Reklama

Kultura

Malarz ludzkiego losu

Co sprawia, że na twórczość Caravaggia nie można zostać obojętnym?

Niedziela Ogólnopolska 16/2025, str. 54-55

[ TEMATY ]

malarstwo

commons.wikimedia.org

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z racji Roku Jubileuszowego w Rzymie w Palazzo Barberini otwarto wystawę „Caravaggio 2025”. Zgromadzono na niej aż dwadzieścia cztery obrazy mistrza, by pokazać jego geniusz i współczesną fascynację jego twórczością – 415 lat po jego zaskakującej śmierci. Organizatorzy spodziewają się, że wystawę trwającą do 6 lipca zobaczy 700 tys. ludzi.

Fenomen

Niedawno miałem okazję przemknąć po tej unikatowej galerii i rozkoszować się jej eksponatami. Oglądając obrazy Pojmanie Jezusa w Ogrójcu, Maria i Marta, Biczowanie, Ecce Homo, Gra w karty, Muzykanci, Judyta i Holofernes i inne, zastanawiałem się nad fenomenem popularności artysty. Jego wizerunek umieszcza się na banknotach, śpiewa się o nim piosenki, tworzy programy telewizyjne, widowiska baletowe, przedstawienia teatralne, organizuje się koncerty, komponuje opery, produkuje o nim niezliczoną ilość filmów – zarówno dokumentalnych, jak i fabularnych, wydaje się komiksy poświęcone jego twórczości, przeprowadza warsztaty dla adeptów sztuki, publikuje coraz to nowsze książki, prezentuje panele i dyskusje. Treść jego dzieł – miłość, śmierć, odkupienie, cierpienie, zdrada, nienawiść, pożądanie, duchowość, cielesność, nadzieja – oceniana jest jako nieśmiertelna. Sposób, w jaki artysta traktuje tematy zarówno świeckie, jak i religijne – dogłębnie, emocjonalnie, empatycznie – czyni go wiecznie aktualnym, niemalże współczesnym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Caravaggio przyszedł na świat w Mediolanie w 1571 r. Wcześnie został sierotą, więc wychowywany był trochę „przez ulicę”. Wyszkolony w sztuce lombardzkiej u mistrza Simone Peterzana szybko przeniósł się do Rzymu, który w ówczesnym czasie był stolicą malarstwa europejskiego. Zwrócił na siebie uwagę mecenasów sztuki nie tylko przez ekstrawagancki sposób bycia, ale także ze względu na niezwykłe umiejętności realistycznego odzwierciedlania rzeczywistości, stosowanie światłocienia i psychologię malowanych postaci.

Niespokojna religijność

Z obrazów mistrza wypływa jego religijność – niespokojna i pełna pasji, tak jak całe jego życie. Jest ona prawdziwa, przeżyta wewnętrznie i dogłębnie poświadczona. Bóg Caravaggia jest Bogiem ewangelicznym, przemierzającym ścieżki ludzkiego cierpienia jak w obrazach Wieczerza w Emaus, Powołanie Piotra i Andrzeja albo Niewierny Tomasz. Artysta poszukiwał prawdziwych emocji w twarzach malowanych postaci, często prostych ludzi, w utrudzonych ciałach, w cierpieniu fizycznym i duchowym, w scenach rozgrywających się na ulicy. Jego obrazy są jak namalowane słowa Boga – nie tylko piękne, ale też prawdziwe. Przez to intrygują i nie pozwalają oglądającym pozostać obojętnymi. Są przede wszystkim świadectwem duchowej głębi artysty. Nikt tak jak on nie przedstawiał ludzkiego ciała. Na jego obrazach wydaje się ono żywe i obecne, wchodzące w relację z oglądającym, a nawet prowadzące z nim dialog, np. na obrazie z Pinakoteki Watykańskiej Zdjęcie z krzyża, na którym martwe ciało Jezusa jest piękne, zapowiadające zmartwychwstanie. Nie inaczej jest na płótnach Madonna giermków czy Chory Bachus, na których możemy poznawać anatomię ciała ludzkiego. Caravaggio przedstawiał świat bliski raczej ubogim niźli bogatym i potężnym. Nie był nigdy politycznie poprawny, malował bez przesądów, szukając w rzeczach tylko czystej prawdy.

Nikt jak on...

Reklama

Caravaggio „przeklęty” stał się z czasem malarzem „błogosławionym”. Nikt inny nie potrafił przekazywać rzeczywistości wiary tak jak on, o czym świadczą miliony ludzi podziwiających jego obrazy. Twórczość Caravaggia jest dowodem na to, jak prawdziwa sztuka prowadzi do Boga, a prawdziwe piękno zbawia człowieka. Pod koniec życia Caravaggio przestał być malarzem realizmu, a zaczął być malarzem ludzkiej egzystencji, ludzkiego losu. Żaden inny artysta z przeszłości nie potrafi tak „przemawiać” do współczesnego człowieka o najważniejszych problemach życia – z taką siłą i bezpośredniością, wyrazistością i takim przekonaniem.

Podczas niedawnego pobytu w Rzymie nie mogłem sobie odmówić przyjemności wstąpienia do niewielkiego kościoła św. Augustyna, aby kolejny raz wpatrywać się w Madonnę pielgrzymów Caravaggia. Wizerunek ten znajduje się zaraz przy wejściu, z lewej strony, w bocznej kaplicy, dokładnie tam, gdzie go umieścił artysta. Kościół był prawie pusty, co potęgowało we mnie wrażenie przebywania sam na sam z obrazem. Emanują z niego cisza i spokój, niemalże spływa błogosławieństwo. To bez wątpienia jeden z piękniejszych wizerunków Matki Zbawiciela. Dwoje ludzi – markiz Cavalletti i jego matka – klęczy przed Maryją i Dzieciątkiem, widzimy ich prostotę i kontemplację. Są zmęczeni, zapewne drogą, którą przebyli, ale może jeszcze bardziej codziennością życia. Brudni i spoceni, z opuchniętymi stopami, pokonali bowiem długą drogę do sanktuarium w Loreto, ostatni odcinek na piechotę, a mimo to widzimy ich zachwyt i radość. Ich twarze promienieją wdzięcznością, trwając w modlitewnym skupieniu. Są pełni nadziei, bo bardzo pragnęli tego spotkania z Matką Boga i Jej Synem. Udało się, dotarli na miejsce, mogą uczestniczyć w niepowtarzalnym spotkaniu, zdolnym obdarzyć ich pokojem, łaską przemiany, umocnić ich na ostatnim etapie życia. Zachodzące słońce nieśmiało zagląda do pomieszczenia, w którym spotykają Maryję z małym Jezusem – schyłek dnia to wyraźna aluzja do kończącego się życia, pielgrzymki, którą odbywamy, aby znaleźć kres swej podróży i pokornie zawierzyć się Maryi i Jezusowi słowami modlitwy: „Módl się za nami grzesznymi, teraz i w godzinę śmierci naszej. Amen”.

Życie i twórczość

Zdarza się, że dzieła sztuki są spowiedzią autora, ujawniają jego osobowość i duchowość. U Caravaggia ma to miejsce w stopniu maksymalnym np. w płótnie Dawid z głową Goliata. Trudno oddzielić twórczość artysty od jego bujnego życia. W sposób bezkompromisowy opowiada historię swoją i innych ludzi zmysłowym językiem obrazu, w którym fundamentalną rolę odgrywa cielesność. Zdaje się, że twórczość Caravaggia nie ma nic wspólnego ze wzniosłością, jest ukazywaniem materialności, fizyczności, przyziemności życia, a jednocześnie jego nadprzyrodzoności. Artysta był nie tylko malarzem, ale i reżyserem swoich obrazów w pełnym tego słowa znaczeniu. Jego dzieła są jak narracje, gotowe scenariusze hollywoodzkich filmów. Utrwalał świat rzeczy i osób do tego stopnia, że jego płótna, ponad 400 lat po śmierci artysty, wydają się fotografiami zamierzchłej epoki. W Caravaggiu odnajdujemy dwie osobowości: ekstrawaganckiego zawadiaki, rozwiązłego hulaki, lekkoducha, a jednocześnie wyrafinowanego intelektualisty, mędrca, dobrego teologa, doskonałego malarza, empatycznego człowieka rozumiejącego życie i głęboko wierzącego. Rzadko się zdarza, że ktoś po 400 latach jest bardziej aktualny i bardziej poszukiwany niż za swojego życia. Współcześnie Caravaggio jest „wiecznie żywy” – podziwiany, pożądany, oglądany i kochany.

2025-04-14 14:19

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Treść codzienności na obrazach

Niedziela bielsko-żywiecka 5/2017, str. 7

[ TEMATY ]

malarstwo

A. Omyliński

Artyści na styczniowym wernisażu

Artyści na styczniowym wernisażu
Do końca stycznia w Galerii PPP należącej do ZPAP Oddział Bielsko-Biała można oglądać wystawę prac autorstwa rodziny Sobierajów. Podczas styczniowego wernisażu wystawy pt. „Rodzinne malowanie”, Wacław Sobieraj podziękował obecnym za przybycie na spotkanie z rodzinną twórczością. – Z naszej strony zaprosiliśmy na tę wystawę syna Bartłomieja, absolwenta ASP w Krakowie, z jego pastelami, oraz wnuki – Małgosię i Piotra, początkujących poszukiwaczy piękna na niwie fotografii. Zaprosiliśmy również młodą skrzypaczkę, Marysię Wieję, córkę Państwa Sadowskich, z którymi koncertuje w Orkiestrze im. Telemanna – podkreślił Wacław Sobieraj. Na wystawie znalazły się pejzaże, portrety, prace ukazujące kwiaty i piękno otaczającego świata. – Zwiedzający galerię mogli oglądać to, co jest treścią naszej codzienności, co staramy się w różny sposób ukazywać w naszych pracach – zaznaczyła małżonka p. Wacława – Urszula Sobieraj. Małżonkowie 2 lata temu obchodzili 40-lecie pracy twórczej. – Aż się prosi, aby ta galeria stała się miejscem integracji nie tylko plastyków, ale szeroko pojętych twórców: poetów, muzyków, aktorów, architektów, fotografików. Dobrze by było spotykać się tutaj i dzielić sobą – dodaje Wacław Sobieraj, wyrażając nadzieję, że chciałby dożyć jubileuszu 50-lecia pracy twórczej i podzielić się dorobkiem całego życia z innymi.
CZYTAJ DALEJ

Gizela Jagielska idzie o krok dalej - chce sterylizować kobiety. Jest zawiadomienie do prokuratury

2025-09-18 21:09

[ TEMATY ]

Gizela Jagielska

Adobe Stock

Gizela Jagielska potwierdza „Rzeczpospolitej”, że przeprowadza zabiegi sterylizacji kobiet. Czym są takie zabiegi? To trwałe ubezpładnianie, które w Polsce jest zakazane.

Daję wam do wyboru wszystkie metody antykoncepcji. Również takie, które wymagają sali operacyjnej – taki wpis znalazł się na stronie na Facebooku prywatnego gabinetu, w którym przyjmuje Gizela Jagielska.
CZYTAJ DALEJ

Rok po powodzi – pomoc trwa

2025-09-19 23:45

Archiwum Caritas Kraków

Do września 2025 roku Caritas Archidiecezji Krakowskiej wydała na pomoc powodzianom ok. 5,9 mln zł. Mimo upływu roku od katastrofy wciąż systematycznie wspiera poszkodowanych.

Dzięki zaangażowaniu darczyńców i wolontariuszy wsparcie obejmowało zarówno doraźną pomoc żywnościową i rzeczową, jak i finansowanie remontów domów oraz zakup wyposażenia, które umożliwiało powrót do normalności.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję