Reklama

Uroczystości z okazji 70-lecia bazyliki wambierzyckiej

Miejsce, które łączy narody

Przedstawiciele trzech narodów - polskiego, niemieckiego i czeskiego - zebrali się 21 maja w Wambierzycach, żeby uczcić 70-lecie podniesienia miejscowego kościoła pielgrzymkowego do rangi bazyliki. Ale modlono się też po łacinie - w uniwersalnym języku Kościoła, podkreślając, że chrześcijanie powinni stanowić jedność.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

- Mówimy różnym językami, a rozumiemy się przecież - mówił od ołtarza bp Józef Pazdur z Wrocławia, przewodniczący Eucharystii.
Te słowa o jedności wielokrotnie podkreślali Niemcy z grupy, która skupia byłych mieszkańców Ziemi Kłodzkiej, albo ich potomków. - Nigdy więcej wojny, nigdy więcej totalitaryzmów - apelowali. Przewodzi im ks. Franz Jung, Wielki Dziekan Hrabstwa Kłodzkiego. Obecnie to już tytuł honorowy, ale dawniej Wielki Dziekan na terenie Ziemi Kłodzkiej reprezentował biskupa praskiego, któremu ziemia kłodzka podlegała w praktyce do 1945 r.
Przed II wojną światową Wambierzyce (wówczas Albendorf) nawiedzało wielu pielgrzymów z Czech. I tym razem przybyli licznie ze swymi duszpasterzami.
Biskup świdnicki, który obecnie sprawuje jurysdykcję nad Ziemią Kłodzką, nie mógł przybyć - tego dnia uczestniczył w równie podniosłej uroczystości z udziałem kilku narodów w pobliskiej Polanicy Zdroju (relacja na str. IV). Bp. Ignacego Deca reprezentował ks. Adam Bałabuch, wikariusz generalny.
Po Mszy św., na schodach bazyliki wambierzyckiej zagrała parafialna orkiestra dęta z Wambierzyc, która pożegała bp. Pazdura marszem. Czechów, Niemców i zaproszonych Polaków podjął ks. Ryszard Szkoła - kustosz bazyliki wambierzyckiej - obiadem na ponad 180 osób! Zwłaszcza Niemcy byli przyjemnie zaskoczeni iście słowiańską gościnnością gospodarza.

Pamiętna data

Reklama

Wambierzycki kościół do godności bazyliki mniejszej podniósł w 1936 r. papież Pius XI - informuje o tym data, wkomponowana w herb Stolicy Apostolskiej na fasadzie bazyliki. Sprzed jej wejścia rozpościera się wspaniały widok na okolicę, usianą kaplicami kalwaryjskimi. Wambierzyce nazywane są Śląskim Jeruzalem. Podobieństwo podkreślają m.in. nazwy topograficzne, a samą bazylikę zbudowano na wzór jerozolimskiej świątyni Salomona. Podobny zamysł towarzyszył budowniczym, gdy na rogatkach Wambierzyc i prowadzących do wsi drogach stawiali 17 bram, tak jak w prawdziwej Jezrozolimie.
Wszystko zaś zaczęło się w XIII w., gdy - według legendarnych przekazów - Janowi z Ratna ukazała się Matka Boża z Dzieciątkiem. Przejęty tym wydarzeniem kazał wyrzeźbić Jej wizerunek i umieścić w dziupli starej lipy. Na modły zaczęli ściągać ludzie z coraz dalszych okolic, m.in. niewidomy Jan z Raszewa (obecne Ratno), który - jak mówią stare przekazy - w 1218 r. odzyskał za wstawiennictwem Matki Bożej wzrok. Sława Wambierzyc rosła, pod lipą gromadziło się coraz więcej ludzi. Żeby ułatwić im praktyki religijne, pod drzewem zbudowano kamienny ołtarz, kropielnicę i lichtarz - obecnie można je oglądać w nawie bocznej wambierzyckiej bazyliki.
Wambierzyce w 1677 r. kupił Daniel Paschazjusz von Osterberg, rezydujący w zamku Ratno koło Wambierzyc. Trudno nie zauważyć jego rezydencji, gdy jedzie się z Wambierzyc w kierunku Radkowa. Mury zamku robią wciąż wielkie wrażenie, choć spłonął on 26 lutego 1998 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Śląska Jerozolima

Osterberg, naczytawszy się o Jerozolimie i zburzonej przez Rzymian świątyni Salomona, postanowił zbudować w Wambierzycach miniaturę świętego miasta. I częściowo mu się to udało. Wzgórza okalające miasto otrzymały nazwy rodem z Ziemi Świętej: Kalwaria, góra Synaj, Tabor, Horeb, u podnóża Gór Stołowych wyrosło ponad sto kaplic kalwaryjskich, pojawiły się miejsca znane ze Starego i Nowego Testamentu, m.in. Sadzawka Silhoe i Studnia Bethsemane. Przez Wambierzyce przepływa też potok o nazwie Cedron, a jego centralny plac przemianowano na Dolinę Jozefata. Pierwsze kaplice kalwaryjskie zaczęły powstawać w 1681 r. W okresie tym zbudowano też 17 „jerozolimskich” bram.
Idea wspaniała, ale... zbudowany na wzór świątyni Salomona wambierzycki kościół nie postał nawet 20 lat. Trzeba go było rozebrać, gdyż do jego budowy użyto kiepskich jakościowo materiałów. Pozostawiono jedynie fasadę główną, liczącą 50 m długości. Osterberg nie doczekał budowy nowej świątyni. W 1715 r. Wambierzyce od jego syna odkupił Franciszek Antoni von Goetzen z Sarn, który w 1718 r. zainicjował budowę nowego kościoła, trwającą pięć lat. Konsekrowany w 1720 r. nosi wezwanie Najświętszej Mary Panny i jest podręcznikowym przykładem barokowego budownictwa pielgrzymkowego. Świątynia powstała na planie ośmiokąta, poprzeczne prezbiterium nakryto kopułą, która góruje nad okolicą. Nawę główną i prezbiterium otacza krużganek z ośmioma aneksami, w którym znajduje się część stacji kalwaryjskich.
Centralnym miejscem bazyliki jest jednak wspaniały ołtarz główny, z XIV-wieczną figurką Matki Bożej, noszącą tytuł Wambierzyckiej Królowej Rodzin. Ma zaledwie 28 centymetrów, ale jej znaczenie dla kultury duchowej Ziemi Kłodzkiej jest ogromne. 17 sierpnia 1980 r. papież Jan Paweł II obdarzył ją koronami papieskim. W koronacji uczestniczył ówczesny metropolita wrocławski kard. Henryk Gulbinowicz, prymas Polski Stefan Wyszyński, i prymas Czechosłowacji Franciszek Tomaszek.

Cuda, cuda, cuda...

O cudach, które się tutaj dokonywały, utwierdzają nas liczne wota. Część z nich, m.in. obrazy wotywne, można oglądać w krużganku. Nad drzwiami w prezbiterium umieszczono 56-kilogramową świecę, ufundowaną przez baronową Stillfried z Nowej Rudy, która ślubowała, że ufunduje świecę o wadze swego dziecka, jeśli tylko wyzdrowieje. I tak się stało.
Bazyliki nie ominęła magia liczb, która jest często związana z miejscami pielgrzymkowymi. Ci, którzy się do niej udają, muszą najpierw pokonać 9 schodów - tyle, ile jest chórów anielskich, potem 33, bo tyle żył Chrystus, wreszcie 15, co według jednej wersji nawiązuje do wieku Maryi, gdy poczęła lub urodziła Jezusa, zaś według innej do liczby tajemnic różańcowych. Podobno to największe schody na całym Dolnym Śląsku. Powstały w 1724 r.
Stacje kalwaryjskie wewnątrz bazyliki ozdabiają naturalistyczne figury autorstwa rzeźbiarzy z Tyrolu, podobne stoją w kaplicach Kalwarii. Wyglądają z daleka jak żywi ludzie. Dzięki temu theatrum sacrum ma się wrażenie, że uczestniczy się w wydarzeniach sprzed blisko 2000 lat.
Kaplic na Kalwarii jest w sumie 74. Prowadzące na Górę Kalwarię solidne schody przebudowano w latach 1769-1775.
Od połowy maja do września bazylika o godz. 21.00 staje nagle w ogniu świateł. Tysiąc czterysta lampek zapala się z okazji Apelu Maryjnego. Iluminacja upamiętnia niezwykłe wydarzenie z 1679 r., kiedy kościół wambierzycki otoczył łukiem nieziemski blask. Bywa nieraz, że przed Apelem, po kalwaryjskich ścieżkach, podążają pielgrzymi. Ciemności nocy rozświetlają im tylko świece. To niesamowity widok!

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego 8 września błogosławi się ziarno na zasiew?

2025-09-08 17:37

[ TEMATY ]

Narodzenie NMP

Grażyna Kołek

8 września przypada święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Tego dnia wierni przynoszą do kościołów ziarno przeznaczone na zasiew. Skąd wywodzi się ta tradycja i dlaczego trwa? Na te pytania odpowiedział liturgista, ks. dr Ryszard Kilanowicz.

8 września obchodzone jest święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. – W Piśmie Świętym nie znajdziemy opisu narodzenia Maryi, ani informacji o jej rodzicach. Te wiadomości czerpiemy z apokryfów, zwłaszcza z Protoewangelii Jakuba z II wieku. Według niej rodzicami Maryi byli Joachim i Anna, którzy po długiej modlitwie otrzymali od Boga dar potomstwa – wyjaśnia ks. dr Ryszard Kilanowicz. – Według apokryfu z pierwszych wieków, z Ewangelii Narodzenia Maryi, Święta Rodzina, uciekając do Egiptu przed żołnierzami, spotkała rolnika, który siał pszenicę. Mężczyzna przyjął ich bardzo życzliwie i poczęstował ich tym co miał – plackami z mąki pszennej – mówi liturgista, dodając, że mężczyzna bardzo przejął się i zapytał Maryi i Józefa, co ma powiedzieć żołnierzom, gdy będą o nich pytać. – Matka Boża odpowiedziała, żeby mówił tylko prawdę, bo każde kłamstwo jest grzechem i nie podoba się ono Panu Bogu. Gdy rolnik wyjaśnił wojom, kiedy widział Świętą Rodzinę, ci zawrócili pościg za nimi. Gospodarz natomiast zobaczył wówczas, że na tym polu, które obsiał, jest już dojrzała pszennica – opowiada ks. dr Kilanowcz.
CZYTAJ DALEJ

Narodziny Maryi

Niedziela przemyska 36/2013, str. 8

[ TEMATY ]

wiara

Pismo Święte

Malowidło Narodzenie NMP z Sanktuarium Ojców Bernardynów w Leżajsku (XVIII w.)

Malowidło Narodzenie NMP z Sanktuarium Ojców Bernardynów w Leżajsku (XVIII w.)
Ewangelie nie wspominają nic o fakcie narodzin Najświętszej Maryi Panny. Wiadomości o narodzinach Matki Bożej czerpiemy z Protoewangelii Jakuba, powstałej już w drugim stuleciu po narodzinach Chrystusa. To właśnie, ten utwór, przypisywany Jakubowi Sprawiedliwemu (bratu Pana) jest odzewem na zainteresowanie członków pierwszych gmin chrześcijańskich postacią Maryi; znajdujemy w nim imiona rodziców Najświętszej Maryi Panny, opowiada on także o narodzinach Matki Bożej. Na tej podstawie powstaną w późniejszym okresie Żywoty Maryi.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Na początek nowego sezonu artystycznego

2025-09-08 17:51

[ TEMATY ]

archdiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Pod hasłem „Opera Łódź Opener” odbyła się dwudniowa inauguracja nowego sezonu artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi.

W sobotni wieczór zatytułowany „Włoska gala operowa” zabrzmiały najsłynniejsze arie operowe z półwyspu Apenińskiego, w wykonanu solistów teatru. Z kolei niedzielny rodzinny piknik przed teatrem wypełniły warsztaty plastyczne, „Opera na poduchach”, zabawy z kołem fortuny, teatralne przebieranki i koncerty dziecięcych chórów oraz pokazy taneczne uczniów szkoły baletowej. Koncert „Łódź Opera Opener”, czyli spotkanie z największymi arcydziełami opery włoskiej i słynnymi pieśniami neapolitańskimi otworzył nowy sezon artystyczny Teatru Wielkiego. Było to spotkanie z arcydziełami opery włoskiej oraz słynnymi pieśniami neapolitańskimi. Zabrzmiały m.in. uwertura do „Wilhelma Tella” i cavatina Figara Rossiniego, arie i chóry Verdiego („La donna è mobile”, Chór Niewolników, Marsz triumfalny), fragmenty z oper Pucciniego („Cyganeria”, „Tosca”, „Turandot”) z finałową arią „Nessun dorma”. Drugą część koncertu stanowiły popularne włoskie pieśni – „Chitarra Romana”, „Torna a Surriento”, „O sole mio”. Wykonali je znakomici soliści: Adam Sobierajski, Małgorzata Trojanowska, Patrycja Krzeszowska-Kubit, Agnieszka Makówka, Hanna Okońska, Arek Anyszka, Dominik Sutowicz oraz Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi. Koncertem zadyrygowali Rafał Janiak i Marcin Mirowski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję