- Rozeszły się takie głosy, że nowa podstawa programowa do nauczania religii to będzie religioznawstwo! To ja od razu mówię - to jest nie prawda! Proszę nie wierzyć takim informacjom. To nadal będzie nauczanie religii rzymskokatolickiej! Tak samo jak inne religie będą nauczane w swojej konfesyjności. Cały czas będzie ujęcie katolickie, natomiast w nowej podstawie będzie przekaz nauki katolickiej, ale w innych wymiarach - wyjaśnił bp Osial.
Tematem wiosennej sesji duszpasterskiej duchowieństwa archidiecezji łódzkiej była religia w szkole - jej stan aktualny i prognozy na przyszłość.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
W słowie wprowadzenia do spotkania metropolita łódzki zwrócił uwagę na to, że temat nauczania religii w szkole jest dziś dyskutowany przez wszystkich. Dlatego też właśnie ten temat został poruszony podczas wiosennej sesji.
Głównym prelegentem spotkania był bp Wojciech Osial – biskup diecezjalny Łowicki, Przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, który podzielił się z duchownymi wszelkimi informacjami, ustaleniami, decyzjami i planami na przyszłość związanymi z nauczaniem religii katolickiej w polskich szkołach.
Reklama
- Lekcja religii zderza się dzisiaj z bardzo poważnymi wyzwania - zauważył prelegent. - Mamy takie dwa wielkie wyzwania: mamy zjawisko wypisywania się uczniów z lekcji religii. Przyczyny tego są różne i każdy przypadek trzeba byłoby opisywać oddzielnie. Poprzez fakt, że lekcja religii była na pierwszej i na ostatniej godzinie, to nie sprzyjało też do uczęszczania na nią. Musimy zobaczyć obojętność religijną naszych uczniów. Musimy też widzieć jakąś formę buntu - ktoś nie chodzi, bo czymś się zraził, nie został zrozumiany, został źle potraktowany - przeróżne sytuacje. Trzeba też powiedzieć, że jakość naszych zajęć też jest różna! Mamy bardzo dobrych nauczycieli religii, ale i… wiecie księża, jak to wygląda. Drugim ważnym wyzwaniem jest przepracowanie dokumentów programowych tak dla lekcji religii jak i dokumentu bazowego dla działań katechetycznych w parafii - podkreślił przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP.
W drugiej części spotkania głos zabrał metropolita łódzki, który wskazał, że obok nauki religii w szkole, trzeba dziś myśleć o prowadzeniu katechizacji w parafii, katechizacji, która będzie związana z przepowiadaniem Kerygmatu, prowadzącym do życia liturgią w codzienności. Kardynał Grzegorz zauważył, że - dla głoszenia Kerygmatu i przekazu łaski w Kościele przestrzenią naturalną jest parafia. W parafii dokonuje się przepowiadanie, i w parafii dokonuje się wtajemniczanie w sakramenty. Stąd bierze się to rozróżnienie pomiędzy nauczaniem religii w szkole i katechezą, która jest w parafii. Modelem katechezy parafialnej nie może być model szkolny. Nie chodzi o dodatkową lekcję religii. Modelem - takie jest nauczanie Kościoła od dawna - jest katechumenat. Katechumenat jest wzorcową katechezą co do treści, i co do metody. Dobrze jest wiedzieć jakie są treści katechumenie - te podejmować w parafii, a całą resztę zostawić w szkole. Nie o to idzie, by wyjść ze szkoły! - zauważył metropolita łódzki.
Na zakończenie kard. Ryś podziękował przybyłym na spotkanie i zadał duchownym dwa pytania, nawiązujące do tematyki sesji: Kiedy sam przeżyłem katechumenat pochrzcielny? Kto z nas ma takie doświadczenie? oraz Jakie widzimy przeszkody, albo co nas zatrzymuje przed realizacją takiej syntezy - nauki religii w szkole i katechezy katechumenalnej w parafii? Gdzie my mamy problem?
Sesje duszpasterskie odbywają się dwa razy w roku – jesienią i wiosną – i są spotkaniem formacyjnym i pastoralnym skierowanym do kapłanów diecezjalnych i zakonnych posługujących na terenie Archidiecezji Łódzkiej. Wiosenna sesja duszpasterska- odbywająca się w Wyższym Seminarium Duchownym w Łodzi miała dwa terminy 10 i 11 marca br.