Francja: Paryską katedrę Notre Dame odwiedziło po odbudowie ponad 1,6 mln osób
Ponad 1,6 mln osób odwiedziło paryską katedrę Notre Dame od czasu, gdy została otwarta po odbudowie po pożarze z 2019 roku. Dane te podał we wtorek wieczorem rektor świątyni ksiądz Olivier Ribadeau Dumas oceniając, że stała się ona centrum duchowym.
Informując o frekwencji od czasu otwarcia katedry w grudniu 2024 r., duchowny oświadczył, że liczba odwiedzających sięgnęła 30 tys. dziennie. "Frekwencja wciąż rośnie. Próg 1,6 mln odwiedzających został przekroczony w miniony weekend" - powiedział ks. Ribadeau Dumas w wywiadzie dla dziennika "Ouest France".
Katedra jest miejscem pielgrzymek i pokazuje to "wymiar, jakiego nabrała" po pożarze, odbudowie i działaniach, jakie miały uczynić z niej "ośrodek duchowości" we Francji - podkreślił rektor Notre Dame. Jak relacjonował, wiele osób przychodzi zwłaszcza na nieszpory o godz. 18 i Msze niedzielne.
Podziel się cytatem
Ten udział w nabożeństwach jest liczniejszy niż było to przed pożarem i "odsłania duchowy wymiar Notre Dame" - mówił ks. Ribadeau Dumas. Zauważył, że dwaj spowiednicy obecni są od godz. 10 do 18 i przez cały czas przyjmują wiernych. Zdarza się, że ludzie wychodzący po zwiedzaniu świątyni zawracają i podchodzą do spowiedników, "ponieważ przeżyli szczególny moment".
Od kilkunastu dni do Notre Dame przybywają zorganizowane pielgrzymki. "Otrzymujemy zgłoszenia z Francji i z całego świata" - powiedział rektor. Ocenił też, że dobrze działa system rezerwacji internetowej wprowadzony dla odwiedzin świątyni.
Nawiązując do propozycji ministerstwa kultury Francji, by wstęp do Notre Dame był płatny, ks. Ribadeau Dumas ocenił, że trudno byłoby wydzielić przestrzeń dla turystów, którzy zapłacili za bilet. Podkreślił, że są ludzie, którzy po zwiedzaniu decydują się pozostać na Mszy, co jest znakiem, że "nie można odróżnić, kto jest turystą, a kto jest pielgrzymem". (PAP)
Od 12 do 23 sierpnia trwają prace przy odkażaniu okolic katedry Notre-Dame w Paryżu. Zostały one skażone ołowiem podczas pożaru dachu świątyni, do jakiego doszło 15 kwietnia.
Postanowiono zastosować czyszczenie pod bardzo wysokim ciśnieniem, aby wypłukać pozostałości ołowiu z podłoża na ulicach wokół katedry. Na czas czyszczenia są one zamykane dla ruchu, podobnie jak pobliska stacja metra.
W samym sercu Neapolu, w Kaplicy Sansevero znajduje się jedna z najbardziej niezwykłych rzeźb jaką kiedykolwiek wykuto w marmurze – to „Chystus spowity całunem” („Cristo Velato”). Jej twórcą jest włoski rzeźbiarz Giuseppe Sammartino, który skończył swoje dzieło w 1753 r. Ludziom trudno było uwierzyć, że można było z twardego marmuru „wydobyć” przezroczysty całun, który lekko pokrywał ciało zmarłego Chystusa. Ponieważ zleceniodawcą rzeźby był książe Raimondo di Sangro, sławny alchemik, powstała legenda, że całun powstał w alchemicznym procesie „marmoryzacji” tkaniny.
Warto dodać, że w okresie późnego baroku Sammartino był jednym z najwybitniejszych włoskich rzeźbiarzy – pracował w Neapolu, tworząc rzeźby o tematyce religijnej, a Chrystus z kaplicy Sansevero jest jego najsłynniejszym dziełem.
Nie umiem / być srebrnym aniołem / ni gorejącym krzakiem / tyle Zmartwychwstań już przeszło / a serce mam byle jakie. / Tyle procesji z dzwonami / tyle już alleluja / a moja świętość dziurawa / na ćwiartce włoska się buja – pisał ksiądz poeta Jan Twardowski w wierszu pt. „Wielkanocny pacierz”. Gdy zapytałam go kiedyś, na czym według niego polega zmartwychwstanie Chrystusa, odpowiedział: „na tym, że Chrystus, który umarł, żyje!”.
Była to dla niego „prawda porażająca”. Bo przecież Pan Jezus po zmartwychwstaniu był niby ten sam, ale już zupełnie inny. Nawet Apostołowie nie mogli Go poznać. Wskrzeszona dziewczynka czy Łazarz z Ewangelii pozostali tacy sami. Po wskrzeszeniu - wrócili do normalnego życia, kiedyś potem znów poumierali. Natomiast Pan Jezus po zmartwychwstaniu był zupełnie inny – tłumaczył ks. Twardowski, dodając że właśnie dlatego w Komunii świętej przyjmujemy Zmartwychwstałego Pana Jezusa, a więc przemienionego przez śmierć i zmartwychwstanie. Ktoś, kto przechodzi przez śmierć, już jest inny – to bardzo ważna prawda wiary”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.