Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Diakon znaczy sługa

Kto może zostać diakonem? Czym zajmuje się diakon? Oprócz ogólnych wskazówek, Kościół daje też kryteria szczegółowe.

Niedziela szczecińsko-kamieńska 24/2022, str. VIII

[ TEMATY ]

święcenia diakonatu

Archiwum seminarium

Dk. Jakub Sierociński i dk Marek Kuligowski (od prawej)

Dk. Jakub Sierociński i dk Marek Kuligowski (od prawej)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kandydat przyjmuje święcenia „nie dla kapłaństwa, lecz dla posługi” (Sobór Watykański II, Konstytucja, Lumen gentium, nr 29). Osoba przyjmująca pierwszy stopień sakramentu święceń staje się diakonem.

Wskazania kto może zostać diakonem daje Pismo Święte, opisując jakimi kryteriami kierowali się apostołowie przy wyznaczaniu kandydatów: „Wybierzcie więc, bracia, siedmiu mężczyzn, cieszących się dobrą opinią, pełnych Ducha Świętego i mądrości! Im zlecimy to zadanie” (Dz 6, 3-4). Także św. Paweł w liście do Tymoteusza pisze: „Diakonami również powinni być ludzie godni szacunku, nieobłudni, którzy nie nadużywają wina i nie są chciwi brudnego zysku. Powinni strzec tajemnicy wiary w czystym sumieniu. Najpierw niech będą poddani próbie, a gdy się okaże, że są bez zarzutu, niech będą dopuszczeni do pełnienia posługi diakonatu” (1 Tm 3, 8-10). Takimi cechami powinni się odznaczać ludzie, chcący przyjąć te posługiwanie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Oprócz ogólnych wskazówek, Kościół daje też kryteria szczegółowe. Powszechną jest wiedzą, że święcenia może przyjąć tylko ochrzczony i bierzmowany mężczyzna, który wcześniej przeszedł należytą formację. Kodeks Prawa Kanonicznego wymienia nieprawidłowości, które zamykają drogę do święceń i tzw. przeszkody zwykłe np. popełnienie apostazji, herezji albo schizmy. Przeszkodą zwykłą jest natomiast zawarcie małżeństwa (chyba, że chodzi o diakonat stały) lub sprawowanie urzędu zakazanego duchownym.

Mając już rozeznanie w tym kto może objąć omawiany urząd, możemy zadać następne pytanie. Czym zajmuje się diakon? Sobór Watykański II w Konstytucji dogmatycznej Lumen gentium, nr 29 określa: „zadaniem diakona, stosownie do tego, co mu wyznaczy kompetentna władza, jest uroczyste udzielanie chrztu, przechowywanie i rozdzielanie Eucharystii, asystowanie i błogosławienie w imieniu Kościoła związkom małżeńskim, udzielanie wiatyku umierającym, czytanie wiernym Pisma Świętego, nauczanie i napominanie ludu, przewodniczenie nabożeństwu i modlitwie wiernych, sprawowanie sakramentaliów, przewodniczenie obrzędowi żałobnemu i pogrzebowemu. Poświęcając się powinnościom miłości i posługi (…)”.

Jak rozpoznać obecność diakona w Liturgii? Przyglądając się jego szacie liturgicznej, jej historii oraz symbolice. Obecny strój diakona to dalmatyka, jednak nie zawsze tak było. Początkowo nosili oni kolobium, czyli krótką tunikę sięgającą zaledwie po kolana z niewielkimi rękawami, którą zastąpiono dalmatyką tj. szatą z białej wełny dalmackiej, sięgającej aż do stóp z obszernymi i długimi rękawami, ozdobiona purpurowymi wstęgami (rzymskim „clavi”).

Święty Sylwester, papież, pozwolił diakonom rzymskim używać dalmatyki przy liturgicznych obrzędach. Sławny filozof i teolog anglosaski Alkuin, twierdził, że zmianę wprowadzono, gdyż rękawy kolobium były zbyt krótkie, a za nieprzyzwoite uważano mieć gołe ręce podczas sprawowania świętych czynności. Dalmatyka mimo swej prostoty ma bardzo głęboką symbolikę. Jak podaje Antoni Nowowiejski w książce Wykład Liturgii Kościoła Katolickiego, „Kształt jej krzyżowy przypomina diakonowi, że winien krzyżować swoje złe skłonności. Brak szwu uwidacznia całość wiary. Szerokość rękawów jest symbolem miłości i dobrotliwości diakona. Z przodu i na plecach jaśnieją dwa pasy oznaczające miłość Boga i bliźniego (…) Rozwarcia z dwóch boków przypominają włócznie, która przebiła bok Zbawiciela”.

Posługa diakona jest obecna w Kościele od początku po dziś dzień. Mężczyźni, którzy zdecydowali się pójść za głosem powołania i otworzyli swoje serca na działanie Bożej łaski, stają się błogosławieństwem dla wspólnot lokalnych, jak i dla całej hierarchii kościelnej.

2022-06-07 12:35

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Kiciński do diakonów: Bądźcie ludźmi Słowa Bożego!

[ TEMATY ]

święcenia diakonatu

Anna Majowicz

W Oławie święceń udzielił o. bp Jacek Kiciński CMF

W Oławie święceń udzielił o. bp Jacek Kiciński CMF

Podczas uroczystej Mszy św. 11 maja w parafii pw. Św. Apostołów Piotra i Pawła, z rąk o. bp. Jacka Kicińskiego troje alumnów Metropolitalnego Wyższego Seminarium Duchownego przyjęło święcenia diakonatu.

- Poprzez sakrament święceń jeszcze silniej związujecie się z Jezusem i Jego Kościołem. Od dziś umocnieni darem Ducha Świętego będziecie pomagać biskupowi i jego prezbiterom w posłudze słowa, ołtarza i miłości. (…) W imieniu Kościoła zostajecie posłani do dzisiejszego świata i współczesnego człowieka, by pokazać mu, że Bóg jest waszym Ojcem. Ojcem kochającym i Ojcem zatroskanym. Macie wskazywać na Maryję, która jest Matką naszą i Matką całego Kościoła. Bądźcie ludźmi Słowa Bożego. Ludźmi modlitwy i sakramentów. Niech dobry Bóg wam błogosławi, a Maryja otacza płaszczem swej opieki – mówił do nich wrocławski biskup pomocniczy. Na zakończenie uroczystości podziękował rodzicom nowo wyświęconych diakonów za trud i pracę, którą włożyli w ich wychowanie.
CZYTAJ DALEJ

Święty Filip Apostoł

Niedziela Ogólnopolska 39/2006, str. 3

pl.wikipedia.org

Filip Apostoł

Filip Apostoł
Audiencja generalna, 6 września 2006 r.
CZYTAJ DALEJ

80 lat od kapitulacji Festung Breslau

2025-05-06 17:11

ks. Łukasz Romańczuk

6 maja 2025 roku przypadła 80. rocznica kapitulacji Festung Breslau. W miejscu pamięci i wyzwolenia jeńców z obozu Burgweide, znajdującego się na wrocławskich Sołtysowicach, odbyły się uroczystości upamiętniające tamte wydarzenia. - Spotykamy się dziś, aby uczcić pamięć ofiar i ocalałych z obozu pracy Burgweide, które funkcjonowało w czasie jednej z najciemniejszych kart historii niemieckiej okupacji i II wojny światowej - mówił Martin Kremer, konsul generalny Niemiec we Wrocławiu.

W czasie przeznaczonym na przemówienia głos zabrał Kamil Dworaczek, dyrektor wrocławskiego oddziału IPN. Rozpoczął on od zacytowania fragmentu z Księgi Powtórzonego Prawa: “Źle się z nami obchodzili, gnębili nas i nałożyli na nas ciężkie roboty przymusowe”. - Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że jest to fragment relacji jednego z robotników przymusowych przetrzymywanych tutaj w obozie Burgweide. Ale jest to fragment z Pisma Świętego, z Księgi Powtórzonego Prawa, który opowiada o losie Izraelitów w niewoli egipskiej. Później czytamy oczywiście o ucieczce, o zyskaniu wolności, w końcu w kolejnym pokoleniu dotarciu do ziemi obiecanej. I tych analogii między losem Izraelitów w niewoli egipskiej a losem Polaków i innych robotników przymusowych w III Rzeszy jest więcej. Jest też jedna istotna różnica. Polacy nie musieli podejmować ucieczki, tak jak starotestamentowi Izraelici, bo to do nich przyszła Polska. Nowa Polska i Polski Wrocław, które może nie do końca były ziszczeniem ich marzeń i snów, ale przestali być w końcu niewolnikami w Breslau - zaznaczył Kamil Dworaczek, dodając: - Sami mogli decydować o swoim losie, zakładać rodziny, w końcu zdecydować, czy to tutaj będą szukać swojej ziemi obiecanej. I ta ziemia obiecana w pewnym sensie zaczęła się dokładnie w tym miejscu, w którym dzisiaj się znajdujemy. Bo to tutaj zawisła 6 maja pierwsza polska flaga, pierwsza biało-czerwona w powojennym Wrocławiu. Stało się tak za sprawą pani Natalii Kujawińskiej, która w ukryciu, w konspiracji uszyła tę flagę kilka dni wcześniej. Pani Kujawińska była jedną z warszawianek, która została wypędzona przez Niemców po upadku Powstania Warszawskiego. Bardzo symboliczna historia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję