„Poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli” - te słowa z Ewangelii św. Jana (J 8,32) stanowiły motto Rekolekcji Wyzwolenia Człowieka, które w dniach 3-5 marca br. prowadził w Lesku ks. Stanisław Czenczek z Elżbietą i Jackiem Stankiewicz z Przemyśla.
Podczas katechez, konferencji i seminariów rozważaliśmy problem wolności, która jest Bożym darem dla człowieka - „Być wolnym, to przyjąć prawdę i żyć w prawdzie. Bez prawdy nie ma wolności. Wolność oderwana od prawdy, to zniewolenie”.
W czasie rozmów w grupach zobaczyliśmy wiele zniewoleń, którym ulega współczesny człowiek. Pan Bóg jednak nigdy nie pozostawia go bez pomocy. Daje wiele świateł, aby mógł żyć w wolności: światło rozumu, sumienie, światło Słowa Bożego, Osobę Jezusa Chrystusa - Światłość Świata, głos Kościoła i bijące tu niewyczerpalne źródła - święte sakramenty.
Oceniając sytuację kierowaliśmy się również słowami usłyszanymi w czasie konferencji - „Chrześcijaństwo opiera się na braterskiej miłości - Bóg naszym Ojcem, my wszyscy braćmi w Chrystusie. Wolność, to przeżywanie braterstwa w Bogu. Wolność jednego człowieka ma moc wyzwalania innych. W świecie coraz bardziej zniewolonym obojętność jest grzechem. Na każdym ochrzczonym spoczywa odpowiedzialność, czyli dawanie odpowiedzi na to, czego Bóg od niego pragnie”. Po czym szukaliśmy dróg wyjścia, sposobów działania. Zobaczyliśmy, że przyjęcie daru wolności, wymaga otwarcia serca i zawierzenia całego życia Jezusowi.
Szukając sposobów zaangażowania się, zauważyliśmy, że obok nas żyją bracia i siostry, którzy o własnych siłach już nie mogą przyjść do Jezusa - potrzebują naszej pomocy. Aby ta pomoc była skuteczna, najpierw sami musimy dużo się modlić, przebywać z Jezusem i poznawać Go. Nauczyć się patrzeć i myśleć jak Jezus, aby nikogo nie przekreślać, nikim nie gardzić i nigdy nie zwątpić w nawrócenie człowieka.
W godzinie świadectwa dominowały słowa dziękczynienia i uwielbienia Boga, choć nie zabrakło wypowiedzi pełnych bólu i żalu. Te ostatnie zostały objęte modlitwą i zapewnieniem wszystkich obecnych o modlitewnej pamięci. Dwudziestu uczestników rekolekcji zobowiązało się do codziennego odmawiania dziesiątka Różańca w intencji wszystkich zniewolonych. Osiemnaście osób przystąpiło do Krucjaty Wyzwolenia Człowieka, a licznie zgromadzeni na rekolekcjach członkowie Krucjaty, umocnili się w postanowieniach i odnowili zaangażowanie w modlitwę. Wszystkie świadectwa trzeźwych alkoholików potwierdzały jedną prawdę - tylko z Bożą pomocą człowiek uzależniony może stać się wolny od nałogu.
Nie zabrakło też wspomnień sprzed 24 lat, kiedy to ks. Stanisław po raz pierwszy w Lesku prowadził rekolekcje oazowe dla rodzin.
Miasto Kraków przekazało Archidiecezji Krakowskiej kościół św. Łazarza przy ul. Kopernika w odpłatne użytkowanie. Od kwietnia strona kościelna będzie płacić czynsz w wysokości blisko 15 tysięcy złotych, a także pokrywać koszty mediów.
Zabytkowy, XVII-wieczny kościół św. Łazarza (pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny) mieszczący się przy ul. Kopernika 19 przez ostatnie lata pełnił funkcję posługi duchowej dla pacjentów okolicznych klinik szpitalnych i ich bliskich, nie był kościołem parafialnym. W 2019 roku stał się własnością Agencji Rozwoju Miasta Krakowa.
Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów.
Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek.
Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
Kurtyny wielkopostne. To nimi od V Niedzieli Wielkiego Postu aż do Triduum Paschalnego w niektórych kościołach zasłaniane są ołtarze. W całej Polsce jest ich zaledwie kilkanaście. Cztery z nich zobaczyć można w Orawce.
Powstanie pierwszych opon wielkopostnych, jak nazywane są kurtyny wielkopostne, datuje się na okres średniowiecza. – Tradycja zasłaniania ołtarzy jest bardzo stara. W czasie Wielkiego Postu mamy się umartwić, odwracając wzrok od różnych przyjemności, zwracając się ku męce Chrystusa, jednocząc się z męką Chrystusa, ponieważ nasze życie też jest pełne różnych trudności, cierpień, ale przede wszystkim chcemy odwrócić się od zła i grzechu. Dlatego, zasłania się ołtarze, aby ukryć to bogactwo, aby od tego odwrócić wzrok, aby, można tak powiedzieć, wzrok umartwić. Stąd te zasłony – mówi proboszcz parafii św. Jana Chrzciciela w Orawce, ks. Wojciech Mozdyniewicz.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.