Reklama

Wystawa plastyczna... Czy może muzyczna?

Nareszcie kończy się sezon ogórkowy, także w zakresie wystaw. Placówki kulturalne planowały ekspozycje na długie terminy, najczęściej na cały czas letniej kanikuły. Wiadomo - okres urlopowy, i to nie tylko dla obsługi. Również zwiedzających było mniej, gdyż Łomża nie należy do miast turystycznych. Ale wakacje minęły i nadchodzi czas podsumowań, jak się okazuje, nie dla wszystkich sezonu ogórkowego.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dla młodzieży z kółka plastycznego przy Miejskim Domu Kultury - Domu Środowisk Twórczych w Łomży wakacje były aktywnym i twórczym czasem. Jak bardzo, można zobaczyć w Galerii „Bonar”. Letnia (jeszcze) wystawa chociaż w założeniach jest nieprofesjonalna, a także zbiorowa, mimo to ma bardzo spójny charakter. I to w podwójnym sensie. Prace łączy podobna technika wykonania i jeden temat.
Pomijając studyjne rysunki węglem, ołówkiem, długopisem, większość prezentowanych dzieł to grafiki - linoryty lub drzeworyty. Obie techniki są zresztą do siebie podobne. Ponieważ matryce dla obu rodzajów wykonuje się metodą nacinania ostrym narzędziem (dłutem, nożem itp.) - albo w drzewie, albo w linoleum - więc i efekt jest podobny. Odbitki charakteryzują się silnym walorem, czyli ostrym skontrastowaniem miejsc jasnych i ciemnych. Bardzo trudno uzyskać miejsca stonowane. Młodzi artyści próbowali rozwiązać ten problem albo drobnymi nacięciami, albo kolorem farby. Ich wysiłki, zwłaszcza pod tym ostatnim względem, możemy obserwować także na wystawie. Ponieważ mamy do czynienia z grafiką, czyli takimi dziełami sztuki, które powstają przez odbicie matrycy, a zatem i tych dzieł może być sporo. Ale okazuje się, że... wcale nie muszą być jednakowe. Niektórzy używali nie jednego lecz kilku klocków drzeworytniczych lub płytek linoleum. Następnie zamiast wciąż używać tych samych kolorów, zdecydowali się na daleko idące eksperymenty. Słusznie, są przecież młodzi i nie znoszą nudy, a i dla nas wystawa jest tym ciekawsza.
Oprócz grafik ekspozycja obejmuje też formy rzeźbiarskie wykonane w gipsie. Nie są one wszakże rodzajem kwiatka do kożucha. Przeciwnie, to pozytywne urozmaicenie ekspozycji. Ich spójność, wyrażająca się w bieli koloru, podobnym formacie, a wreszcie we wspólnym z całą wystawą temacie, nie pozwala na nieoczekiwany dysonans. Fakt, nie wszystkie prace powstały z jednakowej inspiracji (wspomniane wyżej rysunkowe studia martwych natur), a jednak całość sprawia wrażenie jednolitości. Rzec by można, brzmi niczym koncert kilku instrumentów (technik) i różnych brzmień (twórców).
Muzyczne analogie są w tym wypadku jak najbardziej na miejscu. Właśnie muzyka jest tematem wystawy. Stąd taka rozmaitość plastycznie przedstawionych instrumentów czy w ogóle muzyki pod różną postacią. Jest np. radio oraz tańczący aniołowie, zwłaszcza w rzeźbiarskich trzech wymiarach. Jest też próba przedstawienia samej muzyki. Próbują ją zilustrować prace tak abstrakcyjne, jak abstrakcyjna jest muzyka.
Wychodzi na to, że obie dziedziny twórczości nie są dalekie od siebie. A może są? Tylko wysiłek utalentowanych twórców potrafi zbliżyć to, co z istoty swej jest bardzo dalekie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Bernard z Clairvaux – człowiek z Jasnej Doliny

[ TEMATY ]

święty

święci

św. Bernard z Clairvaux

wikipedia.org

św. Bernard z Clairvaux

św. Bernard z Clairvaux

Nauczanie i uprawianie teologii w środowisku wspólnoty klasztoru miało w średniowieczu pogłębiać duchowość. W XII wieku wybitnym przedstawicielem teologii monastycznej był Bernard z Clairvaux, opat cystersów, który przysporzył zakonowi ogromną liczbę nowych braci; za jego słowem i postawą poszło wielu, ponadto w ciągu całego życia założył 68 nowych klasztorów i objął swoim kierownictwem 160.

Bernard urodził się k. Dijon – stolicy Burgundii, w roku 1090. Jego rodzice byli pobożni. Ojciec był rycerzem i doradcą księcia Burgundii, matka pochodziła z możnego rodu. Po śmierci matki 17-letni chłopiec oddał się w opiekę Matce Bożej, jednak u progu dorosłości przeżył załamanie wewnętrzne. Trwająca 2 lata walka z pustką duchową przyniosła niezwykłe owoce. 22-letni młody człowiek wrócił do Boga i zapragnął życia w oddaleniu od świata. Uczynił to, pociągając za sobą ojca, kilku krewnych i niemal dwudziestu przyjaciół. Po 3 latach życia w cysterskim opactwie w Citeaux, wybudował i objął klasztor w dzikiej kotlinie Szampanii, a miejscu temu po oswojeniu nadał nazwę Clairvaux – Jasna Dolina. Przez 38 lat był tam opatem, jednak jego działalność nie ograniczyła się ani do tego miejsca, ani do ludzi, którymi przewodził. Zreformował życie klasztorne, brał udział w istotnych wydarzeniach politycznych i kościelnych, wiele podróżował, utrzymywał kontakty z wszystkimi ważniejszymi postaciami swoich czasów. Jego zdanie i poparcie były decydujące m.in. podczas organizowania drugiej wyprawy krzyżowej w 1147 r. Zmarł 20 sierpnia 1153 r. Do chwały świętych wyniósł go Aleksander III w 1174 r. Doktorem Kościoła ogłosił go Pius VIII w 1830 r.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV odwiedził jedno z ulubionych miejsc Jana Pawła II

2025-08-19 12:51

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

Kończący dzisiaj swój drugi okres letniego odpoczynku Leon XIV przybył we wtorek z prywatną wizytą do Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej na górze Mentorelli. Sanktuarium opiekują się polscy ojcowie Zmartwychwstańcy.

Pięknie położone sanktuarium Matki Bożej Łaskawej znajduje się w położonej ok. 50 km od Rzymu wsi Guadagnolo w Górach Prenestyńskich, w diecezji Palestrina, na malowniczym wzgórzu Mentorella.
CZYTAJ DALEJ

39 procent Szkotów to praktykujący wiarę chrześcijanie

2025-08-20 07:30

[ TEMATY ]

Szkocja

Adobe Stock

Chociaż po raz pierwszy w historii Szkocji większość ludności nie wyznaje żadnej religii, to jednak 39 procent Szkotów to chrześcijanie, którzy mocno utożsamiają się z wiarą w jedynego Boga.

W ogólnokrajowym badaniu przeprowadzonym przez Logos Scotland zapytano chrześcijan o ich uczestnictwo w kościele, doświadczenie w pogłębianiu swojej wiary i wiedzy teologicznej oraz gotowość do udziału w dyskusjach publicznych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję