Reklama

Święta i uroczystości

Objawienie Pańskie

Niedziela świdnicka 2/2017, str. 8

[ TEMATY ]

Przemienienie Pańskie

Ks. Zbigniew Chromy

Jordan – okolice Jerycha – tradycyjne miejsce chrztu Pana Jezusa

Jordan – okolice Jerycha – tradycyjne miejsce chrztu Pana Jezusa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obchodzimy święty dzień wsławiony trzema cudami: dzisiaj gwiazda przywiodła Mędrców do żłóbka, dzisiaj na godach woda zamieniła się w wino, dzisiaj Jezus chciał być ochrzczony w Jordanie, aby nas zbawić” – ta starożytna antyfona do hymnu „Magnificat” z nieszporów święta Objawienia Pańskiego, doskonale streszcza tajemnicę uroczystości upamiętniającej objawienie się Boga w widzialnej postaci. Chrystus, Bóg-Człowiek, objawił się poganom w osobach Mędrców, narodowi wybranemu podczas chrztu w Jordanie oraz swoim uczniom na Godach w Kanie Galilejskiej.

Reklama

Słowo Epiphania, starożytna nazwa tego święta – do dziś tak nazywanego na Wschodzie – może być tłumaczone jako adventus czy parousia i jest świeckiego pochodzenia. Święto Trzech Króli należy do najstarszych w Kościele i dawniej szczególnie w ten dzień, podobnie jak w Wigilię Paschalną, udzielano chrztu. Było to poprzedzone okresem pokuty, który kończył się w Epifanię 6 stycznia. Do dziś śladami tego są fioletowy kolor szat w Adwencie czy też błogosławienie wody w tym dniu. W Kościele chrzczono więc nie tylko w Wielkanoc, ale i święto Trzech Króli. Dlatego błogosławiono wodę w te dwa najstarsze obok niedzieli święta chrześcijańskie. Kościół wschodni, także aktualnie, spośród trzech tajemnic, które dziś wspominamy, najbardziej akcentuje chrzest Chrystusa, którego wspomnienie było głównym powodem udzielania chrztu w tę uroczystość.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Widzieliśmy Jego gwiazdę na wschodzie i przybyliśmy oddać Mu pokłon” – Kościół zachodni wspomina dziś zwłaszcza to wydarzenie – pokłon Mędrców, objawienie się Boga narodom, czyli poganom; wspominając z wdzięcznością Bożą łaskę, która rozświetliła narody pogrążone w ciemnościach światłem Ewangelii. Kościół pogan, a więc chrześcijan niemających żydowskich korzeni, w osobach owych Mędrców widzi siebie samego oddającego pokłon Chrystusowi Panu i dziękuje Mu, że zechciał się objawić tym, którzy Go wcześniej nie znali. Dary, które przynoszą Magowie, oznaczają samego Chrystusa, o czym przypomina nam „Modlitwa nad darami” z uroczystości Objawienia Pańskiego. Złoto Jego królewską godność, która wypływa z połączenia w Nim dwóch natur: ludzkiej i boskiej. Ich symbolami są mirra i kadzidło. „Albowiem kiedy Jednorodzony Syn Twój ukazał się w naszej śmiertelnej naturze, udzielił nam na nowo światła swej nieśmiertelności” – te słowa prefacji o Objawieniu Pańskim wskazują nie tylko na Chrystusa, który jest objawicielem, ale i na Chrystusa, który sam jest Objawieniem Boga.

W święto Trzech Króli po Ewangelii tradycyjnie ogłasza się daty świąt ruchomych, tak jak one w danym roku przypadają. Uroczysta formułą rozpoczyna się od słów: „Uroczyście oznajmiamy, bracia umiłowani, że tak jak poprzez hojne miłosierdzie Boże radowaliśmy się z Narodzenia Pana naszego Jezusa Chrystusa, tak też powinniśmy głosić radość Zmartwychwstania naszego Zbawiciela”. Ten stary zwyczaj, aby w pierwsze wielkie święto roku cywilnego, ogłaszać święta ruchome, ma głębokie uzasadnienie teologiczne. Po pierwsze, następuje po Ewangelii, która jest Objawieniem samego Pana, a po drugie, w święto Objawienia Pańskiego. W ten dzień, zgodnie z tradycją, naznacza się kredą, poświęconą w święto Trzech Króli, drzwi naszych domów. Powinno to wyglądać następująco: C+M+B+2017 lub K+M+B+2017. Te trzy litery mogą oznaczać zarówno trzech Mędrców (Caspar, Melchior, Balthasar) w łacińskim lub polskim brzmieniu ich imion, jak i prośbę o błogosławieństwo, są także prośbą o Bożą opiekę w ciągu roku: „Christus Mansionem Benedicat” – Niech Chrystus błogosławi ten dom. Zwyczaj ten jest kontynuacją starotestamentalnej tradycji (Wj 12,1n). Gdy Izrael wychodził z Egiptu, z domu niewoli, na Boże polecenie Izraelici znaczyli swoje domy krwią baranka i uniknęli zagłady, gdy Anioł Śmierci, zabijał wszystko pierworodne w Egipcie. Kto zatem świadomie kreśli te znaki, wyraźnie prosi o Bożą opiekę, o Jego błogosławieństwo, chce, by omijały ten dom wszelkie nieszczęścia, a przy okazji przyznaje się do wiary wobec sąsiadów. Trzy krzyżyki + oznaczają błogosławieństwo Trójcy Przenajświętszej +Ojca +Syna +Ducha Świętego.

