Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Jezus pełen Ducha Świętego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Święty Łukasz, ukazując początek publicznej działalności Jezusa, podkreśla, że Jezus pełen Ducha Świętego udał się na pustynię, by tam podjąć zmagania z kusicielem. Odniesienie do Bożego Ducha przypomina początek dziejów zbawienia, chwilę, w której Bóg powołał do istnienia świat. Ów świat sprawiał wrażenie pogrążonego w zamęcie i nieprzyjaznego. Dopiero Duch Boży nadał mu ład i wypełnił go życiem. Owego ducha człowiek utracił, ulegając szatańskiemu podszeptowi do buntu przeciw Bogu. To doprowadziło do pogrążenia się świata w bezładzie zła. Jezus, poddany na pustyni kuszeniu, zaczyna zmieniać tę sytuację. Wnosi w świat, który przez zamęt grzechu przypomina jałową pustynię, Bożego Ducha, by wypełnił go Bożą miłością. Podkreślenie, że Jezus jest pełen Bożego Ducha, łączy Osobę i dzieło Jezusa ze stwórczym aktem Boga i podkreśla, że jest to jego ukoronowanie.

Reklama

Użyty zwrot „pełen Ducha Świętego” kieruje nas ku postaci Mojżesza. W Księdze Liczb wspomniana jest chwila, gdy Bóg udziela siedemdziesięciu starszym część z ducha wypełniającego Mojżesza (por. Lb 11). Tak zaznaczony zostaje związek Mojżesza prawodawcy i przywódcy ludu Bożego Starego Przymierza z Osobą Jezusa. Jak niegdyś Mojżesz przyniósł Prawo, tak teraz Jezus przynosi Ewangelię. Jak on staje na czele nowego ludu Bożego, którego zaczynem jest wspólnota dwunastu Uczniów. I jak on prowadzi ten lud przez pustynię świata ku ziemi obiecanej. Jako pełen Ducha jednak przewyższa Mojżesza. Przyniesiona bowiem przez Niego Ewangelia oczyszcza z grzechu i daje życie, wiążąc ludzi trwale z Bogiem, a miejsce, do którego Jezus prowadzi lud Boży, nie stanowi jakiegoś ziemskiego terytorium, ale znajduje się w niebie, gdzie przebywa Bóg. Jezus jako pełen Ducha spełnia także pragnienie Mojżesza, który w chwili, gdy siedemdziesięciu starszych otrzymało udział w jego duchu, mówił, iż chciałby, aby cały lud Boży otrzymał owego ducha i miał udział w przepowiadaniu Bożego orędzia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zastosowany przez św. Łukasza zwrot prowadzi nas również ku Księdze proroka Izajasza, a ściślej – ku jej drugiej części. Zapowiada ona postać Sługi Bożego, na którym spocznie Boży Duch. Umocniony nim ów Sługa podejmie misję głoszenia Bożego słowa. Będzie ona skierowana zarówno do Izraelitów, jak i do pogan, jednak Jego działanie spotka się z prześladowaniem, a ostatecznie zakończy się dramatyczną i niesprawiedliwą śmiercią. Będzie to ekspiacja za grzechy wszystkich ludzi. Po niej ów Sługa powróci do życia. Podkreślając prowadzenie Jezusa przez Ducha Świętego od samego początku Jego publicznej działalności, Ewangelista wskazuje na spełnienie się wspomnianych proroctw w życiu Chrystusa.

Nie sposób wreszcie nie odnieść przytoczonego wyżej zwrotu do początku Dziejów Apostolskich i chwili Zesłania Ducha Świętego. Jezus – jako pełen Ducha Świętego – udzielił Go tym, którzy poszli za Nim, uwierzyli Mu i dostąpili przebaczenia grzechów dzięki Jego ofierze na krzyżu. Ewangelia i Dzieje Apostolskie wskazują na analogię początku publicznej działalności Kościoła i początku misji Jezusa. Jak Jezus pełen Ducha wyruszył na pustynię, by swym posłuszeństwem Bogu zwyciężyć złego ducha i przynieść ludziom zbawienie, tak Apostołowie (a w nich cały Kościół) ruszają na bezdroża świata, by wszystkim głosić Ewangelię. Prowadzi to do wniosku, że Jezus po swym wniebowstąpieniu prowadzi dalej swą misję przez Kościół – jedna z Bogiem kolejne pokolenia ludzi.

2022-03-01 13:05

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chcę raczej miłosierdzia niż ofiary

Rozważane słowa Chrystus wypowiada w trakcie uczty, podczas której razem z Nim i Jego uczniami przy stole zasiedli celnicy i grzesznicy, których winy nie zostały w jakikolwiek sposób określone. Jest to Jego reakcja na zgorszenie faryzeuszy takim stanem rzeczy. Według nich, z takimi ludźmi nie powinno się ucztować. Byli nieczyści. Traktowano ich jako oddalonych od Boga, a zatem i wyłączonych ze wspólnoty ludu Bożego. Dlatego faryzeusze są oburzeni, że Jezus spożywa z takimi ludźmi posiłek, lub nie potrafią tego zrozumieć. Uważają, że celnicy lub inni grzesznicy powinni zostać odrzuceni, że nie ma dla nich miejsca w społeczności Izraela.
CZYTAJ DALEJ

Św. Mario - żono Kleofasa! Czemu jesteś taka tajemnicza?

Niedziela Ogólnopolska 15/2006, str. 16

pl.wikipedia.org

"Trzy Marie u grobu" Mikołaj Haberschrack

Trzy Marie u grobu Mikołaj Haberschrack
Sądzę, że każda kobieta ma w sobie coś, co sprawia, że jest tajemnicza. Być może w moim przypadku owa tajemniczość bardziej rzuca się w oczy. Pewnie jest tak dlatego, że przez długi czas żyłam niejako w cieniu odwiecznej Tajemnicy, czyli Jezusa z Nazaretu. Według tradycji kościelnej, sięgającej II wieku, mój mąż Kleofas był bratem św. Józefa. Dlatego też od samego początku byłam bardzo blisko Świętej Rodziny, z którą się przyjaźniłam. Urodziłam trzech synów (Jakuba, Józefa i Judę Tadeusza - por. Mt 27,56; Mk 15,40; 16,1; Jud 1). Jestem jedną z licznych uczennic Jezusa. Wraz z innymi kobietami zajmowałam się różnymi sprawami mojego Mistrza (np. przygotowywaniem posiłków czy też praniem). Osobiście nie znoszę bylejakości i tzw. prowizorki. Zawsze potrafiłam się wznieść ponad to, co zwykłe i pospolite. Stąd też lubię, kiedy znaczenie mojego imienia wywodzą z języka hebrajskiego. W przenośni oznacza ono „być pięknym”, „doskonałym”, „umiłowanym przez Boga”. Nie chciałabym się przechwalać, ale cechuje mnie spokój, rozsądek, prostolinijność, subtelność i sprawiedliwość. Zawsze dotrzymuję danego słowa. Bardzo serio traktuję rodzinę i wszystkie sprawy, które są z nią związane. Wytrwałam przy Panu aż do Jego zgonu na drzewie krzyża (por. J 19, 25). Wiedziałam jednak, że Jego życie nie może się tak zakończyć! Byłam tego wręcz pewna! I nie myliłam się, gdyż za parę dni m.in. właśnie mnie ukazał się Zmartwychwstały - Władca życia i śmierci! Wpatrywałam się w Jego oblicze i wsłuchiwałam w Jego słowa (por. Mt 28,1-10; Mk 16,1-8). Poczułam wtedy radość nie do opisania. Chciałam całemu światu wykrzyczeć, że Jezus żyje! Czyż nadal jestem tajemnicza? Jestem raczej świadkiem tajemniczych wydarzeń związanych z życiem, śmiercią i zmartwychwstaniem Jezusa Chrystusa. One całkowicie zmieniły moje życie. Głęboko wierzę, że mogą one również zmienić i Twoje życie. Wystarczy tylko - tak jak ja - otworzyć się na dar łaski Pana i z Nim być.
CZYTAJ DALEJ

Francja: w tym roku rekordowa liczba chrztów dorosłych

2025-04-10 12:13

[ TEMATY ]

Francja

Księga rekordów Guinnessa

chrzty dorosłych

Władysław Kościuch

ZDJĘCIE ARCHIWALNE

ZDJĘCIE ARCHIWALNE

Ponad 10 300 dorosłych i 7 400 nastolatków zostanie w tym roku ochrzczonych we Francji podczas liturgii Wigilii Paschalnej. Jest to wzrost o 45 proc. w porównaniu z 2024 r., potwierdzający trend obserwowany w ciągu ostatnich pięciu lat. Nigdy wcześniej Kościół katolicki w Francji nie odnotował tak dużej liczby katechumenów. 10 kwietnia dane te opublikowała Konferencja Episkopatu Francji. To o ponad 5 000 chrztów więcej niż w 2024 roku (+45 proc.).

W ciągu dwóch lat liczba katechumenów uległa podwojeniu. Trzynaście diecezji odnotowało nawet wzrost o ponad 100 proc., niezależnie od tego, czy są to środowiska miejskie, wiejskie czy średniej wielkości. Z drugiej strony jedenaście małych diecezji doświadcza niewielkiego spadku, ale liczby te nie zmieniają ogólnego trendu. Najbardziej dynamiczną grupę wiekową stanowią młodzi dorośli, zwłaszcza w wieku 18-25 lat. Obecnie 4 000 z nich prosi o chrzest, dwa razy więcej niż kilka lat temu. Szczególnie wyróżnia się podparyska diecezja Saint-Denis, z 66 proc. wzrostem próśb o chrzest w tej kategorii wiekowej. Odnotowano również gwałtowny wzrost liczby studentów: obecnie stanowią oni 26 proc. katechumenów, w porównaniu z 17 proc. pięć lat temu. Na uwagę zasługuje fakt, że najliczniej reprezentowane są osoby z klasy robotniczej - 36 proc. dorosłych przygotowujących się do chrztu pochodzi z tego środowiska.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję