Reklama

Refleksja o zbawieniu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Powiedz ludziom, niech więcej nie płaczą. Dwa dni leżałem w grobie. I dziś zmartwychwstałem”.
(Jan Lechoń, Wielkanoc)

Wielkanoc to najważniejsze i najstarsze święto chrześcijaństwa, obchodzimy je w pierwszą niedzielę po pierwszej wiosennej pełni księżyca, pomiędzy 21 marca a 25 kwietnia. Misterium Męki Pańskiej stanowi apogeum chrześcijaństwa. Swoisty dramat miłości Boga do człowieka stanowi źródło inspiracji dla wielu artystów na przestrzeni wieków. Dowodem jest choćby dzieło XV-wiecznej liryki religijnej. Lament Świętokrzyski, w którym sportretowana jest Maryja jako Matka Bolejąca nad wiszącym na krzyżu Synem. Fałszywe oskarżenie i podłość ludu doprowadziły do tej tragicznej zbrodni.
Zło, które ma wszechobecne miejsce w naszej kulturze i otoczeniu, zło, które jest elementem składowym naszej rzeczywistości, zniewala człowieka od początków świata.
Zło oddziałuje na wyobraźnię silniej niż dobro, akt złej woli niejednokrotnie urasta do rangi sensacji i stanowi centrum zainteresowania dla żądnych wrażeń obserwatorów. Umiłowanie brzydoty miało stałe miejsce na przestrzeni wieków. Od zawsze odwoływano się do obecnej w człowieku natury gapia, który lubi patrzeć, gdy wieś się pali, kogoś biją i można zobaczyć krew na chodniku. Niektórzy artyści wierzą, że bez malowniczej zbrodni, elementów makabrycznych ich dzieła zostaną uznane za trywialny bohomaz. Można posunąć się do supozycji, że wskutek przerostu treści negatywnych, destrukcyjnie wpływających na poczucie estetyki, gust nasz i zmysł percepcji zostały zdeformowane. Zło jest podszeptem Szatana, zło to destrukcja, upadek, zadawanie bólu. Burzenie i palenie, jak możemy zaobserwować w scenach sensacyjnych filmów, może wyglądać efektownie, lecz jest to zjawisko niezwykle efemeryczne i zostają po nim przerażające zgliszcza.
Droga Krzyżowa Pana Jezusa zgromadziła tysiące gapiów. Wszyscy wiemy, jak zachował się żądny krwi tłum. Agresja wyzwala się w tłumach, o czym świadczyć może dekalog kibiców piłki nożnej.
Jezus umarł na krzyżu w piątek przed świętem Paschy, ukrzyżowany przez żołnierzy rzymskich, z wyroku Piłata, z oskarżenia Kajfasza i starostwa żydowskiego. Pan Jezus został dotkliwie pobity i znieważony. Zanim Piłat skazał Jezusa na śmierć, przedtem usiłował wymienić Go na mordercę, Barabasza. Był to moment niezwykle upokarzający: licytowanie Pana Jezusa ze zbrodniarzem. Na pytanie Piłata: „Cóż więc mam uczynić z Jezusem, którego nazywają Mesjaszem? - oni jeszcze głośnie krzyczeli: „Na krzyż z Nim”. Lud pluł na Niego, biczował Go, włożył Mu na skronie cierniową koronę i żądał wyroku śmierci w męczarniach. Jego śmierć i męka była tak hańbiąca i okrutna, że mogła nawet najwierniejszym odebrać wiarę w Chrystusa. Ten, który „leczył wszystkie choroby i słabości”, otwierał oczy niewidomym, otwierał usta niemowom i uzdrawiał chromych, został zdradzony w bestialski sposób przez tych, których najmocniej ukochał.
Chrystus udowadnia, że zło można pokonać miłością. Wcielenie i śmierć krzyżowa to przykład pokory dany przez Boga ludziom. Śmierć i zmartwychwstanie Jezusa są bowiem tym miejscem w historii świata i człowieka, w którym to najpełniej objawił się człowiekowi Bóg: objawił, kim jest i objawił, czego chce dla człowieka.
Pragnie dla niego tylko miłości i życia wiecznego, na które mamy szansę dzięki zbawczej ofierze Chrystusa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uroczystość Zmartwychwstania Pańskiego najważniejszym świętem w Kościele katolickim

Wielkanoc to najważniejsza i najstarsza uroczystość w Kościele katolickim. Kościół świętuje tego dnia Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, czyli Jego przejście od śmierci do życia. Prawda ta jest fundamentem i istotą wiary chrześcijańskiej.

Chrześcijanie wierzą, że śmierć polega na odłączeniu duszy od ciała, zmartwychwstanie zaś na ponownym połączeniu. Jezus swoim zmartwychwstaniem, a więc przejściem ze śmierci do życia wiecznego, potwierdził, że jest prawdziwym Mesjaszem, Synem Bożym. Tak jak na pamiątkę wyzwolenia Izraelitów z niewoli egipskiej żydzi co roku obchodzą święto Pesach, tak chrześcijanie w Wielkanoc świętują Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, czyli Jego przejście od śmierci do życia i otwarcie ludziom dostępu do życia wiecznego.
CZYTAJ DALEJ

I zmartwychwstał dnia trzeciego

Słowa: „I zmartwychwstał dnia trzeciego, jak oznajmia Pismo” wypowiadamy w Credo – wyznaniu wiary. Wielkanoc zaś jest fundamentalną kościelną uroczystością, którą świętujemy od II wieku w pierwszą niedzielę po pierwszej wiosennej pełni Księżyca. Bez zmartwychwstania Jezusa z Nazaretu religia chrześcijańska nie miałaby po prostu żadnego sensu

Doskonale zdawał sobie z tego sprawę św. Paweł Apostoł, który w jednym z najwcześniejszych nowotestamentowych świadectw – Pierwszym Liście do Koryntian – dotyczących faktu powstania z martwych Chrystusa Pana, a pochodzącym z ok. 57 r., pisał: „A jeśli Chrystus nie zmartwychwstał, daremne jest nasze nauczanie, próżna jest także wasza wiara” (15, 14). Jednocześnie zapewniał wiernych: „Tymczasem jednak Chrystus zmartwychwstał jako pierwszy spośród tych, co pomarli” (15, 20) i przypominał im, że „umarł – zgodnie z Pismem – za nasze grzechy, że został pogrzebany, że zmartwychwstał trzeciego dnia, zgodnie z Pismem: i że ukazał się Kefasowi, a potem Dwunastu, później zjawił się więcej niż pięciuset braciom równocześnie” (15, 3-5).
CZYTAJ DALEJ

Jerozolima: radosne „Alleluja” wszystkich Kościołów

W tym roku liturgie paschalne w bazylice Bożego Grobu w Jerozolimie, którą kościoły wschodnie nazywają bazyliką Zmartwychwstania, były polifoniczną proklamacją radosnego Alleluja chrześcijan wszystkich Kościołów. Łacińskie wielkanocne orędzie wybrzmiało w czasie uroczystej eucharystii pod przewodnictwem kard. Pierbattisty Pizzaballa oraz podczas rezurekcyjnej procesji.

W homilii kard. Pizzaballa mówił o potrzebie odnajdywania nadziei chrześcijańskiej mimo, iż sytuacja społeczna napawa lękiem, niepewnością i rozpaczą. «Stoimy tutaj przed pustym grobem Chrystusa, – powiedział patriarcha – który jest potężnym znakiem i proroctwem nadziei. On przypomina nam, że bez względu na to, jak niesprawiedliwe są nasze próby, jak upokarzające jest stanie na Golgocie, jak ciężki i bolesny jest krzyż – pusty grób Chrystusa staje się dla nas znakiem niezachwianej nadziei, świadectwem, że sprawiedliwość zatriumfuje, nadzieja się wypełni, a pokój zapanuje.»
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję