Teologia wyzwolenia to dzieło KGB – do takich mniej więcej wniosków prowadzi wywiad, którego były generał rumuńskiej bezpieki Ion Mihai Pacepa udzielił „Catholic News Agency”. Pacepa w 1978 r. uciekł zza żelaznej kurtyny do USA. Według niego, to sowieckie służby wymyśliły teologię wyzwolenia, co miało służyć promocji marksizmu w Ameryce Południowej.
Z tą sensacyjną tezą nie do końca zgadza się znany amerykański watykanista John L. Allen Jr., który na portalu cruxnow.com stwierdził, że początki teologii wyzwolenia sięgają wcześniejszych czasów niż te, o których mówi Pacepa. Zdaniem dziennikarza, nie wyklucza to jednak faktu, że KGB mogło wspierać rozprzestrzenianie się tego ruchu i traktowanie go jako elementu wojny ideologicznej ze Stanami Zjednoczonymi. Amerykańska administracja, zdaniem niektórych – nie jest to teza nowa – stała z kolei za natężeniem działania protestanckich ruchów pentakostalnych, które odbierały wiernych Kościołowi katolickiemu. Oblicza się, że ruchy pentakostalne w latach 90. ubiegłego wieku odciągały od Kościoła katolickiego do 8 tys. osób dziennie. Również tej tezie Allen daje odpór, twierdząc, że podstawową przyczyną sukcesu sekt protestanckich była zbytnia klerykalizacja Kościoła. Według badań przeprowadzonych wśród byłych wiernych Kościoła katolickiego, którzy przeszli do sekt, tym, czego im brakowało w Kościele i co spowodowało ich przejście, był brak kształcenia biblijnego w parafiach, niedbała liturgia i brak głębszych relacji interpersonalnych we wspólnotach parafialnych.
W niecałą dobę od aktywowania oficjalnych papieskich kanałów w mediach społecznościowych Leon XIV zdobył rekordową liczbę obserwujących. Na Instagramie jest to 12,6 mln, a na platformie X ponad 53 mln, sumując dziewięć języków, w których profil jest prowadzony.
Największym zainteresowaniem na dawnym Twiterze cieszy się język hiszpański (18,6 mln) i angielski (18,5 mln), następnie włoski (5,2 mln), portugalski (5 mln) i francuski (1,8 mln). Po polsku i łacinie konto zgromadziło po milionie obserwujących. Po ponad pół miliona osiągnęły kanały po niemiecku (679 tys.) i arabsku (558 tys.).
W historii św. Małgorzaty występuje wiele elementów z baśni lub fabularnego filmu. Piękna dziewczyna, książęcy zamek, macocha, które nie toleruje przybranej córki, kochanek, który umiera w tajemniczy sposób, a na końcu oczywiście szczęśliwe zakończenie- nawrócenie, które doprowadzi Ją do świętości.
W 1247 r. na świat przychodzi Małgorzata, w wieku 8 lat zostaje osierocona przez matkę, a ojciec żeni się ponownie. Zazdrosna macocha nie toleruje dziewczynki, co objawia się w uprzykrzaniu jej życia. Młoda Małgorzata szuka wolności, w wieku 18 lat zakochuje się w Arseniuszu z Montepulciano, z którym ucieka, myśląc, że ich uczucie zakończy się małżeństwem. Niestety nigdy do tego nie doszło, po mimo przyjścia na świat ich dziecka, gdyż szlachecka rodzina nie zgadza się na ich związek. Małgorzata próbuje wtopić się w życie rodziny swojego ukochanego, hojnie pomagając ubogim.
Na jednej z pierwszych prywatnych audiencji swojego pontyfikatu nowo wybrany papież Leon XIV przyjął arcybiskupa większego kijowsko-halickiego Światosława Szewczuka, zwierzchnika Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego (UKGK). Spotkanie odbyło się 15 maja w bibliotece Pałacu Apostolskiego w Watykanie. Ojciec Święty wyraził swoją bliskość z narodem ukraińskim i zapewnił go o swoim wsparciu. Abp Szewczuk zaprosił papieża do złożenia wizyty apostolskiej w Ukrainie.
Na początku spotkania abp Szewczuk złożył papieżowi Leonowi XIV życzenia i pogratulował wyboru na urząd biskupa Rzymu i podziękował za pierwsze słowa i gesty wobec Ukrainy: „Naród ukraiński już określił Waszą Świątobliwość jako papieża pokoju. W ostatnią niedzielę słyszeliśmy, jak mówiłeś, że ból narodu ukraińskiego jest w Twoim sercu. Twoje wezwanie do prawdziwego, sprawiedliwego i trwałego pokoju jest szczególnie aktualne w tym czasie, a Twoja troska o pojmane i deportowane dzieci świadczy o Twojej szczególnej ojcowskiej trosce o pierwsze ofiary wojny w Ukrainie”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.