Reklama

Największy skarb Kościoła

Niedziela amerykańska 41/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obciążeni jesteście, a Ja was pokrzepię Mt 11, 28. Cóż może być bardziej krzepiącego od Eucharystii - tego największego skarbu Kościoła? Nic więc dziwnego, że wielu wiernych pragnie codziennie przystępować do stołu Pańskiego i posilać się Chlebem z nieba. Niestety, nie zawsze jest to możliwe zwłaszcza dla tych, co mieszkają na przedmieściach Chicago. Msze św. są tam odprawiane rano, wieczorne zaś tylko w nielicznych kościołach i to tylko w niektóre dni. Gdzie jest brak kapłanów organizowane są tzw. „Communion Service”, ale one są również w godzinach rannych. Chorym, którzy nie mogą być obecni na Mszy św., Komunia św. przynoszona jest przez szafarzy Eucharystii.
Powstaje tutaj pytanie: czy ci, którzy nie są chorzy, a z różnych przyczyn nie mogli uczestniczyć w dniu powszednim we Mszy św. - czy oni także mogą przyjąć Eucharystię poza Mszą św.? W kościołach, w których organizowane są adoracje Najświętszego Sakramentu, po zakończonej adoracji również nie udziela się Komunii. Amerykańscy księża zdecydowanie odmawiają, zasłaniając się prawem, albo po prostu parafialnym zwyczajem, że nie udzielają Komunii św. poza Mszą św. Wierni, którzy w dzień pracują, a pragneliby przyjąć Komunię św. nie mają tej możliwości, nawet gdy uczestniczą w wieczornym nabożeństwie eucharystycznym.
Czy te przeszkody wynikają z prawa kościelnego? Czy może ono jest ignorowane albo mylnie interpretowane? W kanonie 918 Kodeksu Kanonicznego czytamy: „Jak najbardziej zaleca się, ażeby wierni przyjmowali Komunię św. podczas sprawowania Eucharystii. Proszącym jednak o nią dla słusznej racji poza Mszą św., należy udzielić, zachowując obrzędy liturgiczne”.
Niestety, wyrażenie „słuszna racja” może być różnie rozumiane. Niektórzy duszpasterze tak to pojmują, że oprócz choroby, tylko wyjątkowe i nadzwyczajne sytuacje usprawiedliwiają przyjęcie Komunii św. poza Mszą św. Dlatego też odmawiają Komunii św. tym, którzy o to proszą np. z pobożności. Czy pragnienie zjednoczenia się z Jezusem nie jest słuszną racją? Jeżeli jest obawa przed „niezdrową” pobożnością, to lekarstwem na to jest sakrament pokuty. Na co dzień jednak ten sakrament nie jest dostępny. Kapłani nie mają tu zwyczaju czekania na penitentów w konfesjonałach przed sprawowaniem Mszy św. Spowiedź jest możliwa tylko w soboty, albo za umówieniem i to jest typowe dla prawie wszystkich amerykańskich parafii.
Można zrozumieć, że udzielanie Komunii św. poza Mszą św. może być niedogodne. Nie można jednak zasłaniać się prawem kanonicznym, gdyż właśnie prawo nakazuje udzielić Komunii św. tym, którzy o to proszą. Oczywiście, kapłan ma prawo odmówić, gdy roztropnie przewiduje, że np. sakrament może być znieważony itp. W normalnych jednak sytuacjach, kiedy nie zachodzi podejrzenie profanacji albo rutynowego przyjmowania, należy spełnić prośbę wiernego. Gdy zachodzą wątpliwości prawo winno być interpretowane na korzyść wiernych wg zasady, że „prawo jest dla ludzi a nie ludzie dla prawa”. O tym, że Komunii św. należy udzielić tym, którzy o to proszą mówi jeszcze wyraźniej instrukcja świętej kongregacji obrzędów „Eucharisticum Mysterium”: „Kapłani nie mogą odmówić udzielenia Komunii św. wiernemu, który prosi o nią poza Mszą św.”.
Prawo pozwala, ale nie można tego prawa nadużywać. Nie można z wygodnictwa unikać Mszy św. aby potem poza Mszą przyjmować Komunię św. Zawsze trzeba mieć na uwadze to, że właściwym miejscem przyjęcia Eucharystii jest Msza św.
Jakie mogłoby być rozwiązanie problemu dla wiernych mieszkających na przedmieściach, a pragnących częstszej Komunii św.? Ktoś może powiedzieć, że można przecież jechać do Chicago i tam u Ojców Jezuitów albo w bazylice św. Jacka uczestniczyć w codziennej wieczornej Mszy św. Do Chicago jest daleka droga, a dodatkowo wieczorami autostrady są zatłoczone. Jednak przy większej kooperacji podmiejskich kościołów problem mógłby być rozwiązany. Każda z współdziałających parafii mogłaby celebrować, w uzgodnionym i dogodnym dla siebie dniu, jedną wieczorną Mszę św. W ten sposób wierni, którzy w dzień pracują mieliby możliwość uczestniczenia we Mszy św. wieczorem. W Niles, w kościele św. Jana Brebeuf w każdą środę jest w języku polskim Msza św. i nabożeństwo eucharystyczne o 7.30 wieczorem.
Eucharystia jest największym darem Boga i jak twierdzi św. Augustyn: „Pan Bóg chociaż jest nieskończenie bogaty, poza nią nic większego nie może nam już ofiarować”. Czy jest zatem w pracy duszpasterskiej coś ważniejszego nad zachęcaniem oraz umożliwieniem wszystkim wiernym uczestnictwa w codziennej Mszy św.?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Kim był św. Otton?

Święty Otton (lub Otto) z Bambergu od chwili erygowania diecezji szczecińsko-kamieńskiej (28 czerwca 1972 r.) jest drugim obok Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła jej patronem.

Otton pochodził ze znakomitego rodu frankońskiego Mistelbachów. Przyszedł na świat ok. 1060 r. w Szwabii. Ojcem jego był Otton, a matką Adelajda. Miał również brata Fryderyka. Do Polski przybył ok. 1080 r. wraz z opatem Henrykiem z Weltenburga (późniejszym arcybiskupem gnieźnieńskim). Tutaj najprawdopodobniej został kierownikiem szkoły katedralnej w Gnieźnie. Poznał dobrze język i kulturę polską. Bardziej znany stał się po śmierci pierwszej żony Władysława Hermana Judyty Czeskiej (+ 1085). Skojarzenie małżeństwa między Władysławem Hermanem a Judytą Marią Salicką (siostrą cesarza Ottona IV) zjednało Ottonowi przychylność dworu polskiego i niemieckiego, i w niemałym stopniu odbiło się na jego karierze.
CZYTAJ DALEJ

Sąd Najwyższy stwierdził ważność wyboru Karola Nawrockiego na Prezydenta RP

2025-07-01 18:50

[ TEMATY ]

Sąd Najwyższy

Karol Nawrocki

PAP/Leszek Szymański

Sąd Najwyższy w składzie całej Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych stwierdził ważność wyboru Karola Nawrockiego na Prezydenta RP, dokonanego 1 czerwca tego roku - głosi podjęta we wtorek wieczorem uchwała SN, odczytana przez prezesa tej Izby Krzysztofa Wiaka.

Prezes Wiak wskazał w uzasadnieniu, że duża liczba wniesionych protestów wyborczych nie zwiększyła wagi podniesionych w nich zarzutów, zaś żadne z ustalonych uchybień nie miało wpływu na ogólny wynik wyborów. Do uchwały zgłoszono trzy zdania odrębne.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję