Reklama

Wiara

TEOLOG ODPOWIADA

Co to znaczy, że Serce Jezusa jest Przybytkiem Najwyższego?

Bóg zawsze pragnie być blisko człowieka. Dowodem tego pragnienia i największym wyrazem jego spełnienia jest Wcielenie Syna Bożego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jezus Chrystus, mieszkając między ludźmi, ukazuje całym sobą prawdziwą twarz niewidzialnego Boga Ojca. Jest to twarz pełna miłości. Jezus najdosadniej ukazał tę miłość, kiedy za grzesznego człowieka na krzyżu ofiarował swoje życie, kiedy z Jego Serca wypłynęły krew i woda – zdroje miłości Boga do człowieka.

Reklama

Serce Jezusa zostało nazwane Przybytkiem Najwyższego. Dlaczego właśnie serce, a nie np. głowa, która jest ośrodkiem rozumu, czy ręce, które okazywały miłość przez uczynki? Serce w znaczeniu duchowym, religijnym, a także kulturowym jest nie tylko organem, który pracuje, by w żyłach mogła płynąć krew. Papież Franciszek w encyklice Dilexit nos już na samym początku zadał pytanie: „Co rozumiemy, gdy mówimy «serce»?”. Ojciec Święty wyjaśnił i przypomniał zarazem, że już w klasycznej świeckiej grece termin ten oznaczał to, co jest najbardziej wewnętrzne w ludziach, zwierzętach i roślinach. Serce dla człowieka od dawnych czasów nie tylko było ośrodkiem służącym temu, co fizyczne, ale stanowiło też przestrzeń, w której rodziły się i wzrastały uczucia, pragnienia, ważne decyzje, szczerość. Takie spojrzenie na ludzkie serce widoczne jest również w Biblii: „Żywe jest (...) słowo Boże, skuteczne (...), zdolne osądzić pragnienia i myśli serca” (Hbr 4, 12). Gesty ludzkie jedynie odzwierciedlają serce i to, co w nim się dzieje. Rozum również może obrać jakikolwiek kierunek wytyczony właśnie przez serce. To nam pokazuje, że w rozwoju różnych aspektów życia ludzkiego niepomiernie ważna jest formacja serca.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Skoro Jezus ukazuje miłość Boga przez słowa i czyny, to zdajemy sobie sprawę, że wypływają one z Jego Boskiego Serca. Sam Jezus powiedział o sobie: „(...) jestem cichy i pokornego serca” (Mt 11, 29). Poznając Jezusa na kartach Ewangelii, możemy wiele powiedzieć o Jego Sercu. Z tej biblijnej kontemplacji Jezusa wynikają wezwania, które wypowiadamy w Litanii do Najświętszego Serca Pana Jezusa. Ale nawet taka mnogość wezwań nie jest w stanie wyrazić w pełni, czym jest i jakie jest Serce Jezusa. Tego nie da się wypowiedzieć. Do serca trzeba przylgnąć, aby usłyszeć i poczuć rytm jego bicia, tak jak zrobił to Jan, uczeń Chrystusa, w Wieczerniku, kiedy siedział tuż przy Nim z głową przyłożoną do Serca swego Mistrza. Tak właśnie Jan wchodził w swoje kapłaństwo i przeżywał po raz pierwszy Mszę św.

Serce Jezusa zostało odkryte przez Kościół jako Przybytek Najwyższego. Jest to nawiązanie do pragnienia Boga, aby zamieszkać z ludźmi i być blisko nich. Zostało to opisane w Starym Testamencie, w Księdze Wyjścia. Chodzi o czas wędrówki narodu wybranego przez pustynię, kiedy to Bóg sam chciał, aby Izraelici przygotowali Namiot Przybytku. Pan zechciał zamieszkać w Namiocie Objawień. Sam namiot stwarza atmosferę tajemniczości. Owa przestrzeń skrywa blask chwały. Serce Jezusa staje się zatem namiotem, który skrywa blask Bożej chwały.

2025-06-17 15:06

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czym dla katolika jest kult Serca Jezusowego?

Czerwiec w szczególny sposób poświęcony jest kultowi Serca Pana Jezusa. Patrząc na Jego Serce, uczymy się miłości Boga i bliźniego. Każdy chrześcijanin jest wezwany do tego, by adorować Serce Jezusa i być Jego apostołem.

Papież Franciszek ostatnią encyklikę swojego pontyfikatu Dilexit nos poświęcił miłości ludzkiej i Bożej Serca Jezusa Chrystusa. Ukazał w niej znaczenie serca dzisiejszemu człowiekowi. „Człowiek współczesny czuje się zagubiony, rozdarty, jakby pozbawiony wewnętrznej zasady, która tworzyłaby jedność i harmonię jego istnienia i działania. Bardzo niestety rozpowszechnione są wzorce zachowań, które przyznają przesadne znaczenie sferze racjonalno-technicznej lub – przeciwnie – sferze instynktów. Brakuje serca” – napisał. Podkreślił, że „aby wyrazić miłość Jezusa Chrystusa, często używa się symbolu serca. Niektórzy zastanawiają się, czy dziś ma on jeszcze znaczenie. Jednak gdy jesteśmy kuszeni, by poruszać się po powierzchni, by żyć w pośpiechu, nie wiedząc do końca dlaczego, aby stać się nienasyconymi konsumpcjonistami i niewolnikami mechanizmów rynku, który nie interesuje się sensem naszego istnienia, to potrzebujemy przywrócić znaczenie sercu”.
CZYTAJ DALEJ

Dzisiaj światu potrzeba dobroci

Niedziela Ogólnopolska 19/2014, str. 22-23

[ TEMATY ]

papież

Jan XXIII

Włodzimierz Rędzioch/Rzym

Trudno mu było pogodzić się z rolą „więźnia” w Pałacu Apostolskim, dlatego wychodził po kryjomu na przechadzki po Rzymie. Dobry Papież tęsknił do kontaktu ze zwykłymi ludźmi. Szybko zjednywał sobie zarówno ludzi prostych, jak i pochodzących z „wyższych sfer”

Przeżyliśmy niezwykłe wydarzenie: kanonizację papieży – Jana XXIII i Jana Pawła II. Jakie pozostaną w nas owoce tej kanonizacji? Obaj nowi święci papieże są pod wieloma względami podobni do siebie, ale mają też oczywiście swoje rysy charakterystyczne. Św. Jana Pawła II cały świat chrześcijański nazywa m.in. papieżem Bożego Miłosierdzia czy papieżem rodziny. Natomiast św. Jana XXIII najczęściej nazywa się papieżem dobroci. Wydaje się, że owocem tej kanonizacji powinna być troska każdego z nas o dobroć w życiu codziennym.
CZYTAJ DALEJ

KULtowy piernik

2025-10-11 11:16

Monika Stojowska

Piernik z Lublina często gościł na stole św. Jana Pawła II.

Święty Jan Paweł II, powszechnie znany z powiedzenia „a po szkole chodziliśmy na kremówki”, był miłośnikiem nie tylko napoleonki, ale także piernika, który specjalnie dla niego piekła nieżyjąca już Maria Wal, dawna „szefowa kuchni" w rektoracie KUL.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję