Reklama

Szkoła trudnej jedności (2)

Wielki Post pozwala przywracać wspólnotę z Bogiem i z braćmi.
Tę sakramentalną i tę szarą - codzienną.
Spróbuj i Ty patrzeć na kolejne dni Wielkiego Postu jak na szkołę prawdziwej jedności.
Szkołę życia wspólnotowego.

Niedziela sandomierska 13/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Patrzę na Wielki Post jak na szkołę jedności. Nie tylko pojednania, ale realnej i trwałej jedności. To chrześcijanie mają pokazać światu i dać światu jedność. Już w początkach mówiono: Patrzcie, jak oni się wzajemnie miłują. To znaczy, patrzcie, jak są zjednoczeni. Jak trwają w jedności. To był stan osobisty każdego: przeżywanie sercem zjednoczenia z bratem i siostrą w Chrystusie, z jego i jej sprawami, które stawały się moimi sprawami. To był też stan społeczny całej wspólnoty wierzących. Pojawiło się wtedy nowe społeczne zjawisko: wspólnota budowana w Duchu Świętym. Budowana przez Ducha Świętego, ale także budowana przez każdego człowieka w Duchu Świętym. Przez każdego członka wspólnoty.
Możesz zapytać o pojęcie wspólnoty i otrzymasz różne odpowiedzi, które będą się wzajemnie dopełniać. Są ujęcia wspólnoty bardziej teologiczne, inne mają walor bardziej filozoficzny, jeszcze inne psychologiczny, inne społeczny, prawny, a nawet ekonomiczny. W każdej z tych płaszczyzn rzeczywista wspólnota może powstawać i może trwać, zachowując istotne swoje atrybuty. Nie tutaj miejsce na teorię wspólnoty, niemniej można wskazać niektóre wyznaczniki.
Po pierwsze: wielość osób tworzących wspólnotę. Nie może istnieć wspólnota tworzona wyłącznie przez jednostkę. Niech uważają wszyscy piewcy indywidualizmu, wolności jednostki, także liberalizmu, bo łatwo im skrzywdzić, zubożyć człowieka, odrywając go od wspólnoty. Człowiek ma naturalne prawo żyć we wspólnocie: nie jest dobrze, aby człowiek był sam. To Stwórca nam powiedział. Jego opinia musi być dla nas wiążąca. Nikt nas przecież lepiej nie zna od naszego Stwórcy. Ponadto, ważne są słowa Jezusa, który zaznaczył, że gdzie dwaj albo trzej zgromadzeni są w imię Jego, tam On sam jest pośrodku nich. Chrystus wspólnotę uczynił swoim Mistycznym Ciałem.
Po drugie: wolność każdego przystępującego do wspólnoty. To odróżnia wspólnotę od instytucji grupującej ludzi, że do instytucji nas często wpisują, i musimy do niej przynależeć. Wspólnotę wybieramy w sposób wolny. To znaczy, że możemy do niej w sposób wolny przystąpić, ale też możemy (tylko, czy warto?) w sposób wolny zrezygnować z udziału we wspólnocie. (Między innymi to kryterium odróżnia np. ruch katolicki od stowarzyszenia katolickiego). To dotyczy także całej wspólnoty Kościoła. To dotyczy także wspólnoty człowieka z Bogiem. Wolność przystąpienia i wolność odstąpienia. Za tą wolnością idą też skutki udziału w życiu wspólnoty (pozytywne) oraz skutki wyłączenia się z życia wspólnoty (negatywne).
Po trzecie: dynamika udziału w życiu wspólnoty. Prawdziwa wspólnota nigdy nie jest statyczna, zawsze jest dynamiczna, zawsze odczytuje nowe znaki czasu, nowe zadania, rozpoznaje nowe metody realizacji, zawsze jest gotowa odpowiedzieć na zmieniającą się sytuację. Zawsze się dopełnia: gdy bowiem jednemu nie starcza w tym momencie siły, inni go umacniają albo wręcz zastępują. Przyjdzie moment, gdy ten obecnie słabszy wesprze innych w chwili ich słabości. Wspólnotę się współtworzy. Nigdy nie można w niej tylko „być”, nie dając i nie biorąc, nie współtworząc jej poprzez swój udział. Ubogacając i będąc ubogacanym. Prawdziwa wspólnota nie odbiera nic z istoty człowieka, nie czyni go uboższym, lecz dodaje mu siebie.
Wreszcie: prawdziwa wspólnota ludzi rodzi się z Boga. Uczyńmy człowieka na nasz obraz, podobnego nam. Człowiek powstał ze Wspólnoty Boga samego. Jest darem Wspólnoty Boga. Jest Obrazem Wspólnoty. Dlatego we wspólnocie, tej z Bogiem i tej z braćmi, może się realizować w pełni.
Wielki Post pozwala przywracać wspólnotę z Bogiem i z braćmi. Tę sakramentalną i tę szarą - codzienną. Spróbuj i Ty patrzeć na kolejne dni Wielkiego Postu jak na szkołę prawdziwej jedności. Szkołę życia wspólnotowego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wrocław/ Nie żyje 9-letni chłopiec; trzecia ofiara tragedii w Prusicach

2025-03-31 18:26

[ TEMATY ]

policjant

PAP/Krzysztof Ćwik

Nie żyje 9-letni chłopiec, który w ciężkim stanie z obrażeniami odniesionymi od strzału z broni palnej trafiły do wrocławskiego szpitala. To trzecia ofiara rodzinnej tragedii w Prusicach, gdzie ojciec zabił swoją 5-letnią córkę oraz teściową i sam próbował popełnić samobójstwo.

Chłopiec przebywał w stanie krytycznym w Dolnośląskim Szpitalu Specjalistycznym im. T. Marciniaka. W poniedziałek dziecko zmarło na oddziale intensywnej terapii – powiedziała PAP rzeczniczka tego szpitala Agnieszka Czajkowska-Masternak.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Kościół będzie miał nowych świętych i błogosławionych

28 marca 2025 r. Ojciec Święty upoważnił Dykasterię Spraw Kanonizacyjnych do promulgowania dekretów dotyczących cudów do kanonizacji i beatyfikacji - poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

Jeden z dekretów dotyczy cudu przypisywanego wstawiennictwu bł. Marii z Góry Karmel (ur. Carmen Elena Rendíles Martínez), Założycielki Zgromadzenia Służebnic Jezusa.
CZYTAJ DALEJ

W czwartek w Sejmie debata o zakazie spowiadania osób niepełnoletnich

2025-04-01 09:47

[ TEMATY ]

spowiedź

spowiedź dzieci

Karol Porwich/Niedziela

W najbliższy czwartek sejmowa komisja ds. petycji ma rozpatrzeć petycję, której autorzy postulują wprowadzenie zakazu możliwości spowiadania osób niepełnoletnich. To ostatni moment na to, aby dołączyć do sprzeciwu wobec tego postulatu.

Wprowadzenie zakazu spowiedzi stanowiłoby niedopuszczalną ingerencję w wolność sumienia i wyznania dziecka oraz w prawo rodziców do wychowania go zgodnie z własnymi przekonaniami.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję