Reklama

Kościół

Synod o synodalności: konsultacje kontynentalne przed październikowym zgromadzeniem

Na różnych kontynentach odbywają się konsultacje biskupów i katolików świeckich przed końcową sesją zgromadzenia Synodu Biskupów na temat synodalności. Odbędzie się ona w Watykanie od 2 do 27 października.

[ TEMATY ]

synod

Episkopat News/ flickr.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zbierze ona owoce niemal czteroletniego (2021-2024) procesu synodalnego. Zainicjowany przez papieża Franciszka, skupiony był wokół teologicznej koncepcji synodalności, czyli „podążania razem” jako lud Boży. Podkreśla ona szczególnie powołanie wszystkich ochrzczonych do aktywnego udziału w misji Jezusa Chrystusa powierzonej Jego Kościołowi.

Jako część ogólnoświatowego procesu wzajemnego słuchania, dialogu i rozeznawania, kontynentalne konferencje biskupie, we współpracy z duchowieństwem, osobami konsekrowanymi i świeckimi, zorganizowały warsztaty, poświęcone omówieniu kluczowych treści teologicznych i duszpasterskich zawartych w „Instrumentum laboris” - dokumencie roboczym październikowej sesji, ogłoszonym 9 lipca.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Europa

W Europie przedstawiciele 42 Kościołów lokalnych zbiorą się w tym celu w dniach 29-31 sierpnia w Linzu, w Austrii. Podzieleni na małe grupy przedyskutują tematy zawarte w „Instrumentum laboris”. Obecni będą przewodniczący episkopatów, tworzący Radę Konferencji Biskupich Europy (CCEE), a także teologowie, kanoniści i przedstawiciele Stolicy Apostolskiej.

Reklama

Teolożka pastoralna Klara-Antonia Csiszar, która brał udział w ubiegłorocznej pierwszej sesji zgromadzenia synodalnego i obecna będzie również na spotkaniu w Linzu, wskazuje, że kluczowym obszarem zainteresowań będzie różnorodność na wszystkich szczeblach Kościoła. „Przywiązaliśmy wagę do tego, jak różnorodność może być postrzegana w Europie” - ujawniła w rozmowie z agencją Kathpress. „Jakie przesłanie niesie ta różnorodność dla Kościoła w Europie, co oznacza dla naszych Kościołów lokalnych, jakim głosem jest Kościół w Europie w symfonii Kościoła powszechnego?” - pyta austriacka teolożka.

Azja

Podobne spotkanie ma już za sobą Federacja Azjatyckich Konferencji Biskupich (FABC). Odbyło się ono w od 5 do 8 sierpnia w Bangkoku, z udziałem 38 delegatów z 17 krajów. Ujawniło ono konieczność jedności i harmonii dla rozwoju Kościoła katolickiego w regionie w dużej mierze niechrześcijańskim.

„Azja pielęgnowała różnorodność kultur i religii, a przyjmując harmonię, wzajemne uznanie i szacunek dla różnic, możemy pomóc Kościołowi powszechnemu lepiej zrozumieć doświadczenie wspólnego kroczenia wśród różnorodności” - oświadczył kard. Stephen Chow z Hongkongu na łamach tamtejszego tygodnika katolickiego „Sunday Examiner”.

FABC stworzyła portal internetowy Synodality Asia, mający na celu zachęcenie katolików do włączenia się w proces synodalny.

Ameryka Łacińska i Karaiby

Latynoamerykańska Rada Biskupia (CELAM) zorganizowała kontynentalną dyskusję wokół „Instrumentum laboris” w Bogocie w dniach 9-11 sierpnia. Około 200 osób wzięło udział w warsztatach, a kolejne 1200 uczestniczyło online w kongresie, którego tematami były m.in. kościelne struktury, rola kobiet, rozumienie misji.

Reklama

Nowo mianowany arcybiskup Caracas - Raúl Biord Castillo oświadczył, że w raporcie końcowym zeszłorocznej sesji zgromadzenia synodalnego uderza „ubóstwo propozycji” dotyczących kluczowego dla synodu tematu misji. Dlatego zachęcił uczestników do głębszego rozważenia relacji między synodalnością i misją, na co zwraca uwagę również watykańskie „Instrumentum laboris’. „Ograniczanie misji do duszpasterstwa misyjnego, jak proponuje się w wielu naszych schematach organizacyjnych diecezji, jest nieprecyzyjne i zubożające. Prawdziwym celem synodalności jest misja, do której jesteśmy powołani (z nakazu Zmartwychwstałego), w którą jesteśmy zaangażowani (z dynamiki trynitarnej) i zaangażowani (przez chrzest i sakramenty wtajemniczenia chrześcijańskiego)” - wskazał wenezuelski hierarcha.

Afryka

Warsztaty na kontynencie afrykańskim odbyły się jeszcze przed publikacją „Instrumentum laboris”. Sympozjum Konferencji Biskupich Afryki i Madagaskaru (SECAM) wraz z Afrykańską Inicjatywą Synodalną (ASI) przeprowadziły to spotkanie w dniach 23-26 kwietnia w Nairobi.

50 delegatów z Kościołów lokalnych zastanawiało się nad drogami i sposobami, jak być „misyjnym Kościołem synodalnym”, a także omówić jedyne w swoim rodzaju doświadczenie i specyficzny wkład ludów Afryki w ewangelizację tego kontynentu.

Przewodniczący SECAM kard. Fridolin Ambongo zaznaczył, że spotkanie ukazało znaczenie wzmocnienia chrześcijańskiej tożsamości tego regionu świata. „Wśród delegatów panował konsensus co do tego, że Afryka musi wykorzystać doświadczenie Małych Wspólnot Chrześcijańskich oraz bogate zasady filozoficzne Ubuntu [afrykański system etyczny, skupiający się na relacjach międzyludzkich i pomocy bliźniemu - KAI], które podkreślają wartości rodziny, braterstwa i solidarności. Dyskusje te podkreśliły potrzebę włączenia tych odmiennych sił kulturowych i społecznych do szerszej misji naszego Kościoła” - stwierdził arcybiskup Kinszasy.

2024-08-25 19:50

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Synod o synodalności rozpoczął IV moduł refleksji nad treściami z Instrumentum laboris

[ TEMATY ]

synod

papież Franciszek

PAP/EPA/ANGELO CARCONI

Dziś Synod o synodalności wkroczył w czwarty blok tematyczny. To ostatni moduł refleksji zgodnie z Instrumentum laboris i został on zatytułowany „Uczestnictwo, zarządzanie i władza”. Chodzi o rozmyślania nad procesami, strukturami oraz instytucjami, jakie powinny być obecne w misyjnym Kościele synodalnym. Kolejny etap prac zgromadzenia otwarto Mszą św. pod przewodnictwem abp. Gintarasa Grušasa, metropolity wileńskiego i przewodniczącego Rady Konferencji Biskupich Europy (CCEE).

Hierarcha w homilii zwrócił uwagę na obchodzone dzisiaj święto św. Łukasza Ewangelisty, którego „życie i dzieło ukazują nam mentalność synodalną”. Ów uczeń Pański „pokazuje nam, o czym musimy pamiętać w czasie naszej pracy; to po pierwsze wierność i wytrwałość” - podkreślił litewski arcybiskup. Zaznaczył elementy obecne w świadectwach Łukasza o Jezusie oraz wczesnym Kościele: rolę kobiet, poczynając od Maryi, moc Bożego miłosierdzia, powszechne powołanie ochrzczonych do głoszenia Królestwa, niesienie pokoju, działanie Ducha Świętego jako protagonisty życia wspólnoty. One wszystkie powinny się odnosić również do obecnego synodu. Ale, jak wskazuje dzisiejszy fragment ewangeliczny o posłaniu 72 uczniów, zawsze spotyka się to z pewnymi wyzwaniami – mówił abp Grušas.
CZYTAJ DALEJ

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

Niedziela łódzka 22/2003

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

Adobe Stock

Św. Teresa z Lisieux

Św. Teresa z Lisieux

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

Podejrzany o zabicie księdza z Kłobucka był poczytalny

2025-10-02 11:06

[ TEMATY ]

śp. ks. Grzegorz Dymek

Karol Porwich/Niedziela

Ks. Grzegorz Dymek

Ks. Grzegorz Dymek

Tomasz J., podejrzany o zabicie w lutym br. księdza z Kłobucka (Śląskie), był w chwili popełnienia tego czynu poczytalny – uznali biegli w przesłanej prokuraturze opinii sądowo-psychiatrycznej. Do sądu wkrótce powinien trafić akt oskarżenia.

Ks. Grzegorz Dymek, proboszcz parafii NMP Fatimskiej w Kłobucku, został zamordowany 13 lutego podczas napadu na plebanię. Zbrodnia miała najprawdopodobniej tło rabunkowe. Śledztwo prowadzi Prokuratura Rejonowa w Częstochowie. Informację o uzyskanej opinii biegłych przekazał w czwartek PAP rzecznik częstochowskiej prokuratury okręgowej Tomasz Ozimek.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję