Reklama

Kościół

Szczęśliwi rodzice szczęśliwe dzieci

Kiedy rodzice mają się dobrze, to dzieci mają się jeszcze lepiej. Jak pozytywne relacje między rodzicami kształtują dzieciństwo?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dla tworzenia bezpiecznego świata dzieciństwa potrzebna jest pełna szacunku i miłości relacja między rodzicami. To wzorce codziennych zachowań między dorosłymi mają m.in. wpływ na rozwój empatii u dzieci czy ich poczucie własnej wartości.

Rodzice wzorcem

Dobre relacje między rodzicami sprawiają, że dom dla dzieci, a później nastolatków staje się bezpiecznym portem, do którego chcą wracać. Dzieci w naturalny sposób obserwują i naśladują zachowania swoich rodziców. Relacje rodzinne oparte na szacunku, miłości i zrozumieniu stanowią dla nich wzorzec do naśladowania. Widząc, jak rodzice radzą sobie ze stresem, z konfliktami i trudnościami życiowymi, uczą się, jak podchodzić do podobnych sytuacji w przyszłości. Można powiedzieć, że dzieci już od urodzenia obserwują i przyswajają to, w jaki sposób ich rodzice okazują sobie miłość czy komunikują się ze sobą w codzienności. One są bardzo wrażliwe na dynamikę zachowań i reakcji między dorosłymi, szczególnie w domu, a te interakcje mają wpływ na ich postrzeganie relacji między innymi ludźmi w późniejszym czasie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W pedagogice mówi się o modelowaniu dziecka przez przykład, który dają najbliżsi opiekunowie. Im lepszy model, tym bezpieczniejszy wzór do naśladowania przez dziecko, które tworzy swój świat „oczami dorosłych”. Oznacza to, że dzieci w dużej mierze formują swoje pojęcie o sobie, rzeczywistości i społeczeństwie na podstawie tego, co widzą, słyszą i czego doświadczają w relacjach z dorosłymi opiekunami. Odbierają sygnały z otoczenia, w którym się rozwijają i kształtują swoje przekonania oraz sposób rozumienia świata na podstawie doświadczeń w codzienności. Mówimy, że bezpieczny model przywiązania do rodzica kształtuje bezpieczny model budowania swojej przyszłości w dorosłym życiu.

W atmosferze miłości

W budowaniu bezpiecznej przystani dzieciństwa i okresu nastoletniego bardzo ważną rolę odgrywa przekonanie, że rodzice kochają się nawzajem, okazują sobie miłość przez słowa i gesty. Przekłada się to na budowanie atmosfery miłości w domu, która udziela się wszystkim domownikom i kształtuje poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego. Tym samym dzieci mają większe szanse na rozwijanie pozytywnego obrazu siebie i stworzenie w przyszłości relacji pełnych miłości i akceptacji.

Kiedy rodzice okazują sobie szacunek, życzliwość, traktują się z godnością i uznają prawa i uczucia drugiej osoby, dzieci wzrastają w stabilnym emocjonalnie środowisku. Z odwagą mówią o tym, co przeżywają radosnego lub co jest dla nich trudnością czy nowym wyzwaniem, a co powoduje smutek. Wspólne cele czy plany rodziców, a później także aktywności całej rodziny, np. podczas wspólnego spędzania wolnego czasu, budują w dzieciach poczucie wspólnoty, odpowiedzialności i zrozumienia dla budowania rodziny jako miejsca, w którym chcą być, mogą współtworzyć i w którym dobrze się czują.

Reklama

Pełna zrozumienia komunikacja między rodzicami pozwala dzieciom zobaczyć, jak sobie radzić z różnicami i konfliktami w sposób konstruktywny, tzn. że należy skupić się na znalezieniu rozwiązania bez obwiniania kogokolwiek czy szukania winnego. Obserwując, jak rodzice szanują siebie nawzajem, wyrażają uczucia i radzą sobie z konfliktami, dzieci uczą się, jak budować i utrzymywać pozytywne relacje. Wpływ na rozwój empatii u dzieci ma także obserwacja tego, jak rodzice okazują sobie nawzajem empatię. Jeśli dzieci widzą, że ich rodzice są wrażliwi na uczucia oraz potrzeby drugiej osoby, uczą się zrozumienia i reagowania z empatią w swoich interakcjach z innymi.

Wzajemne wsparcie

Umiejętność aktywnego słuchania, m.in. bez przerywania mówiącemu, ma również bardzo duże znaczenie w procesie wychowywania dzieci, ponieważ już od najmłodszych lat uczy zrozumienia dla spraw drugiej osoby. Kiedy rodzice potrafią przyznać się przed sobą do błędu lub przeprosić za niewłaściwe zachowanie, dzieci widzą, że nikt nie jest doskonały. Postawa przeproszenia i przebaczenia buduje też zaufanie w rodzinie, a dzieci czują, że rodzice są autentyczni i gotowi do samorefleksji, co w efekcie wzmacnia też więzi rodzinne. Ponadto dzięki takim sytuacjom dzieci uczą się, jak można sobie poradzić w sytuacji, kiedy popełnią błąd lub źle się zachowają.

Wzajemne wsparcie w trudnych chwilach, które okazują sobie rodzice np. w sytuacji utraty pracy przez jedno z nich, buduje w dzieciach poczucie bezpieczeństwa i zaufania. Dzieci potrzebują pewności, że dorosły świat jest gotów zareagować i zapewnić wsparcie w nieprzewidywalnych czasem sytuacjach, co buduje ich poczucie bezpieczeństwa wobec niepewności.

Jeżeli rodzice korzystają z dobrodziejstw, które niosą słowa motywacji, czyli wzbudzania motywu do podjęcia jakiejś akcji u drugiej osoby, budzą tym samym motywację wewnętrzną dziecka, sprawiając, że znajduje ono w sobie wystarczająco dużo siły do pokonywania różnych przeciwności czy wykonywania zadań, czasem najprostszych. Dzieci czują się także zmotywowane, aby rozwijać swoje pasje, zdolności i zainteresowania, ponieważ wiedzą, że mają wsparcie ze strony rodziców. Stawianie przez rodziców zrozumiałych granic czy wpajanie zasad w życiu codziennym pomaga dzieciom zrozumieć, czego mogą się spodziewać, a to wpływa na ich poczucie bezpieczeństwa. Wyrazy wdzięczności i doceniania między rodzicami uczą dzieci dostrzegać gesty najmniejszej dobroci i pomocy oraz kształtują taką samą postawę zachowania w codzienności. Wspólne zaangażowanie przez rodziców w życie religijne, praktykowanie rodzinnej modlitwy, korzystanie z sakramentów św. budzi w dzieciach wiarę, nadzieję i miłość. Staje się wzorem do naśladowania i daje fundament do dalszego wzrostu życia duchowego zgodnego z przykazaniami i Ewangelią.

***

Dzieci wychowywane w atmosferze szacunku i miłości mają większe poczucie wartości, są bardziej niezależne i lepiej sobie radzą z życiowymi wyzwaniami. Im bardziej pozytywne, pełne miłości będą relacje między rodzicami, tym pewniejszy siebie, zdolny do samodzielnego myślenia i podejmowania odpowiedzialnych decyzji będzie młody człowiek w przyszłości. Podsumowując – można powiedzieć, że każda dobra inwestycja w budowanie silnych relacji między rodzicami przyniesie jeszcze lepsze efekty w dorosłym życiu dziecka.

Projekt dofinansowany w konkursie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej „Po pierwsze Rodzina!”.

2023-11-21 11:21

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zauważmy ich ból

Niedziela Ogólnopolska 45/2023, str. 30-31

[ TEMATY ]

dzieci

Adobe Stock

Dzieci potrzebują mieć świadomość, że są akceptowane, słuchane, kochane – przekonuje w rozmowie z "Niedzielą" ks. dr Jerzy Smoleń.

Maria Fortuna-Sudor: Co roku wraca problem tych uczniów, którzy nie lubią szkoły. Co, zdaniem Księdza, przyczynia się do zaistnienia takiej sytuacji? Ks. dr Jerzy Smoleń: Różne badania na ten temat nie dają jednoznacznej odpowiedzi. Z niektórych wynika, że uczniowie chętnie chodzą do szkoły, a z innych – że faktycznie jej nie lubią. Ale tak naprawdę stosunek ucznia do szkoły zależy w dużej mierze od środowiska rodzinnego i szkolnego.
CZYTAJ DALEJ

Masowa likwidacja szkół wiejskich

2025-04-04 23:53

[ TEMATY ]

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Ministerstwo Edukacji Narodowej z jednej strony zapewnia, że szkoły powinny być blisko uczniów, a z drugiej – daje ciche przyzwolenie na ich masowe zamykanie.

Lubelszczyzna stała się symbolem tej politycznej hipokryzji, bo właśnie tam kurator zgodził się na likwidację większej liczby szkół niż rok wcześniej zlikwidowano w całej Polsce. W województwie mazowieckim do Kuratorium Oświaty w Warszawie wpłynęło 13 wniosków o likwidację szkół. Jednocześnie Ministerstwo Edukacji Narodowej ma wdrażać projekty, które mają rzekomo ratować edukację na wsi. Czym jednak jest to całe spóźnione „ratowanie"? Czy zwykłą zasłoną dymną? Czy naprawdę nie dzieje się nic niebywałego? Dla setek uczniów i nauczycieli, którzy właśnie dowiedzieli się, że ich szkoła znika z mapy edukacyjnej, jest to zapewne bardzo pocieszające.
CZYTAJ DALEJ

Wałbrzych. Zatrzymać się w pędzącym świecie – zaproszenie dla studentów

2025-04-07 23:44

[ TEMATY ]

studenci

Wałbrzych

ks. Piotr Sipiorski

duszpasterstwo studentów

Adobe.Stock

W codziennym zabieganiu, między wykładami, kolokwiami a obowiązkami domowymi, coraz trudniej znaleźć chwilę na oddech, modlitwę i refleksję. Właśnie z myślą o studentach Ziemi Wałbrzyskiej, którzy pragną głębiej spojrzeć w siebie i odnaleźć pokój serca, przygotowano wyjątkowe spotkanie pod hasłem „Zatrzymać się w pędzącym świecie”.

Już w Wielki Wtorek 15 kwietnia 2025 r. w parafii Podwyższenia Krzyża Świętego na wałbrzyskim Podzamczu (pl. Jana Pawła II) odbędzie się wydarzenie skierowane do młodych dorosłych, którzy chcą połączyć duchowe doświadczenie z wartościowym przesłaniem na życie. Spotkanie poprowadzi ceniony duszpasterz młodzieży ks. dr Piotr Sipiorski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję