Kilkakrotnie miałem przyjemność relacjonować na gościnnych łamach Niedzieli pojawienie się na rynku wydawniczym zbiorów kompozycji chóralnych ks. Marka Cisowskiego. U schyłku 2021 r. wydawnictwo Ars Musica opublikowało kolejny, czwarty już tom pieśni chóralnych uzdolnionego księdza kompozytora i poety związanego z Częstochową.
Zbiorek zawiera pięć zróżnicowanych kompozycji napisanych do łacińskich tekstów liturgicznych: Ave rosa sine spinis, Nemo habet hac dilectionem, Ave Maris Stella, Vinea mea electa oraz na końcu – Alleluja.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Czterogłosowe, polifoniczne (tzn. głosy chóralne śpiewają niezależne od siebie linie melodyczne, imitują się wzajemnie i przeplatają) Ave rosa sine spinis wyróżnia się spokojnym, umiarkowanym przebiegiem i modlitewnym charakterem. Z kolei utwór Nemo habet hac dilectionem o akordowym przebiegu i większej liczbie głosów w chórze (ośmiogłosowy motet) przyciąga uwagę uroczystym i dramatycznym zarazem charakterem. Spokojny, majestatyczny przebieg rozwija się z charakterystycznymi gdzieniegdzie podziałami na mniejsze zespoły (odpowiednio głosy żeńskie lub męskie) oraz sekcje tutti (czyli wszystkie głosy chóru). Pogodne Ave Maris Stella rozwija się w tempie powolnym, ma charakter lirycznej, lecz pełnej radości refleksji o Matce Bożej – Gwieździe Morza. Pod względem techniki chóralnej łączy elementy dwóch poprzednich utworów, tzn. polifonię z homofonią. Wielkopostny motet Vinea mea electa to kunsztowna kompozycja, również (jak poprzednie w zbiorze) utrzymana w spokojnym tempie, w nostalgicznej zadumie. Słychać tu natomiast zróżnicowane środki muzyczne: spokojne śpiewy poszczególnych sekcji głosowych, polifoniczne odcinki w stylu palestrinowskim (Giovanni Pierluigi da Palestrina – renesansowy kompozytor włoski), jak również fragmenty uroczystych, akordowych tutti. I wreszcie króciutkie, radosne końcowe Alleluja, o pogodnym charakterze, w szybkim tempie, z charakterystycznymi imitacjami w poszczególnych głosach.
Utwory ks. Marka Cisowskiego odznaczają się oryginalnym stylem i nawiązują zarazem do wielowiekowej tradycji muzyki kościelnej. Mogą znaleźć zastosowanie w repertuarze zarówno chórów zawodowych, jak i sprawniejszych wokalnie chórów amatorskich, zwłaszcza kościelnych.