Każdy wierzący, podobnie jak Mędrcy ze Wschodu, przychodzi na Mszę św., aby oddać pokłon Bogu, który dla nas stał się człowiekiem, przynosząc Mu w darze siebie samego z wodą swoich dobrych uczynków, aby On przemienił je w najprzedniejsze wino Boskiej miłości. Jesteśmy wszyscy sługami Słowa, które ma moc przemienić nasze życie, niosąc nam Objawienie Boże oraz związane z nim zbawienie. W Kościele pierwszymi odpowiedzialnymi za głoszenie tego Słowa, które stało się ciałem, mają być ci, którzy przyjęli sakrament święceń. W tym świętym czasie prosimy wszystkich do modlitwy za nich: za papieża Franciszka, biskupów (Ignacego, Adama), prezbiterów i diakonów, aby wypełnili wiernie dzieło głoszenia Ewangelii i by owocowała ona w życiu wszystkich ludzi dobrej woli. „Ecce advenit dominator Dominus: et regnum in manu eius, potestas et imperium”. Oto przychodzi Pan i Władca, a w ręku Jego królewska władza i moc, i panowanie.

2017-01-04 11:25

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chrześcijanin – człowiek gór

6 sierpnia – święto Przemienienia Pańskiego. Modlący się Jezus Chrystus pokazuje się swoim uczniom w otoczeniu Mojżesza i Eliasza w niezwykłym blasku, jaśniejący. Oczywiście, uczniowie są tym zdumieni, zachwyceni i nie bardzo wiedzą, jak się zachować. Ze świetlanego obłoku odzywa się głos: „To jest mój Syn umiłowany... Jego słuchajcie”. Czegóż można chcieć więcej?...
CZYTAJ DALEJ

Święto Ofiarowania Pańskiego

Niedziela podlaska 5/2003

2 lutego obchodzone jest w Kościele święto Ofiarowania Pańskiego, potocznie zwane świętem Matki Bożej Gromnicznej. Bardzo pięknie o tym święcie pisze Anselm Grün - mnich benedyktyński: "Święto Ofiarowania Pańskiego zaprasza nas, by przyjąć Chrystusa do wewnętrznej świątyni naszego serca. Wesele między Bogiem i człowiekiem odbywa się wtedy, gdy pozwalamy wejść Chrystusowi do wewnętrznej świątyni zamku naszej duszy. Znajduje to swój wyraz podczas święta w procesji ze świecami. Na rozpoczęcie Eucharystii wspólnota zbiera się w ciemnym przedsionku kościoła. Kapłan święci świece i zapala je. Następnie wszyscy wchodzą z płonącymi świecami do kościoła. Jest to obraz tego, że do świątyni naszej duszy wchodzi światło Jezusa Chrystusa i rozświetla wszystko, co jest tam jeszcze ciemne i jeszcze nie wyzwolone".

Nazwy tego święta są dość zróżnicowane. Lekcjonarz armeński podaje, że obchodzono je w "czterdziestym dniu od narodzenia naszego Pana Jezusa Chrystusa". W V w. pojawiły się w brzmieniu greckim określenia hypapante, tzn. święto spotkania i heorte ton kataroion - święto oczyszczenia. Te dwa określenia rozpowszechniły się w Kościele zarówno na Wschodzie jak i na Zachodzie. W liturgii bizantyjskiej do dziś nosi ono nazwę hypapante. Nazwę tę spotykamy także w Sakramentarzu gregoriańskim w tradycji rzymskiej. Określeniem "oczyszczenia" posłużył się Mszał z 1570 r. Mszał Pawła VI opowiedział się za In presentatione Domini - Ofiarowanie Pańskie. Różna była data obchodzenia tego święta. Wschód liczył 40 dni od Objawienia Pańskiego, natomiast Zachód od 25 grudnia, które było i jest świętem Narodzenia Pańskiego. Stąd Kościoły wschodnie świętowały Ofiarowanie Pańskie 14 lutego, zaś liturgia rzymska - 2 lutego. Mszał papieża Pawła VI przewiduje na ten dzień oddzielną prefację, która sławi Boga za to, że Maryja przyniosła do świątyni Jezusa, przedwiecznego Syna Bożego, że Duch Święty ogłosił Go chwałą ludu Bożego i światłem dla narodów. Motyw ten leży u podstaw tego święta, pojawia się w modlitwach i w Ewangelii: "Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia według Prawa Mojżeszowego, Maryja i Józef przynieśli Dzieciątko do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu: «Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu». Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego" (Łk 2, 22-23). Motyw światła jest charakterystyczny do tego stopnia, że w niektórych krajach Msza św. 2 lutego nosi nazwę Mszy światła. W tym dniu w jakiejś mierze dominuje procesja ze świecami podczas śpiewania antyfony: "Światło na oświecenie pogan i chwałę ludu Twego Izraela".
CZYTAJ DALEJ

Watykan/ Podwójna papieska audiencja z powodu dużej liczby wiernych

2025-02-01 12:40

[ TEMATY ]

Watykan

papież Franciszek

audiencja jubileuszowa

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Specjalna sobotnia audiencja papieża Franciszka z okazji Roku Świętego odbyła się w dwóch miejscach z powodu wysokiej liczby uczestników. Papież spotkał się z wiernymi najpierw w Auli Pawła VI, a potem w bazylice Świętego Piotra.

To kolejny weekend, w którym pielgrzymi masowo przybywają do Watykanu.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję