Reklama

Niedziela Częstochowska

Razem dla Jezusa

Nieczęsto się zdarza, żeby dwa najpopularniejsze w Polsce ruchy młodzieżowe spotkały się w jednym czasie na Jasnej Górze. Na najważniejszych dla nich corocznych spotkaniach. W tym roku w okresie 23-25 lutego. To dobra okazja, żeby zobaczyć, jak obie organizacje działają w naszej archidiecezji. Po więcej informacji odsyłamy do „Niedzieli Młodych” na strony 52-53

Niedziela częstochowska 8/2018, str. IV

[ TEMATY ]

młodzi

Archiwum Ruchu Światło-Życie

Młodzi z Ruchu Światło-Życie z ks. Adamem Polakiem

Młodzi z Ruchu Światło-Życie z ks. Adamem Polakiem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży

KSM zrzesza młodych ludzi w wieku od 14 do 30 lat, pragnących twórczo i aktywnie wykorzystać swoją młodość. To dobry sposób, by odnaleźć swoje miejsce nie tylko w grupie rówieśników w szkole bądź parafii, ale w Stowarzyszeniu tworzącym w Polsce jedną wielką rodzinę. Rodzinę ludzi młodych, gotowych całym swoim życiem „służyć Bogu Kościołowi i Ojczyźnie”.

Diecezjalny asystent KSM Archidiecezji Częstochowskiej – ks. Andrzej Witek

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jakie działania podejmuje KSM w naszej diecezji?

Reklama

Ks. Andrzej Witek: – Numerem jeden naszych działań jest modlitwa i relacja z Panem Bogiem, a z niej rodzą się różnorodne inicjatywy, które pozwalają rozwijać się KSM-owiczom jako obywatelom w naszym państwie. W związku z tym zrealizowaliśmy 6 projektów z Urzędem Miasta w Zawierciu. Do naszych szerszych akcji dołączają nie tylko KSM-owiecze z całej Polski, ale też ludzie z zagranicy. Z ostatniego czasu warto wspomnieć o następujących:
Rekolekcje na nartach;
Koronka Hard Challenge – zimowa akcja: pobudka o 3 w nocy, by modlić się Koronką do Bożego Miłosierdzia w nadsyłanych intencjach;
Aquam Panem Challenge – wielkopostna sztafeta postna o chlebie i wodzie w intencji prześladowanych chrześcijan;
Fight for faith (walka o wiarę) – codzienna modlitwa różańcowa ofiarowywana za wątpiących w wierze i niewierzących;
Duchowa adopcja dziecka– zobowiązanie do opłat na utrzymanie i edukację Apedina Len Josue z Kamerunu przez kolejne 4 lata.

Krajowa Rada KSM, 23-25 lutego 2018

– Każdego roku odbywa się w innej diecezji, tym razem – w częstochowskiej. Przez trzy dni jej członkowie w Hucisku k. Zawiercia zastanawiać się będą nad najważniejszymi zadaniami Stowarzyszenia, wybiorą także nowy skład Rady.

Zawierzenie ogólnopolskiego KSM Matce Bożej Częstochowskiej – Jasna Góra, 24 lutego 2018

– To bardzo ważne wydarzenie dla całego KSM-u, drugie zawierzenie w historii jego istnienia. W Częstochowie spotykają się przedstawiciele wszystkich oddziałów KSM w Polsce. To takie pospolite ruszenie.

Gdzie Was szukać?

– W naszej diecezji są 22 zarejestrowane oddziały, które obejmują praktycznie całą diecezję – od Częstochowy, przez Zawiercie i Radomsko, aż po Wieluń. Najprościej KSM można znaleźć, wchodząc na stronę internetową: ksm-czestochowa.pl . To pokazuje, gdzie KSM działa, ale to nie ogranicza, bo możemy założyć nowy oddział. Pomagamy, pokazujemy, jak go stworzyć, tłumaczymy, na czym wszystko polega. A pierwszy kontakt – to zarząd diecezjalny.

Więcej na: www.ksm-czestochowa.pl

Ruch Światło-Życie

Ruch Światło-Życie jest ruchem eklezjalnym, skupia ludzi w różnym wieku, od dzieci po dojrzałe osoby. Oaza osób dorosłych to nowość, wielu jest zainteresowanych, by czerpać z ruchu i formować się w zgodzie z charyzmatem oazy.

Reklama

Moderator Diecezjalny Ruchu Światło-Życie Archidiecezji Częstochowskiej – ks. Adam Polak

Jakie działania podejmuje Ruch Światło-Życie w naszej archidiecezji?

Ks. Adam Polak: – Prowadzimy systematyczną formację uczestników ruchu w parafiach, w małych grupach, wspólnotach, Oazę Dzieci Bożych, Oazę Nowej Drogi – dla gimnazjalistów, Oazę Nowego Życia przeznaczoną dla młodzieży szkół średnich i studentów po Oazę Rodzin. To nasze pierwsze zadanie. Drugie zadanie to ewangelizacja, prowadzenie rekolekcji ewangelizacyjnych dla dzieci, młodzieży młodszej i starszej, rodzin, małżeństw. Poszczególne diakonie podejmują multum działań i posługi na rzecz diecezji o charakterze modlitewnym, ewangelizacyjnym, liturgicznym, prowadzimy rekolekcje. Jesteśmy świeżo po feriach zimowych, gdzie mieliśmy bardzo bogatą ofertę dla dużych i małych. Przeżywamy i zapraszamy do udziały w Triduum Paschalnym w formie rekolekcji.

Kongregacja Odpowiedzialnych Ruchu Światło-Życie na Jasnej Górze. Czym jest, jakie jest jej zadanie?

Reklama


– Od lat 80. kongregacje odbywają się w Częstochowie. W czasie jednej takiej kongregacji w 1987 r. przyszła do nas wiadomość o śmierci ks. Blachnickiego.
Zadaniem kongregacji jest przedstawienie programu pracy rocznej ruchu na kolejny rok. Kongregacja to czas, kiedy animatorzy, moderatorzy zapoznają się z programem, jest to czas doświadczania jedności, rozpalenie na nowo charyzmatu, poznania czy przypomnienia sobie historii i tych wydarzeń, które aktualnie mają miejsce. Ważna dla nas jest obecność biskupów, którzy często związani są z ruchem. Obecni są pośród nas bp Krzysztof Włodarczyk, bp Adam Wodarczyk, abp Wacław Depo, bp Henryk Tomasik i bp Marek Solarczyk.

Gdzie Was szukać?

W przestrzeni medialnej na stronie internetowej: cz.oaza.pl. W przestrzeni geograficznej jesteśmy w Centrum Ruchu Światło-Życie Archidiecezji Częstochowskiej przy ul. Dobrzyńskiej 112-114, tu odbywają się różne spotkania, rekolekcje, wydarzenia diecezjalne. Tak naprawdę jesteśmy prawie w każdej parafii, np. w parafii Podwyższenia Krzyża Świętego są wszystkie grupy, więc w każdym wieku można się odnaleźć. W niektórych parafiach działają tylko niektóre grupy, np. Oaza Rodzin albo Dzieci Bożych itp.

Wspólne działania KSM-u z Ruchem Światło-Życie:


Bal sylwestrowy,
Obchody 40-lecia śmierci ks. Franciszka Blachnickiego, założyciela Ruchu Światło-Życie,
Prowadzenie przez animatorów oazy spotkań w grupach dla KSM-u,
Przygotowania do Światowych Dni Młodzieży 2016, wspólny projekt z innymi ruchami naszej archidiecezji: Kana Młodych, czyli formacja liderów młodych.
„Jestem Ponad, Kocham Pomimo” – akcja zainicjowana przez KSM, która swym zasięgiem ma objąć nie tylko współpracę z Ruchem Światło-Życie, ale dotknąć wszystkich wspólnot z naszej archidiecezji. Pomimo różnych charyzmatów, sposobów posługi, rodzajów modlitwy chcemy pokazać naszą jedność w dziele ewangelizacji. Choć każdy z nas jest inny, jesteśmy dziećmi tego samego Boga. Możemy wyrazić to, kupując bransoletkę „Jestem Ponad, Kocham Pomimo”, której koszt wynosi tylko 5 zł (+ koszty przesyłki). Całkowity dochód przeznaczony dla prześladowanych chrześcijan w Aleppo. W ten sposób jeszcze bardziej pokażemy jedność całego Kościoła katolickiego.

Więcej na www.cz.oaza.pl

2018-02-22 10:40

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Gądecki o wyzwaniach współczesnej młodzieży w Polsce

[ TEMATY ]

młodzi

Eliza Bartkiewicz/episkopat.pl

O utracie młodych ludzi zmuszonych do zarobkowej emigracji, a także o poczuciu osamotnienia tych, którzy nie mogą liczyć na pełne wsparcie swoich rodzin, mówił w rozmowie z KAI abp Stanisław Gądecki, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski i wiceprzewodniczący Rady Konferencji Biskupich Europy (CCEE), który uczestniczy w rozpoczętej dziś w Mińsku sesji plenarnej CCEE, poświęconej młodzieży i wyzwaniom współczesnej Europy.

Pytany o to, jakimi doświadczeniami młodych ludzi chciałby podzielić się z uczestnikami sesji plenarnej CCEE, abp Stanisław Gądecki podkreślił sytuację "utraty" młodych ludzi, którzy pomimo wykształcenia i gotowości podjęcia pracy w Polsce, są zmuszeni do wyjazdu zagranicę w poszukiwaniu godziwego zarobku.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Pożegnanie z „check and balance”?

2025-04-19 10:26

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Ostatnie lata w polskiej polityce to eksplozja zamiany pojęć. Weźmy choćby tzw. populizm. Zgodnie z definicją (z łac. populus „lud”) jest to zjawisko polityczne polegające na odwoływaniu się w swoich postulatach i retoryce do idei i woli „ludu”, często stawianego w kontrze do „elit”.

Mimo iż jest to łatka przyklejana przez obóz lewicowo-liberalny konserwatystom, tak naprawdę jest to mechanizm przez nich samych coraz intensywniej stosowany. W naszym kraju widać to choćby przy okazji kolportowania narracji, zgodnie z którą Prawo i Sprawiedliwość to elita biznesowo-polityczna, którą trzeba „odsunąć od władzy” i odebrać pieniądze, którymi „się nachapali”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję