Reklama

Salwadore Dali i Dante Alighieri

Spotkanie grafika z pisarzem

W Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze w Galerii Nowy Wiek do 16 maja prezentowana jest wystawa grafik Salvadora Dali do „Boskiej komedii” Dantego. Zielonogórskie Muzeum wpisuje się tym samym w ogólnoświatowe obchody Roku Salvadora Dali, ogłoszonego z okazji przypadającej 11 maja 100. rocznicy urodzin artysty.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Analityczne okropieństwo

Reklama

Boska komedia Dantego Alighieri z 1321 r. to poetycka wizja wędrówki autora przez trzy królestwa zaświatów: Piekło, czyściec i Raj. „Dante Alighieri, roztaczając wizję pośmiertnego życia, zamierzał wstrząsnąć sumieniami grzeszników i wpłynąć na podniesienie upadającej moralności społeczeństwa” - napisał we wstępie do katalogu wystawy Jakub Lep, konsultant artystyczny.
W drodze przez piekło i czyściec poecie towarzyszy Wirgiliusz, patron wszystkich poetów. Cykl 34 grafik Piekła rozpoczyna ilustracja do pieśni 1 - „Początek wielkiej podróży”. Mała postać Dantego stoi na pustkowiu, wpatrując się w oazę. Przechodząc od obrazu do obrazu, mijamy przejmujące „Przedpiekle”, wstrząsający „Las samobójców”, rozciągnięte usta „Bluźniercy”, pozbawionych ust „Kłamców” czy „Logicznego diabła”. Podróż ta doprowadza nas do krwawego obrazu „Pojawienie się Doisa, króla piekieł”, którego mija Dante w drodze ku czyśćcowi. „Ponieważ pada pytanie, dlaczego piekło charakteryzują u mnie jasne barwy, odpowiadam, że romantyzm popełnił haniebny błąd, usiłując przekonać odbiorców, iż piekło jest czarne jak kopalnie Gustave’a Dore, gdzie nie można nic dojrzeć. Wszystko to jest fałszywe. Piekło Dantego oświetla słońce i Morze Śródziemne; dlatego właśnie okropieństwo moich ilustracji jest analityczne” - powiedział S. Dali, otwierając 19 maja 1960 r. wystawę swoich ilustracji do Boskiej komedii w Muzeum Galliera w Paryżu.

Droga oczyszczenia

Dzieło Dantego jest fascynującym przedstawieniem dążenia człowieka ku Bogu, ukazującym drogę ku zbawieniu, podnoszenie się z upadku i grzechu przez poznanie swoich win i pokutę. Bardzo dokładnie tę oczyszczającą drogę widać w ilustracjach Czyśćca Dalego. Prowadzi on nas od „Upadłego anioła” (przedstawionego z pustymi szufladami jako symbolami wnętrza) do „Oczyszczenia Dantego” (przedstawionego też jako postać anioła) poprzez opieszałych, zwlekających, pokutujących, gniewnych, skąpych i rozrzutnych.
Interesującym suplementem wystawy jest tzw. dekompozycja, czyli egzemplarz jednej grafiki (kończącej właśnie cykl Czyściec) rozłożony na poszczególne warstwy koloru. W ten sposób, śledząc te dodatkowe 30 grafik, możemy przyjrzeć się sposobowi, w jaki powstawały ilustracje do Boskiej komedii. „Każdy kolor oznaczał osobny proces druku, a zatem osobną drewnianą matrycę. Dali we współpracy z Raymondem Jacquetem i Jeanem Taricco stworzył do wykonania nakładu ponad 3 500 matryc. Do wydrukowania jednego drzeworytu potrzeba było od 30 do 40 osobnych matryc. Dopiero po obejrzeniu dekompozycji można zdać sobie sprawę z nakładu pracy, jaki włożono w stworzenie tego cyklu. Okres prawie czteroletniej pracy nad wydaniem Boskiej komedii świadczy o tym, że wykorzystano wszelkie artystyczne możliwości, na jakie pozwala technika drzeworytu, aby oddać całą siłę twórczą wyobrażeń artysty” - czytamy we wstępie do katalogu wystawy.

Historia zbawienia

Po raju oprowadza Dantego jego wyidealizowana miłość z lat młodzieńczych - Beatrycze. Zestawienia tych dwóch postaci - Dantego i Beatrycze dokonuje Dali w ilustracjach do pieśni 7 i 8. Pierwsza z nich przedstawia „Wątpliwości Dantego”, gdyż poetę nachodzą wątpliwości dotyczące rzeczy ostatecznych i oczekuje on wyjaśnień ze strony ukochanej przewodniczki. „Beatrycze w swej największej piękności” natomiast - ukazana jako wcielenie teologii - prowadzi Dantego ku Bogu.
W drodze przez raj śledzimy historię zbawienia, jest „Wizja stworzenia świata”, „Objawienie Chrystusa”, „Zwycięstwo Chrystusa i Dziewicy” „Archanioł Gabriel” czy „Radość zbawionych”. Ostatnia pieśń mówi o tym, że na prośbę św. Bernarda Matka Boża wyprasza łaskę, aby Dante mógł kontemplować Boga. I właśnie postacią modlącego się św. Bernarda kończy S. Dali cykl swoich 100 ilustracji.
Wystawę grafik dopełnia egzemplarz Boskiej komedii, ekskluzywnie wydany w 1960 r.; edycja Les Heures Claires; nakład 150 egzemplarzy wykonanych na papierze BFK Rives. Ekspozycja przygotowana została wspólnie z zajmującą się organizacją wystaw oraz sprzedażą dzieł sztuki firmą Lep Art Consulting, z której kolekcji pochodzą prezentowane prace.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W diecezji kieleckiej dwóch kapłanów odeszło tego samego dnia

2025-10-25 15:42

[ TEMATY ]

diecezja kielecka

śmierć kapłana

diecezja.kielce.pl

W piątek, 24 października 2025 roku, zmarło dwóch kapłanów: ks. Rafał Palacz oraz ks. Marcin Bajer. Informacje o ich śmierci pojawiły się na stronie diecezjalnej.

Ks. Rafał Palacz, wikariusz parafii w Sokolnikach, miał 48 lat. Jak poinformowała diecezja, szczegóły uroczystości pogrzebowych zostaną ogłoszone w najbliższych dniach.
CZYTAJ DALEJ

Komunikat Biskupa Sosnowieckiego

2025-10-28 11:40

[ TEMATY ]

bp Artur Ważny

Diecezja Sosnowiecka

Kiedy media przywołują sprawy dotyczące przestępstw popełnionych przez duchownych nie chcę odwracać wzroku od bolesnej prawdy ani umniejszać powagi tych wydarzeń. Toczące się postępowania wobec duchownych oskarżonych o czyny wobec osób małoletnich są dla naszej diecezji bolesnym wezwaniem do prawdy i nawrócenia. Gdy w przestrzeni publicznej pojawia się coraz więcej szczegółów, nasze myśli i modlitwy kierują się ku osobom skrzywdzonym. Wiemy, że te relacje mogą ponownie otwierać rany.

Podziel się cytatem Podtrzymujemy wolę pełnej współpracy z wymiarem sprawiedliwości. Z determinacją dążymy do tego, by każdy przypadek wykorzystania był zgłaszany, sprawca ukarany, a poszkodowani otrzymali wszelkie potrzebne wsparcie i pomoc. Proszę wszystkich, którzy posiadają wiedzę o takich czynach, o zgłaszanie ich odpowiednim instytucjom, milczenie jest przyzwoleniem na krzywdę (więcej informacji: zgloskrzywde.pl).
CZYTAJ DALEJ

Pielgrzymka do cudownych miejsc

2025-10-28 16:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Marek Kamiński

Pielgrzymka do świętych miejsc - Gietrzwałdu i Świętej Lipki

Pielgrzymka do świętych miejsc - Gietrzwałdu i Świętej Lipki

W Roku Jubileuszowym o. Józef Łągwa SJ zorganizował pielgrzymkę do Gietrzwałdu i Świętej Lipki, gdzie słynące łaskami cudowne obrazy Matki Bożej od wieków otaczane są czcią. - Wiele osób prosiło mnie o zorganizowanie pielgrzymki do Gietrzwałdu miejsca objawień Matki Bożej, które trwały od 27 czerwca do 16 września 1877 r. i do tej pory, jako jedyne na ziemiach polskich, zostały oficjalnie uznane przez władzę kościelną – podkreślił Ojciec Józef.

Historię wsi Gietrzwałd położonej na Warmii między Olsztynem a Ostródą, objawień Matki Bożej 13-letniej Justynie Szafryńskiej i 12-letniej Barbarze Samulowskiej w 1877 r., gdy na Warmii trwała walka pruskich władz z Kościołem Katolickim, losach wizjonerek i kultu Matki Bożej Gietrzwałdskiej opowiedział ks. Tomasz Franieczek. - Ta pielgrzymka jest potrzebą mojego serca i wzrostu duchowego w duchu katolickim dla pogłębienia życia religijnego we mnie. Modlitwa przed cudownym obrazem, modlitwa różańcowa, uczestnictwo we Mszy świętej, koronka do Miłosierdzia Bożego, to było dla mnie duże przeżycie, wzruszenie i jakby koło ratunkowe na te trudne czasy, kiedy człowiek jest atakowany przez ludzi o innych poglądach – powiedziała Zofia Urbanowicz.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję