życia w samotności. Oczywiście ta samotność musi być dobrze rozumiana. Dzisiaj bardzo modne jest bycie singlem. Jest to model życia bardzo egoistyczny czy wręcz hedonistyczny. Mówiąc o powołaniu do życia w samotności mam na myśli wybór pozostania w pojedynkę, by móc poświęcić życie na rzecz drugiego człowieka, na rzecz tych, z którymi żyjemy, pracujemy, a zarazem, by być bliżej Boga.

- Czy wystarczy modlić się o powołanie wybierając szkołę czy kierunek studiów?

- Powołanie to jest coś, co odkrywamy każdego dnia. Wiem to z doświadczenia. Zostałem kapłanem, zakonnikiem, ale Pan Bóg ma na mnie jeszcze wiele pomysłów, na każdy dzień. Moim zadaniem jest je odkrywać, w sposób najprostszy - analizując moją codzienność, patrząc na ludzi, którzy są pośród mnie, tych, których Pan Bóg stawia na mojej drodze, patrząc na moje zdolności, potrzeby środowiska, w których przychodzi mi pracować, bo ono pokazuje mi nowe potrzeby realizacji siebie i swojego powołania, tego, które w danym momencie odkryłem. Raz wybrawszy ciągle wybierać muszę.

- Odrębnym od powołania do życia w samotności, czy do życia duchownego jest powołanie do życia małżeńskiego - bo dotyczy ono dwojga ludzi. Jak należy właściwe je realizować?

- Podstawą związku jest relacja - więź. Niestety, dzisiaj przeżywamy kryzys relacji międzyludzkich. A jeśli brak jest relacji, trudno mówić o miłości, o jakimkolwiek zobowiązaniu. Bo małżeństwo to właśnie zobowiązanie względem drugiego człowieka, odpowiedzialność za niego. Dzisiaj mamy nieco zaburzone pojęcie małżeństwa, które utrwalają w nas komedie romantyczne kreślące realizację tego życia jako „usłanego różami”. Jak zatem należy rozumieć miłość? Św. Augustyn mówił, że „Miłość jest wyborem i wiernością wyborowi”. Wcielenie tej prawdy w życie, pozwoli dobrze budować związek małżeński.

2013-01-10 14:10

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Żniwo wielkie, ale robotników mało

Niedziela szczecińsko-kamieńska 9/2018, str. V

[ TEMATY ]

modlitwa

powołanie

post

wideonet/fotolia.com

Modlitwa i post o powołania w archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej rozpoczęły się w 1. niedzielę Wielkiego Postu i potrwają do 8 grudnia

Modlitwa i post o powołania w archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej
rozpoczęły się w 1. niedzielę Wielkiego Postu i potrwają do 8 grudnia
Wielki Post to czas „uporządkowania naszego systemu wartości i celów życia doczesnego”. To zatrzymanie się i skoncentrowanie uwagi na sprawach najistotniejszych, to skierowanie – jak mówi abp Andrzej Dzięga – myśli „na ewangeliczną drogę Bożej nadziei”. Kościół w sposób szczególny zachęca do postu, modlitwy i jałmużny – trzech głównych filarów życia duchowego Jezusa Chrystusa. Wielki Post to wejście na drogę nawrócenia i czas, gdy możemy nauczyć się przyjmować dar łaski. „Uczymy się tego przez rozważanie, jak Maryja, Bożego Słowa” – mówi abp Andrzej Dzięga i zachęca do wydobycia z szuflady Pisma Świętego, które pomoże nam nauczyć się Bożej drogi.
CZYTAJ DALEJ

Św. Katarzyna z Genui

Drodzy bracia i siostry! Dzisiaj chciałbym wam powiedzieć o kolejnej, po św. Katarzynie Sieneńskiej i św. Katarzynie z Bolonii świętej noszącej imię Katarzyna. Myślę o św. Katarzynie z Genui, znanej przede wszystkim z powodu jej wizji czyśćca. Tekst, który opisuje jej życie i myśl, został opublikowany w tym liguryjskim mieście w 1551 r. Jest podzielony na trzy części: „Życie i nauka”, „Udowodnienie i wyjaśnienie czyśćca” - bardziej znana jako Traktat oraz „Dialog między duszą a ciałem”. Redaktorem końcowym był spowiednik Katarzyny, ks. Cattaneo Marabotto. Katarzyna urodziła się w Genui w 1447 r. Była ostatnią z pięciorga dzieci. Została osierocona przez ojca, Giacomo Fieschi, gdy była jeszcze dzieckiem. Matka, Francesca di Negro, dała jej dobre wychowanie chrześcijańskie, na tyle, że starsza z dwóch córek została zakonnicą. W wieku szesnastu lat Katarzyna został wydana za mąż za Giuliano Adorno, człowieka, który po wielu doświadczeniach militarnych i handlowych na Bliskim Wschodzie, powrócił do Genui, aby się ożenić. Życie małżeńskie nie było łatwe, także ze względu na charakter małżonka, uzależnionego od hazardu. Sama Katarzyna miała początkowo skłonność do prowadzenia pewnego rodzaju życia światowego, w którym jednakże nie mogła odnaleźć spokoju. Po dziesięciu latach, w jej sercu było głębokie poczucie pustki i goryczy. Nawrócenie rozpoczęło się 20 marca 1473 r., dzięki wyjątkowym przeżyciom. Udawszy się do kościoła świętego Benedykta i klasztoru Matki Bożej Łaskawej, aby się wyspowiadać, klękając przed kapłanem, „otrzymała - jak sama pisze - ranę w sercu, ogromną miłość ku Bogu”, z bardzo jasną wizją swojej nędzy i wad, a jednocześnie dobroci Boga, że omal nie zemdlała. Z tego doświadczenia zrodziła się decyzja, która ukierunkowała całe jej życie: „Nigdy więcej świata, nigdy więcej grzechów” (por. Vita mirabile, 3rv). Wówczas Katarzyna uciekła, przerywając spowiedź. Gdy wróciła do domu, weszła do najodleglejszego pokoju i długo płakała. W tym momencie była już wewnętrznie pouczona o modlitwie i świadoma ogromnej miłości Boga względem niej, grzesznej. Było to doświadczenie duchowe, którego nie mogła wyrazić słowami (por. Vita mirabile, 4r). To właśnie przy tej okazji ukazał się jej cierpiący Jezus, niosący krzyż, jak jest to często przedstawiane w ikonografii świętej. Kilka dni później wróciła do księdza, by w końcu dokonać dobrej spowiedzi. Tutaj zaczęło się owo „życie oczyszczenia”, które przez długi czas było przyczyną jej stałego bólu za popełnione grzechy i pobudziło do przyjmowania pokuty i ofiar, aby ukazać Bogu swoją miłość. Na tej drodze Katarzyna coraz bardziej przybliżała się do Pana, aż do wejścia w to, co nazywa się „życiem zjednoczenia”, to znaczy relacji wewnętrznego zjednoczenia z Bogiem. W Vita mirabile napisano, że jej dusza była prowadzona i pouczana wewnętrznie jedynie słodką miłością Boga, który dawał jej wszystko, czego potrzebowała. Katarzyna oddała się niemal całkowicie w ręce Pana, aby żyć przez około dwadzieścia pięć lat - jak pisze - „bez pośrednictwa jakiegokolwiek stworzenia, żyć pouczana i rządzona przez samego Boga”(Vita mirabile, 117r-118r), karmiąc się nade wszystko nieustanną modlitwą i Komunią Świętą przyjmowaną każdego dnia, co w jej czasach nie było powszechne. Dopiero wiele lat później Pan dał jej kapłana, który zatroszczył się o jej duszę. Katarzyna zawsze niechętnie zwierzała się i wyrażała doświadczenie swej mistycznej komunii z Bogiem, przede wszystkim ze względu na głęboką pokorę, jaką doświadczała w obliczu łask Pana. Jedynie perspektywa uwielbienia i możliwości pomagania w rozwoju duchowym innych ludzi pobudziła ją, aby powiedzieć innym, co się w niej wydarzyło, począwszy od chwili nawrócenia, które było jej doświadczeniem pierwotnym i podstawowym. Miejscem jej wstąpienia na szczyty mistyki był szpital Pammatone, największy kompleks szpitalny w Genui, którego była dyrektorką i inspiratorką. Tak więc Katarzyna żyła życiem w pełni czynnym, pomimo owej głębi swego życia duchowego. W Pammatone utworzyła się wokół niej grupa zwolenników, uczniów i współpracowników, zafascynowanych jej życiem wiary oraz miłością. Sam jej małżonek Giuliano Adorno, został nim na tyle pozyskany, że porzucił rozpustne życie, aby stać się tercjarzem franciszkańskim, przenieść do szpitala, i pomagać swej żonie. Zaangażowanie Katarzyny w opiekę nad chorymi trwało aż do końca jej ziemskiej pielgrzymki, 15 września 1510 r. Od nawrócenia do śmierci nie było wydarzeń nadzwyczajnych, ale dwa elementy charakteryzują całe jej życie: z jednej strony doświadczenie mistyczne, to znaczy głębokie zjednoczenie z Bogiem, odczuwane jako unia oblubieńcza, a z drugiej opieka nad chorymi, organizowanie szpitala, służba bliźniemu, zwłaszcza najbardziej potrzebującym i opuszczonym. Te dwa bieguny - Bóg i bliźni wypełniają całkowicie jej życie, praktycznie spędzone w obrębie szpitalnych murów. Drodzy przyjaciele, nigdy nie wolno nam zapominać, że im bardziej miłujemy Boga i trwamy w modlitwie, tym bardziej potrafimy prawdziwie kochać otaczające nas osoby, ponieważ będziemy zdolni do dostrzeżenia w każdej osobie oblicza Pana, który kocha bezgranicznie, nie czyniąc różnic. Mistyka nie tworzy dystansu wobec bliźniego, nie tworzy życia abstrakcyjnego, lecz raczej przybliża do drugiego człowieka ponieważ zaczyna się postrzegać świat oczyma i sercem Boga. Myśl Katarzyny o czyśćcu, ze względu na którą jest ona szczególnie znana, jest skondensowana w ostatnich dwóch częściach cytowanej księgi: „Traktat o czyśćcu” i „Dialogu między duszą a ciałem”. Ważne, aby zauważyć, że Katarzyna w swym doświadczeniu mistycznym nie ma nigdy szczególnych objawień o czyśćcu czy też doznających tam oczyszczenia duszach. Jednakże w pismach inspirowanych naszą Świętą jest to element centralny, a sposób jego opisania ma cechy oryginalne, na tle swej epoki. Pierwszy rys indywidualny dotyczy „miejsca” oczyszczenia dusz. W jej czasach przedstawiano go głównie odwołując się do obrazów związanych z przestrzenią: sądzono, że istnieje pewna przestrzeń, gdzie miałby się znajdować czyściec. U Katarzyny jednak czyściec nie jest przedstawiony jako element krajobrazu wnętrzności ziemi: jest to ogień nie zewnętrzny, ale wewnętrzny. Czyściec jest ogniem wewnętrznym. Święta mówi o drodze oczyszczenia duszy ku pełnej komunii z Bogiem, wychodząc od swojego doświadczenia głębokiego bólu z powodu popełnionych grzechów, w porównaniu z nieskończoną miłością Boga (por. Vita mirabile, 171v). Słyszeliśmy, że w czasie nawrócenia Katarzyna nagle odczuwa dobroć Boga, nieskończoną odległość swego życia od tej dobroci oraz palący ogień w swym wnętrzu. To jest ten ogień, który oczyszcza, jest to wewnętrzny ogień czyśćca. Także i tu jest rys oryginalny w porównaniu z myślą tamtej epoki. W istocie nie wychodzi się od zaświatów, aby powiedzieć o mękach czyśćcowych - jak to było w zwyczaju w tym czasie, a być może jeszcze dziś - aby następnie wskazać drogę do oczyszczenia i nawrócenia. Nasza Święta wychodzi od własnego doświadczenia życia wewnętrznego na drodze ku wieczności. Dusza - mówi Katarzyna - przedstawia się Bogu jako nadal związana pragnieniami i cierpieniami wynikającymi z grzechu, a to uniemożliwia jej, aby cieszyła się uszczęśliwiającą wizją Boga. Katarzyna stwierdza, że Bóg jest tak święty i czysty, że dusza zbrukana grzechem nie może się znaleźć w obecności Bożego majestatu (por. Vita mirabile, 177r). Także i my czujemy, jak bardzo jesteśmy oddaleni, jak bardzo jesteśmy pełni tak wielu rzeczy, które uniemożliwiają nam widzenie Boga. Dusza jest świadoma ogromnej miłości i doskonałej sprawiedliwości Boga, i w konsekwencji cierpi, że nie odpowiedziała w sposób prawidłowy i doskonały na tę miłość, a właśnie sama miłość wobec Boga staje się tym samym płomieniem, sama miłość oczyszcza z rdzy grzechu. U Katarzyny można dostrzec obecność źródeł teologicznych i mistycznych, z których zazwyczaj czerpano w owym czasie. W szczególności odnajdujemy typowy obraz zaczerpnięty od Dionizego Areopagity, to jest złotą nić, łączącą serce człowieka z samym Bogiem. Kiedy Bóg oczyścił człowieka, wiąże go cieniutką złotą nicią, jaką jest Jego miłość, i pociąga go ku sobie uczuciem tak silnym, że człowiek staje się „pokonanym, zwyciężonym, pozbawionym siebie”. W ten sposób serce człowieka jest opanowane przez miłość Boga, która staje się jedynym przewodnikiem, jedynym poruszycielem jego egzystencji (por. Vita mirabilis, 246 rv). Owa sytuacja wyniesienia ku Bogu i powierzenia się Jego woli, wyrażona obrazem nici, jest używana przez Katarzynę, aby wyrazić działanie światła Bożego na dusze w czyśćcu, światła, które je oczyszcza i unosi do wspaniałości promienistego blasku Bożego (por. Vita mirabilis, 179r). Drodzy przyjaciele! Święci w swoim doświadczeniu zjednoczenia z Bogiem, osiągają tak głębokie „poznanie” Bożych tajemnic, w którym nawzajem przenikają się miłość i poznanie, że stanowią pomoc dla teologów w ich wysiłkach badawczych, intellectus fidei rozumienia tajemnic wiary, rzeczywistego zgłębienia tajemnic, na przykład, czym jest czyściec. Poprzez swe życie święta Katarzyna poucza nas, że im bardziej kochamy Boga i wchodzimy w zażyłość z Nim na modlitwie, to tym bardziej pozwala się On poznawać i rozpala nasze serca swoją miłością. Pisząc o czyśćcu, Święta przypomina nam podstawową prawdę wiary, która staje się dla nas zachętą do modlitwy za zmarłych, aby mogli oni osiągnąć uszczęśliwiającą wizję Boga w komunii świętych (por. Katechizm Kościoła Katolickiego, 1032). Pokorna, wierna i wielkoduszna służba, jaką Święta zaoferowała przez całe życie w szpitalu Pammatone, to jasny przykład miłości dla wszystkich i szczególna zachęta dla kobiet, które wnoszą fundamentalny wkład na rzecz społeczeństwa i Kościoła, wraz ze swą cenną pracą, ubogaconą przez ich wrażliwość i poświęcenie się dla najbiedniejszych i najbardziej potrzebujących. Dziękuję. Tłum. st (KAI)/Watykan
CZYTAJ DALEJ

„Silni Polską!” – młodzież, historia i przyszłość Ojczyzny

2025-09-15 20:20

[ TEMATY ]

Instytut Pamięci Narodowej

Silni Polską!

Karol Darmoros / Family News Service

Silni Polską!

Silni Polską!

Historia to nie tylko nauka o przeszłości, ale drogowskaz dla przyszłych pokoleń. Udowodnili to młodzi uczestnicy pierwszej edycji ogólnopolskiego konkursu Instytutu Pamięci Narodowej „Silni Polską!”. Podczas gali finałowej tego projektu wyróżniono 30 najlepszych drużyn z całej Polski. Projekty, słowa i zaangażowanie pokazały, że miłość do Ojczyzny ma wymiar ponadczasowy.

Pamięć jako źródło siły
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję