Reklama

Aspekty

O relacji chrześcijaństwa z islamem

Dialog międzyreligijny jest częścią ewangelizacyjnej misji Kościoła – zauważa dr Dorota Narewska, doktor teologii pastoralnej, redaktorka, publicystka i dziennikarka katolicka.

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 31/2025, str. IV

[ TEMATY ]

islam

Ewa Misztal

Dr Dorota Narewska

Dr Dorota Narewska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Rafał Witkowski: W kręgu Pani zainteresowań teologicznych ważne miejsce zajmuje relacja chrześcijaństwa z islamem. Napisała Pani artykuł naukowy pt.: Zderzenie cywilizacji chrześcijańskiej z islamem w dobie migracji i mediatyzacji. Interpretacja teologiczna, który został opublikowany w 2017 r. w tomie Zagrożenia i problemy cywilizacyjne XXI w. – przegląd i badania. Skąd zainteresowanie tematem?

Dr Dorota Narewska: Z życia. W świetle demografii, tzn. braku zastępowalności pokoleń w Europie, a więc i w Polsce, wcześniej czy później chrześcijaństwo spotka się z islamem, którego populacja w świecie rośnie w szybkim tempie. A ponieważ istotą bycia chrześcijaninem jest pragnienie podzielenia się wiarą z każdym, by i on stał się uczniem Chrystusa, czeka nas konfrontacja.

Niektórzy obawiają się tej konfrontacji...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jest ona nieunikniona. W pracy naukowej z 1993 r. Samuel Huntington użył nawet ostrzejszego terminu: „zderzenie cywilizacji”, stąd wzięła się ta nazwa w tytule mojego artykułu. Islam to po chrześcijaństwie druga najliczniejsza religia na świecie. Pisany nam jest dialog międzyreligijny, który od Vaticanum II jest częścią ewangelizacyjnej misji Kościoła.

W czym tkwi problem teologiczny?

Reklama

W fakcie, że 500 lat po powstaniu chrześcijaństwa pojawia się nowa religia o światowym zasięgu. Mahomet uważał siebie za większego proroka od Jezusa, stąd naturalne napięcie po wielu wiekach towarzyszy wyznawcom chrześcijaństwa i islamu. Jak już wspomnieliśmy w poprzedniej rozmowie, temat dialogu tych dwóch wielkich religii monoteistycznych podjął w całkiem nowy sposób Sobór Watykański II (1962-65), biorąc za cel – pokój. Za pontyfikatu Jana Pawła II głoszono muzułmanom Chrystusa – Księcia Pokoju, podczas gdy świat zaczął toczyć się powoli w stronę konfliktu, początkowo werbalnego. Salman Rushdie napisał powieść pt.: Szatańskie wersety (1988), inspirowaną życiorysem proroka Mahometa. Chodzi o te wersety, które – według pisarza – mogły być podyktowane prorokowi nie przez anioła, ale przez diabła. Podczas gdy głowa Kościoła katolickiego dążyła do pokoju z islamem, wielu muzułmanów do wojny z cywilizacją Zachodu, gdyż poczuło się urażonych, że ośmiela się deprecjonować ich proroka – Mahometa; w Wielkiej Brytanii miały miejsce manifestacje, na których palono egzemplarze powieści, podkładano bomby pod księgarniami, japoński tłumacz został zabity nożem, norweski wydawca postrzelony, a autora powieści zaatakowano w 2022 r., mimo stałej ochrony.

Skąd, Pani zdaniem, wzięły się wojenne nastroje między tymi dwoma religiami?

Na przełomie wieków pojawia się w Kościele katolickim deklaracja Dominus Iesus, która mogła nie spodobać się wyznawcom innych religii. Znajduje się w niej bowiem stwierdzenie, że zbawienia poza Chrystusem nie ma i być nie może. Deklaracja – w odróżnieniu od duszpasterskiego soboru – podjęła fundamentalne treści doktrynalne. Podkreślono z mocą, że „nie należy spodziewać się żadnego nowego objawienia publicznego przed chwalebnym ukazaniem się Pana naszego Jezusa Chrystusa” i powinno się wierzyć „nie w kogo innego, jak tylko w Boga Ojca, Syna i Ducha Świętego”. A „święte księgi innych religii [...] czerpią z tajemnicy Chrystusa...”. „Pan Jezus, jedyny Zbawiciel [...] założył Kościół”, który „musi być misyjny”, gdyż „jedyna prawdziwa religia przechowuje się w Kościele katolickim”. Podpisał się pod tym kard. Joseph Ratzinger. Cytat: „Kto nie uwierzy, będzie potępiony” (Mk 16,15--16) zabrzmiały surowo. Podobnie jak stwierdzenie, że tylko wiara wyrażona w Credo jest prawdziwa.

Jaka była odpowiedź radykalnych muzułmanów na Dominus Iesus?

Reklama

Oczywiście, to nie terroryści czytają kościelne dokumenty, ale religijni przywódcy islamu. Pamiętamy 11 września 2001 r., gdy świat osłupiał na widok terroryzmu islamskiego w Nowym Jorku. Świetnie zdawała sobie z tego sprawę włoska dziennikarka Oriana Fallaci (1929 – 2006), podkreślając w swoich książkach o islamie, że cywilizacja zachodnia przegrywa konfrontację ze światem arabskim, który nie integruje się z Europą, ale w swoisty sposób ją zdobywa, „podbijając” bezkrwawo – obecnością, meczetami czy demografią. Według Fallaci, grunt pod ten podbój Europejczycy sami sobie przygotowali, bo „zamiast uczonych, mądrych młodych ludzi mamy osłów z uniwersyteckimi dyplomami – pisała we Wsciekłości i dumie. Zamiast liderów przyszłości mamy mięczaków w drogich jeansach i fałszywych rewolucjonistów”. I konkluzja: To po części dlatego muzułmańscy najeźdźcy mają tu tak łatwo. Za swoje poglądy zarówno Rushdie, jak i Fallaci zostali obłożeni klątwą przez świat islamu. Z jednej strony muszą być i takie głosy, ale z pewnością i przez nie dialog chrześcijańsko-muzułmański znalazł się w impasie w XXI wieku.

Od Soboru Watykańskiego II zauważamy ciągłość myśli kolejnych papieży, którym zależało na dobrych relacjach z innymi religiami. Niestety, nie wszyscy zostali właściwie zrozumiani...

Myślę, że Benedykt XVI próbował pozyskać katolików kontestujących sobór i w swoim pontyfikacie zaakcentował fakt konwersji na chrześcijaństwo, właśnie z islamu, włoskiego dziennikarza. Nie ma się co dziwić, że papież z Niemiec, chrzcząc muzułmanina podczas Wigilii Paschalnej w 2008 r., dał wyznawcom Mahometa sygnał, że Panem jest tylko Jezus. Uczestnicy dialogu chrześcijańsko--muzułmańskiego uznali to za prowokację. Poprzedzające ten chrzest przemówienie Benedykta XVI w 2006 r. na Uniwersytecie w Ratyzbonie, dało „paliwo do ognia”, gdyż papież ośmieszył religię stworzoną przez Mahometa. Zacytował bowiem literacką wypowiedź „cesarza”, który poruszył temat dżihadu (świętej wojny), zapewniającej muzułmaninowi raj: „Pokaż mi, co przyniósł Mahomet, co byłoby nowe, a odkryjesz tylko rzeczy złe i nieludzkie, takie jak jego nakaz zaprowadzania mieczem wiary, którą głosił”. Papież kończy przemówienie wizją zamkniętej drogi do Azji ze snu św. Pawła, który usłyszał błaganie: „Przyjdź do Macedonii i pomóż nam” (Dz 16,6-10).

Odczytuje Pani symbolikę tego „Macedończyka”?

Reklama

Wydaje mi się, że można ją dostrzec w świadectwach konwersji muzułmanów na chrześcijaństwo, w prawdziwych historiach, książkach opartych na faktach, takich jak: Joseph Fadelle Bez względu na cenę, Musab Hasan Jusuf Syn Hamasu, Sabatina James Sabatina, Abbé Guy Pages Prawdziwe oblicze islamu. Wszyscy spotkali Chrystusa i heroicznie trwali w relacji z Nim. Wielu współczesnych „Macedończyków” błaga nas, chrześcijan, o podanie kubka źródlanej wody, jaką jest chrześcijańska wiara i chrzest w imię Trójcy Świętej, mimo zamkniętej im drogi religijnym fanatyzmem. Do duchowej misji motywuje nas emerytowany biskup Smyrny, pisząc we wstępie do ostatniej z wymienionych książek: „Jezus wzywa nas do miłości wszystkich ludzi, zatem także muzułmanów, ale nie wzywa nas, żeby miłować islam. Nie jest łatwo żyć wspólnie, ale można się tego nauczyć”.

Mówi się, że Benedykt XVI abdykował z powodu wewnątrzkościelnych napięć...

We wspólnocie Kościoła są problemy zarówno ad intra, jak i ad extra. Uważam jednak, że papież ustąpił ze Stolicy Piotrowej głównie z tego powodu, że stał się przyczyną antagonistycznych relacji z islamem, czego nie potrafił już zmienić. Na linii Watykan – Mekka/Medyna zawrzało. Potrzebny był reset, nowa „twarz” głowy Kościoła katolickiego, co dokonało się w papiestwie Franciszka, który swoim nauczaniem, a szczególnie gestami, np. umywając muzułmanom nogi w Wielki Czwartek, zdołał przezwyciężyć kryzys w dialogu tych dwóch abrahamicznych religii. Oczywiście, nie ośmielam się oceniać, czy to liturgiczne czy nie, po prostu patrzę na ten gest funkcjonalnie. Trzeba przyznać, że za pontyfikatu Franciszka uniknęliśmy wojny religijnej. Również Leon XIV od początku posługi dąży do pokoju.

Dr Dorota Narewska jest teologiem pastoralnym i autorką licznych artykułów naukowych i książek. Przez prawie dwadzieścia lat była dziennikarką prasową. Jako redaktor wydawniczy opracowała wiele książek o tematyce religijnej. Wykładała w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Napisała rozprawę doktorską pt.: Wizja dziennikarstwa według Karola Wojtyły (1949-78) oraz pogłębiła temat w monografii pt.: Dziennikarstwo jak kapłaństwo...” z perspektywy teologii mediów Jana Pawła II. Jej twórczość publicystyczna obejmuje m.in. pozycje z cyklu pt.: Reportaże z wnętrza: Na drogach powołań oraz Po drogach łaski i grzechu.Na zdjęciu z muzułmankami turystkami w Parku Narodowym Jezior Plitwickich w Chorwacji.

2025-07-29 13:55

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp C. Ballin: brak jest jasnego stanowiska w sprawie przemocy w islamie

[ TEMATY ]

islam

BOŻENA SZTAJNER

Muzułmanie umiarkowani wciąż nie zajęli dość wyraźnego stanowiska po islamskich zamachach. Ich wizyta w kościołach to gest emocjonalny, który niczego nie zmienia. Potrzeba jasnych słów i gestów – uważa bp Camillo Ballin, wikariusz apostolski dla Arabii Północnej z siedzibą w Bahrejnie. W krajach arabskich żyje on od 47 lat. W tych dniach przebywa we Włoszech na zaproszenie Mityngu Przyjaźni w Rimini.

Biskup przyznaje, że w świecie arabskim wiele się dzieje, jest silna wola różnych rewolucji. Początkowo miały one wymiar społeczny, potem zawłaszczyli je fundamentaliści, tak że nabrały one charakteru religijnego. „Obalono dyktatorów, którzy bez wątpienia byli niekiedy bardzo brutalni, ale zarazem jako jedyni byli w stanie utrzymać pewną jedność. Dziś panuje wielki zamęt, z którego korzystają radykałowie. Rewolucje społeczne stały się rewolucjami fundamentalistycznymi” – stwierdził 72-letni hierarcha. Jego zdaniem trudno dziś przewidzieć, jaki będzie rozwój wydarzeń, tym bardziej że tak zwani muzułmanie umiarkowani nie zabierają głosu.
CZYTAJ DALEJ

Ksiądz zmarł na zawał serca podczas Mszy św.

2025-09-24 08:52

[ TEMATY ]

ksiądz

Meksyk

Źródło: Parafia Jezusa z Nazaretu

Ojciec José de Luz Rosales Castañeda

Ojciec José de Luz Rosales Castañeda

Meksyk: w trakcie celebracji Eucharystii, tuż po udzieleniu Komunii Świętej, w niedzielę 21 września w wieku 62 lat zmarł na zawał serca ojciec José de Luz Rosales Castañeda.

Według informacji udostępnionych przez ACI Prensa, diecezja Gómez Palacio, gdzie pełnił posługę ksiądz, poinformowała, że ​​„zmarł po udzieleniu Komunii. Puryfikował już kielich, gdy upadł”. Odnośnie do przyczyny śmierci, sprecyzowano, że „była to śmierć naturalna, zawał serca”.
CZYTAJ DALEJ

„Ojcostwo to codzienna obecność" – Marcin Kwaśny o tym, jak być bliskim tatą

2025-09-27 20:00

[ TEMATY ]

wywiad

ojcostwo

Marcin Kwaśny

Forum Tato.Net

Razem.tv

11 października 2025 roku odbędzie się 17. Międzynarodowe Forum Tato.Net w Kielcach, wyjątkowe wydarzenie gromadzące ojców. W tym roku tematem forum będzie ojcostwo, które buduje odporność. Rozmawiamy o tym z Marcinem Kwaśnym - odtwórcą głównej roli św. Maksymiliana w filmie „Triumf serca", aktorem, który w ubiegłym roku prowadził Galę Max wieńczącą Forum Tato.Net.

Tematem tegorocznego Forum Tato.Net jest obecność, która buduje odporność. Jak Pan stara się być tatą obecnym także wtedy, gdy emocji w domu jest bardzo dużo?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję