Reklama

Wiara

Elementarz Biblijny

On jest przed wszystkim

Niedziela Ogólnopolska 28/2022, str. 19

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

GK

św. Paweł Apostoł

św. Paweł Apostoł

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rozważane słowa stanowią fragment hymnu umieszczonego na początku Listu św. Pawła Apostoła do Koryntian. Choć w tytule mówimy o św. Pawle, to trzeba zaznaczyć, że sprawa autorstwa tego listu jest kwestią otwartą, stanowiącą przedmiot badań. Większość z nich sugeruje, że autorem tekstu jest osoba, która towarzyszyła św. Pawłowi w Rzymie. Treść listu wskazuje, że został on napisany pod koniec życia Apostoła, lecz jeszcze przed jego męczeńską śmiercią. Słowa są skierowane do mieszkańców małej miejscowości. Niezwykłe bogactwo miasta było teraz jedynie dalekim wspomnieniem. Teraz Kolosanie prowadzili spory o prymat wyznawanych przez nich religii. Obecni pośród nich chrześcijanie zadawali sobie pytanie o wartość Ewangelii przekazanej im przez św. Pawła. Docierały też do nich wiadomości o prześladowaniu Apostoła, jego uwięzieniu, a może i nawet zagrożeniu życia. Czy w tej sytuacji wiara w Chrystusa ma sens? Czy chrześcijaństwo jest lepsze niż inne religie? List, który zawiera odpowiedzi na te i inne pytania, miał umocnić ich wiarę. Jednocześnie wszystkie wspomniane okoliczności przyczyniły się do podania ugruntowanego, przemyślanego i uporządkowanego nauczania Apostoła.

Autor tekstu zaczyna od sprawy fundamentalnej. Ukazuje znaczenie Chrystusa w dziejach świata i w ludzkim życiu; w przestrzeni zarówno ziemskiej, jak i nadprzyrodzonej. Służy temu hymn opiewający niezwykłą godność Chrystusa. Określa on Jezusa jako źródło wszelkiego stworzenia. W Nim mają początek życie oraz wszelkie moce duchowe. Czy zatem to nowy Bóg, zastępujący innych? Nie. Jest On doskonałym obrazem Niewidzialnego Boga. Jest jednocześnie Tym, od którego zaczyna się całe stworzenie. Jak pierworodny stanowi początek Bożego dzieła, ale też ma nad nim pełną władzę. Jest jednocześnie celem tego dzieła. Jest przed wszystkim. Dlatego nie można sprowadzić Go do żadnej ze stworzonych rzeczy czy istot. To wskazuje na boskość Chrystusa. W konsekwencji to On nadaje ład całemu światu, przewodzi mu. Stąd Jego szczególna pozycja w Kościele. Jest ona porównana do funkcji głowy w ludzkim ciele. On też jest przed wszystkimi ludźmi, gdyż jako pierwszy zmartwychwstał.

To podkreślenie szczególnego miejsca Chrystusa przypomina, że skoro jest On przed wszelkim stworzeniem, to w Nim znajduje się pełnia życia, którego pragnie człowiek. Błędem zatem byłoby odrzucenie Jezusa lub Jego nauki, odejście od stylu życia, jaki On nakreślił lub szukanie ocalenia poza Nim. Jednocześnie tekst wskazuje, że Ten, który poprzedza wszystko i wszystkich, przelał swą krew na krzyżu. Owocem tej ofiary jest pojednanie ludzi z Bogiem i między sobą. Krzyż i cierpienie w niczym nie umniejszyły godności Jezusa. Wpisują się bowiem w Boży zamiar odkupienia świata. Prowadzą do osiągnięcia jego pełni. Taka też jest droga Jego uczniów, którzy mają stanowić pierwociny zbawienia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2022-07-05 12:18

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przymierze z Abrahamem

Biblia terminem „przymierze” określa zbawczą relację między Bogiem a Izraelem, zaś w szerszym znaczeniu – z całą ludzkością. Relacja ta zawsze jest inicjowana przez Boga, nigdy przez człowieka. Człowiek jest obdarowywany szczególnymi zbawczymi darami, w zamian natomiast powinien okazać Bogu posłuszeństwo. W Starym Testamencie możemy znaleźć opisy wielu przymierzy, chociażby układ Boga z Noem, któremu Bóg obiecał, że już nigdy nie ukarze ludzkości potopem. Kolejnym paktem, istotnym dla religii żydowskiej i całego Izraela, jest przymierze Boga z Abrahamem, choć modelowym przymierzem Starego Testamentu jest przymierze synajskie. Przymierze z Abrahamem jest dla ludu Bożego wręcz fundamentalne, gdyż to właśnie Abrahamowi Bóg złożył obietnice: licznego potomstwa, ziemi na własność i szczególnego błogosławieństwa (stąd zarówno to przymierze, jak i przymierze noachickie nazywa się przymierzem obietnicy). Te trzy obietnice tak mocno zaważyły na historii Izraela, że stały się podstawą zbawczej relacji. Każdy, kto był potomkiem Abrahama, miał przywilej należeć do ludu przymierza przez znak obrzezania, a ziemię Kanaan, którą Bóg wskazał Abrahamowi i dał mu na własność, każdy Izraelita uznawał za „swoją”. Wreszcie – każdy Izraelita mógł także w sposób wyjątkowy liczyć na Boże błogosławieństwo, bardziej niż inne narody. Warto jednak zaznaczyć, że Księga Rodzaju przekazuje nam dwa opisy zawarcia tego przymierza. Wersja kapłańska (rozdział 17) swoją uwagę koncentruje właśnie na wspomnianych obietnicach – stąd na tak rozumiane przymierze powoła się św. Paweł, argumentując, że Bóg najpierw złożył obietnice, a dopiero potem domagał się od Abrahama posłuszeństwa. Dlatego, według Pawła, uczynki nie dają zbawienia, lecz daje je Boża łaska, która uprzedza uczynki. Wersja jahwistyczna natomiast (rozdział 15) zawiera opis rytu zawarcia przymierza, który nawiązuje do starożytnych zwyczajów. Tutaj Bóg też składa obietnice – ale by je uwiarygodnić, zostaje zawarte przymierze według wskazówek samego Boga. Otóż Abraham przygotował przepołowione zwierzęta ofiarne i ułożył je tak, by w środku pozostało miejsce na przejście kontrahentów. Ryt ten ma niejako zapowiadać, co czeka tych, którzy okażą się niewierni zawieranemu przymierzu. Warte podkreślenia jest to, że środkiem, pomiędzy tymi połowami zwierząt przechodzi tylko ogień symbolizujący Boga, a zatem Bóg osobiście zawiera przymierze z Abrahamem. Jest to przymierze jednostronne, gdyż nie ma tu żadnej wzmianki o zobowiązaniach ze strony Abrahama. Jest natomiast uznanie wiary Abrahama, który uwierzył obietnicom Boga i zostało mu to poczytane jako zasługa – sprawiedliwość, dlatego jest on nazywany „Ojcem wierzących”. Nie ulega wątpliwości, że choć dla Izraela przymierze synajskie jest centralne (na jego mocy Izrael stał się ludem Bożym, otrzymał Prawo, a Mojżesz ustanowił kult ofiarniczy sprawowany przed Arką Przymierza), to jednak obietnice złożone Abrahamowi w tym przymierzu stały się nieodłącznym elementem zbawczej więzi między Bogiem a Izraelem. Izraelici mogli zawsze powoływać się na te obietnice.
CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: 5. Ogólnopolska Pielgrzymka Państwowego Ratownictwa Medycznego

2025-10-23 16:15

[ TEMATY ]

Jasna Góra

ratownictwo medyczne

#Pielgrzymka

BPJG

Dziś na Jasnej Górze odbywa się 5. Ogólnopolska Pielgrzymka Państwowego Ratownictwa Medycznego. We wspólnej modlitwie uczestniczyli ratownicy, lekarze i pielęgniarki z całej Polski. Mszy św. przewodniczył abp Andrzej Przybylski metropolita katowicki.

W homilii hierarcha przypomniał, że ratownicy są często pierwsi na miejscu tragedii, a ich służba ma głęboki wymiar duchowy. - Oprócz kompetencji i umiejętności ratujących życie ważne są uśmiech, cierpliwość i serce gorejące miłością. Choć dziś jesteśmy zdrowi, świadomość, że jesteście blisko, daje nam poczucie bezpieczeństwa - mówił arcybiskup. Życzył uczestnikom, by Maryja wypraszała im ogień Bożej miłości i siłę w codziennej służbie.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Strażnicy Narodowej Pamięci

2025-10-24 14:37

[ TEMATY ]

aarchidiecezja łódzka

Marek Kamiński

Strażnicy Narodowej Pamięci

Strażnicy Narodowej Pamięci

Nagrodę „Świadek Historii” Instytut Pamięci Narodowej przyznaje raz w roku instytucjom, organizacjom i osobom fizycznym szczególnie zasłużonym dla upamiętniania historii Narodu Polskiego oraz wspierającym IPN, w realizacji ustawowej działalności w obszarach edukacyjnym, naukowym i wydawniczym.

To zaszczytne wyróżnienie wręczał dr Mateusz Szpytma zastępca prezesa IPN. Zwracając się do laureatów powiedział - Wszystkich państwa łączy miłość do naszego kraju, do ojczyzny. Jesteście silni Polską i powodujecie, że wszyscy jesteśmy Nią silni. Dziękujemy! Bo choć zajmujemy się historią, przeszłością, myślimy przecież o przyszłości, ale żeby ta przyszłość wyglądała dobrze, żeby w naszej Ojczyźnie się wiodło, to musimy czerpać z historii. Sięgać po to, co było dobre, ale też uczyć się na błędach.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję