2 marca br. w kościele Matki Bożej Częstochowskiej zebrali się wierni, by uczestniczyć w Najświętszej Ofierze oraz by być świadkami poświęcenia nowego elementu wystroju swojej świątyni - wykonanej w drewnie
lipowym stacji drogi krzyżowej. Nowe, nawiązujące stylem do wnętrza świątyni, stacje zostały umieszczone w kościele parafialnym na kilka dni przed Środą Popielcową otwierającą nowy okres roku liturgicznego
- Wielki Post, czas rozważania męki i śmierci Jezusa Chrystusa. Wierni będą mogli z wiarą obchodzić te stacje i zagłębiać się w rozważania męki Pańskiej. Mszę św. w intencji parafian odprawił zaproszony
przez proboszcza - ks. kan. Eugeniusza Sochackiego wikariusz biskupi ks. prał. Jan Sołowianiuk. Ksiądz Prałat wygłosił homilię, której motywem przewodnim był krzyż. Kaznodzieja objaśnił pierwotną symbolikę
znaku krzyża, wyjaśnił jego istotę oraz znaczenie dla każdego chrześcijanina: "Krzyż jest widzialnym znakiem zwycięstwa Chrystusa na Kalwarii, zwycięstwa nad grzechem i śmiercią. Krzyż oznacza, że trzeba
iść za Chrystusem wszędzie, nawet na bolesną i haniebną śmierć. Życie ucznia Jezusa to nie chwilowy entuzjazm, to nie zapał dnia lub godziny, lecz całkowite podporządkowanie życia Chrystusowi". W przededniu
Wielkiego Postu - powiedział Ksiądz Prałat - poświęcając stacje drogi krzyżowej, wyznajmy wiarę w Krzyż Jezusa Chrystusa: "Panie widzisz, Krzyża się nie lękam, Panie, Ty widzisz, Krzyża się nie wstydzę,
Krzyż mój całuję, pod Krzyżem klękam, bo na tym Krzyżu Boga mego widzę".
Przed rokiem ks. Jan Sołowianiuk dokonał poświęcenia chrzcielnicy, dziś poświęcił kolejny element wystroju świątyni. Wykonane w gipsie niewielkie w formacie stacje drogi krzyżowej otrzymały w darze
Siostry Kapucynki z Wykrotu - powiedział proboszcz parafii ks. Eugeniusz Sochacki. - Po konsultacji z łomżyńskimi plastykami postanowiłem, że pieniądze z kolędy przeznaczone zostaną na nowe stacje drogi
krzyżowej, nawiązujące do stylistyki naszej świątyni. Stacje bardzo plastyczne z drewna lipowego, subtelnie wybarwiane bejcą powstały w pracowni Zbigniewa Godlewskiego w ciągu dwóch miesięcy. W przepisach
liturgicznych - jak dodaje ks. prał. J. Słowianiuk - obowiązkowe jest obejście drogi krzyżowej bezpośrednio po poświęceniu. Ponieważ poświęcenie nastąpiło tuż przed Wielkim Postem - czyli nabożeństwo
Drogi Krzyżowej będzie odprawiane często, odstąpiliśmy od tej zasady.
„IcoonAgatha” autorstwa Bergognone (1481-1522) - Transferred from nl.wikipedia(Original text
Agata urodziła się w Palermo (Panormus) na Sycylii w bogatej, wysoko postawionej rodzinie. Wyróżniała się nadzwyczajną urodą.
Kwintinianus - starosta Sycylii zabiegał o jej rękę, mając na względzie nie tylko jej urodę, ale też majątek. Kiedy Agata dowiedziała się o tym, uciekła i ukrywała się. Kwintinianus wyznaczył nagrodę za jej odnalezienie, wskutek czego zdradzono miejsce jej ukrycia. Ponieważ Agata postanowiła swoje życie poświęcić Bogu, odrzuciła oświadczyny Kwintinianusa. Ten domyślił się, że ma to związek z wiarą Agaty i postanowił nakłonić ją do porzucenia chrześcijaństwa. W tym celu oddano Agatę pod opiekę Afrodyzji - kobiety rozpustnej, która próbowała Agatę nakłonić do uciech cielesnych i porzucenia wiary. Afrodyzja nie zdziałała niczego i po trzydziestu dniach Agatę odesłano z powrotem Kwintinianusowi, który widząc, że nic nie wskóra, postawił Agatę przed sobą jako przed sędzią i kazał jej wyrzec się wiary. W tamtym czasie obowiązywał wymierzony w chrześcijan dekret cesarza Decjusza (249-251). Kiedy Agata nie wyrzekła się wiary, poddano ją torturom: szarpano jej ciało hakami i przypalano rany. Agata mimo to nie ugięła się, w związku z czym Kwintinianus kazał liktorowi (katu) obciąć jej piersi. Okaleczoną Agatę odprowadzono do więzienia i spodziewano się jej rychłej śmierci.
"Prezydentx" Warszawy Rafał Trzaskowski, która stała się pionierem w dziedzinie językowej alchemii, gdzie zamiast upraszczać, wprowadzamy słowne akrobacje
Czy ktoś jeszcze pamięta, jak to było, gdy mówiliśmy do ludzi „Szanowni Państwo” i nikt się nie obrażał? Cóż, czasy się zmieniają, wszyscy mówią „Polki i Polacy” a warszawski ratusz, w swoim nieustającym dążeniu do równości, postanowił podarować nam nową lingwistyczną rozrywkę – iksatywy!
Dla niewtajemniczonych: iksatywy to takie formy językowe, które nie wskazują na płeć. Zamiast pisać „dyrektor” albo „dyrektorka”, urzędnik może teraz napisać „dyrektorx”, zamiast „nauczyciel” czy „nauczycielka” – „nauczycielx”. Proste? No właśnie nie do końca. Dlatego w grudniu 2024 r. w stołecznym magistracie powstał "Poradnik empatycznej i skutecznej komunikacji". Broszura kryje w sobie instrukcje na temat zwracania się do osób niebinarnych. Urzędnicy dowiedzieli się czym są iksatywy i jak je stosować. Warszawski ratusz argumentuje, że to krok w stronę otwartości i uwzględnienia osób niebinarnych. Oczywiście nie jest to rozwiązanie dla wszystkich. Władze stolicy wyraźnie zaznaczyły, że iksatywy nie są czymś, co należy kierować do ogółu społeczeństwa. I słusznie! Bo wyobraźmy sobie reakcję przeciętnego obywatela na urzędowe pismo zaczynające się od „Szanownx Mieszkankx” – zapewne skończyłoby się to telefonem do działu „reklamacji językowych”.
Archiwum Diecezji Sandomierskiej w 2024 r. już po raz szósty podjęło działania mające na celu porządkowanie swojego zasobu archiwalnego.
Zadanie pod nazwą „Opracowanie zasobu archiwalnego i przygotowanie inwentarza w postaci elektronicznej zbiorów Archiwum Diecezji Sandomierskiej 1818-2023 – Etap 6” zrealizowane zostało w ramach programu Wspieranie Działań Archiwalnych, organizowanego przez Naczelną Dyrekcję Archiwów Państwowych ze środków przekazanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Całkowity koszt zadania wyniósł 39 256,10 zł, z czego dofinansowanie stanowiło kwotę 35 073 zł.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.