Reklama

Wiara

ELEMENTARZ BIBLIJNY

Namiot w Jakubie

Niedziela Ogólnopolska 1/2025, str. 25

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

pl.wikipedia.org

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wyrażenie „w Jakubie rozbij namiot” znajduje się w Księdze Mądrości Syracha. Jest to głęboka refleksja nad pochodzeniem i znaczeniem biblijnie pojętej mądrości. Warto zwrócić uwagę na to, że mądrość wypowiada się w pierwszej osobie, jest uosobiona i pozostaje w szczególnie zażyłej relacji z Bogiem. Została stworzona – jak sama wyznaje – przed wszystkimi rzeczami i od początku zakorzeniona jest w Bożej obecności. Mądrość stanowi zatem fundamentalny aspekt stworzenia – spleciony z porządkiem wszechświata. Została ustanowiona jako trwały i stabilny fundament rzeczywistości naturalnej i duchowej. Nie jest ona jedynie przemijającą cechą, ale to wieczna prawda, niezmiennie aktualna.

Mądrość związana jest ze świątynią, w której pełni służbę. Jerozolima to bijące serce ludu wybranego, święte miasto. Obraz ten wyraża sakralny charakter mądrości oraz jej związek z Izraelem. Mądrość pochodząca od Boga jest towarzyszką człowieka na drogach historii zbawienia – nie tylko w stworzeniu, ale także w dziejach Przymierza. Przebywa na Syjonie, pośród wybranego ludu, który jest dziedzictwem Boga i Jego własnością. Mądrość jest z jednej strony integralną częścią stworzenia, jako Boski pierwiastek, i jednocześnie fundamentalnym elementem relacji między Stwórcą a człowiekiem, jako kontekst zbawczego dialogu toczącego się w historii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Syrach w swojej refleksji nad naturą mądrości podkreśla jej związek z wybranym ludem, Izraelem. Bóg zwraca się do mądrości: „W Jakubie rozbij namiot i w Izraelu obejmij dziedzictwo!” (Syr 24, 8). Jakub, który później został nazwany Izraelem, reprezentuje korzenie izraelskiej wspólnoty i przypomina początki historii ludu wybranego pochodzącego od Abrahama. Dzieje patriarchy Jakuba to historia zmagania i jednocześnie przemieniającego spotkania z Bogiem. Tekst z Księgi Syracha podkreśla zasadniczy związek między poszukiwaniem mądrości a tożsamością Izraelitów jako ludu Przymierza. Bóg przez jego zawarcie powierzył potomkom Jakuba Prawo i obietnice. To one są budulcem i fundamentem prawdziwej mądrości. Jest ona wpleciona w duchową tkankę Izraela, a jej ślady można znaleźć w historii dialogu Boga z wybranym ludem. Idea rozbicia namiotu podkreśla koncepcję obecności Boga pośród ludu, sugerując zarazem wspólnotowy charakter mądrości. Ta mądrość obecna w Jakubie stanowi jednocześnie cenne dziedzictwo, które powinno być przekazywane jako model i środek prawego życia – życia w wierności Przymierzu, na miarę otrzymanej obietnicy.

Mądrość, której źródłem jest sam Bóg, objawia się w stworzeniu i historii jako jeden z przejawów Bożej obecności w świecie. Nie ma tu mowy o jakiejś abstrakcyjnej idei. Mądrość można osiągnąć przez wytrwałe dążenie do zachowania wierności Bogu. Jest ona przewodniczką prawego i harmonijnego życia. Ślady jej obecności w historii Izraela stanowią inspirację do poszukiwania jej także dziś, w kontekście naszego życia.

2024-12-28 16:58

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Obraz Człowieka niebieskiego

Niedziela Ogólnopolska 8/2022, str. V

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

Zstąpienie do Otchłani. Jezus, Adam i Ewa

W czytanym dzisiaj fragmencie 1 Listu do Koryntian warto zwrócić uwagę na zawartą w nim obietnicę: „jak nosiliśmy obraz ziemskiego człowieka, tak też nosić będziemy obraz Człowieka niebieskiego” – 15, 49. Rozdział 15 jest, z teologicznego punktu widzenia, jednym z najważniejszych, i to nie tylko w tym liście, ale w całym Nowym Testamencie. Mówi on bowiem o kluczowej dla chrześcijaństwa prawdzie wiary, a mianowicie o zmartwychwstaniu umarłych. Chodzi o trzy kwestie: 1) o fakt zmartwychwstania Chrystusa; 2) o fakt naszego cielesnego zmartwychwstania; 3) o sposób naszego cielesnego zmartwychwstania. Jeśli chodzi o tę trzecią kwestię – Paweł próbuje wyjaśnić adresatom, na czym będzie polegało nasze zmartwychwstanie. Swoją odpowiedź buduje w oparciu o motyw przemiany naszego ciała: zmartwychwstaniemy w tym samym ciele, ale nie takim samym, lecz przemienionym. Stan pierwotny ukazany został przez odwołanie się do motywu Adama, stan docelowy – przez odwołanie się do motywu Chrystusa. Adam i Chrystus pojawiają się tutaj jako reprezentanci dwóch rodzajów ludzi. Pierwszy wskazuje na człowieka naznaczonego śmiertelnością, Drugi zaś – nieśmiertelnością. Kluczem do zrozumienia tej wypowiedzi jest najpierw interpretacja rzeczownika eikon (obraz), a następnie czasownika foreo (nosić). Wspomniany rzeczownik wskazuje na podobiznę, zastępcze odbicie tego, co chciałoby się przedstawić. Może mieć znaczenie odwołujące się do podobieństwa fizycznego (np. wizerunek cezara na monecie – por. Mt 22, 20) albo też niematerialnego (Jezus jest obrazem Boga – por. Kol 1, 15). Czasownik foreo wskazuje na noszenie czegoś w sposób regularny, przez określony czas (np. noszenie ubrania). Ponieważ w 1 Kor 15 Pawłowi chodzi o wyjaśnienie, na czym polega zmartwychwstanie ciała, możemy zakładać, że obraz człowieka ziemskiego oznacza śmiertelne ciało człowieka, które niejako dziedziczymy po naszym praojcu Adamie (por. Rdz 5, 3, gdzie jest mowa o przekazywaniu obrazu przez zrodzenie potomstwa), zaś obraz Człowieka niebieskiego oznacza ciało uwielbione, na podobieństwo uwielbionego ciała Chrystusa. Prawdę o zmartwychwstaniu umarłych trzeba jednak postrzegać w kontekście całej nauki Pawła, w której akcent położony jest na kwestię łączności człowieka z Chrystusem (przynależności do Niego). Apostoł mówi o tym wyraźnie w 1 Kor 15, 23, gdzie, wspominając o kolejności, w jakiej będzie się dokonywać zmartwychwstanie, wskazuje na więź z Panem (człowiek musi być „w Chrystusie”). Jedność z Adamem mamy na mocy dzielenia z nim śmiertelnej natury ludzkiej, łączność z Chrystusem uwielbionym – na mocy chrztu św., bo wtedy zostajemy w Niego wszczepieni. Naszym zadaniem jest uchronić tę więź przed zniszczeniem jej przez grzech ciężki.
CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas: Kościół chce uczyć dojrzałego patriotyzmu

2025-05-03 12:50

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

PAP/Tomasz Gzell

Kościół chce uczyć dojrzałego patriotyzmu. Patriotyzmu, a nie partiotyzmu. Miłości Ojczyzny, a nie miłości własnego poglądu na nią, reprezentowanego przez swoją partię - podkreślił abp Adrian Galbas SAC w warszawskiej archikatedrze pw. św. Jana Chrzciciela podczas Mszy św. w intencji Ojczyzny sprawowanej w uroczystość ku czci Najświętszej Maryi Panny i święto Konstytucji 3 Maja.

Metropolita warszawski abp Adrian Galbas SAC przewodniczył Mszy świętej w koncelebrze z nuncjuszem apostolskim w Polsce abp. Antonio Guido Filipazzim i biskupem polowym Wiesławem Lechowiczem.
CZYTAJ DALEJ

"Zestaw przetrwania" kardynała na konklawe: co można zabrać do Kaplicy Sykstyńskiej?

2025-05-04 06:27

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Trzask zamykanych drzwi będzie początkiem jednego z najbardziej tajemniczych i symbolicznych dni Kościoła katolickiego: w przyszłą środę, 7 maja, 133 kardynałów elektorów, zebranych na konklawe, zostanie odizolowanych od świata zewnętrznego w Kaplicy Sykstyńskiej, pod przysięgą zachowania absolutnej tajemnicy, aby wybrać nowego papieża.

Po złożeniu przysięgi Mistrz Ceremonii Liturgicznych, Monsignor Diego Ravelli, wypowie łacińskie słowa Extra omnes (Wszyscy wychodźcie!), a następnie wszyscy niebiorący udziału w konklawe zostaną natychmiast proszeni o wyjście.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję