Reklama

Gorzkie Żale

Lek na stwardnienie szeroko rozsiane...

Niedziela lubelska 11/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Troskliwie karmicie wasze psy, a pozwalacie, by u waszych drzwi umierał z głodu sam Jezus Chrystus" - tak jedną z największych patologii naszego wieku skrótowo charakteryzuje św. Jan Chryzostom. I nie ma ona nic wspólnego z inną dolegliwością, którą nazywa się potocznie " stwardnieniem rozsianym". Nie będzie to więc tekst popularyzujący nowinki medyczne z tej dziedziny.

"Uderz Jezu , bez odwłoki, w twarde serc naszych opoki" - wołamy w "Pobudce" rozpoczynającej nabożeństwo "Gorzkich Żalów" . Oziębłość, znieczulica, "pycha światowa", "zelżywe znieważanie", lżenie świętości, "szyderstwa okrutne", chory śmiech, brak litości i miłosierdzia - wszystko to, niczym gnijące kikuty trędowatego, cuchnącą gangrenę wyciągam ku Chrystusowemu Krzyżowi. Ja, wielkopostny grzesznik, pokutujący chrześcijanin, który 30-krotnie wyśpiewuję " Jezu mój kochany". A oprawione to wszystko w pozłocone obramowania pychy, która niszczy, która nawet gdy prosi, to rozkazuje, nawet kiedy dziękuje, to słowem, czy półsłówkiem chce zapłacić. I dlatego ściera ją proszalny ton i żałobny nastrój tego pięknego nabożeństwa. Gdy mówię: "A mnie to nie wzrusza, nie obchodzi" - to staje przede mną Bóg, który tak mnie szanuje, że wart jestem dlań nawet Syna Bożego.

W naszych codziennych prośbach do bliźnich tkwi zawsze wola proszącego. Bywa to nieraz zła wola. "Gorzkie Żale" uczą prosić z dobrą wolą. Bo gdy miłość własna czyni z "ja" centrum świata, wpatrzenie w barwne obrazy Chrystusa od kadru z Ogrójca po wizję śmierci, koncentruje moją wyobraźnię i pamięć na Miłości większej niż moja, na Osobie Syna Człowieczego. A przecież to wyobraźni i pamięci potrafi uczepić się najbardziej - na naszą zgubę i w różnych sytuacjach - szatan. Nastrój pieśni, spontaniczność wykonania, ciepło współtworzenia nabożeństwa, ustawiają naszą wyobraźnię na klimat dialogu z Bogiem. A gdy On wydaje się zbyt odległy, bo przecież granica pomiędzy Królestwem Chrystusa a anarchią szatana przebiega w moim sercu, to mam blisko Matkę Bolesną. Rozmowa z Matką Jezusa, wczuwanie się w Jej cierpienia, jest prostsze, nieomal dotykalne, poruszające. Ileż obrazów "matek cierpiących" rejestrują nasze kościoły i cmentarze, przydrożne drzewa, krzyżowe pobocza, a także domowe progi. "Zdrój żywej wody", żal skruszonego grzesznika, "serca ochłodę", współczujący płacz, "cierpliwość królewska", łzy pokuty, "obmycie duszy z grzechów", uleczenie z "oziębłości duszy" i wreszcie zapalenie ognia Miłości - oto co może przynieść kontemplacja tajemnic Męki Chrystusowej, współcierpienia Matki Chrystusowej. Daje to początek ascezy, która im bardziej modna, tym trudniejsza. Jak swoista "pobożność", która sądzi, że się Boga wywyższa, gdy się człowieka poniża.

"Gorzkie żale, przybywajcie" - śpiewa te słowa już co najmniej trzynaste pokolenie na polskiej ziemi. Warto przypomnieć, że autorem najstarszej polskiej pieśni pasyjnej jest bł. Ładysław z Gielniowa ( 1440-1505) bernardyn, gorący czciciel Męki Pańskiej. Pieśń "Żołtarz Jezusów" zaczynała się od słów "Jezusa Judasz przedał za pieniądze nędzne". Pasyjne "żale" znane były już w XVI w. Nabożeństwa rozpowszechniali misjonarze, przybywający głównie z Francji, zwani "lazarystami", a zajmujący się opieką nad cierpiącymi w szpitalach. Powstanie " Gorzkich Żalów" w podobnej do dzisiejszej formie przypada na lata 1624-1625. Morowe powietrze pochłonęło wówczas w samej Warszawie ok.20 % dorosłej społeczności. Charytatywno-liturgiczne Bractwo św. Rocha przy kościele św. Krzyża inicjowało procesje różańcowe, wielkopostne żalniki i rozpamiętywania Męki Pańskiej. W 1699 r. Michał Bartłomiej Tarło, proboszcz świętokrzyski, przełożony prowincji polskiej Zgromadzenia Księży Misjonarzy św. Wincentego a Paulo, późniejszy biskup poznański, zatwierdził "Gorzkie Żale" w obecnej formie. Wydano je drukiem w Warszawie w 1707 r. pt. "Snopek mirry z Ogroda Getsemańskiego albo żałosne Gorzkiej Męki Syna Bożego podczas Postu Wielkiego na pasjach około godzin nieszpornych po południu rozpamiętywanie, dla zapalenia miłości serc ludzkich ku niewinnej Męce Pana Zbawiciela naszego Jezusa Chrystusa oraz ku Przenajświętszej Maryi Pannie Bolesnej". Pierwsze pełne wykonanie Gorzkich Żalów miało miejsce w kościele Świętego Krzyża w Warszawie w I niedzielę Wielkiego Postu Roku Pańskiego 1707. Cel nabożeństwa, widniejący w całym przytoczonym, obszernym tytule, był istotny dla wielu duszpasterzy, skoro już w parę lat później odnotowuje się śpiewanie "Gorzkich Żalów" w Krasnymstawie, Łańcuchowie i wielu innych kościołach parafialnych Lubelszczyzny, w ówczesnej diecezji krakowskiej. Wyraźne motywy maryjne w nabożeństwie nawiązują do znanej w Kościele prawosławnym w Rzeczypospolitej "Pieśni Krzyżowej" . Jest w nich zawarta wspólna intencja "za nieprzyjaciół krzyża Chrystusowego i wszystkich niewiernych" oraz "ku czci Najświętszej Maryi, Matki Bolesnej" w obliczu ścierania się z reliktami arianizmu i duchem reformacji. Historycy odnotowują w jednym z miast na wschodnich kresach Rzeczypospolitej, oprócz wielu tzw. tumultów wyznaniowych, zdarzenie, podczas którego "świętokradcza ręka innowiercy - studenta" rozbija figurkę Matki Boskiej ze słowami: "A teraz ratuj się sama dobra kobieto" .

W 1750 r. w Wilnie ukazało się litewskie tłumaczenie "Gorzkich Żalów", zaś w języku niemieckim, w katolickich landach niemieckich, w roku 1913. Angielski przekład nabożeństwa istnieje od r. 1935. Szerokie upowszechnienie nabożeństwa na ziemiach polskich obserwuje się w XIX wieku, zwłaszcza po klęsce powstania styczniowego, kiedy to sytuacja społeczno-polityczna dodatkowo motywuje do rozpamiętywania Męki Zbawiciela, żałoby narodowej, dramatu sybirskich zsyłek i pruskiego ucisku. Wówczas to nader często śpiewano "Gorzkie Żale" po dworach, kmiecych domach podczas długich i smutnych wielkopostnych wieczorów niedzielnych. W kościołach "odprawiano żalne rozpamiętywania" głównie w Wielki Piątek w miejsce Mszy św., której w tym dniu nikt w Kościele powszechnym nie sprawuje. Domowe nabożeństwa stały się znów popularne w czasie okupacji hitlerowskiej, a następnie w okresie nocy stalinowskiej i tzw. ograniczonej suwerenności czasu realnego socjalizmu. Wielu ze średniego pokolenia pamięta zapewne, że była to wówczas domena naszych babć i matek. Był przecież w Polsce czas, kiedy w radio nie usłyszało się nawet kolędy w Boże Narodzenie. Nabożeństwa domowe były więc natarczywą potrzebą duszy i wyznaniem wiary. Dzisiaj świątynie rozbrzmiewają "Gorzkimi Żalami", w każdą wielkopostną niedzielę śpiewa się zwykle jedną część. W ciągu całego okresu wielkopostnego cale nabożeństwo odprawiane jest więc dwa razy. Nasi przedwojenni przodkowie byli tu gorliwsi.

Znane są słowa, że "modlitwa jest słuchaniem ciszy wewnątrz słowa". O rozważaniu Męki Pańskiej, przeżywaniu "Gorzkich Żalów" można powiedzieć, że jest to dotykanie łagodności wewnątrz bólu, gojenie ran u źródeł cierpienia, a przede wszystkim zapatrzenie się w Boga we wnętrzu Miłości, słuchanie głosu współczucia w samym Sercu Miłosierdzia. Dla wielu spośród nas jest to chyba stan "do odkrycia", jak rekonwalescencja po ciężkiej chorobie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykańskie nominacje dla kapłanów diecezji świdnickiej

2025-03-24 17:30

[ TEMATY ]

diecezja świdnicka

Stolica Apostolska

rok jubileuszowy

Misjonarz Miłosierdzia

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Od lewej: ks. Krzysztof Herbut, ks. Stanisław Kasztelan, ks. Stanisław Przerada, ks. Krzysztof Iwaniszyn

Od lewej: ks. Krzysztof Herbut, ks. Stanisław Kasztelan, ks. Stanisław Przerada, ks. Krzysztof Iwaniszyn

Decyzją Stolicy Apostolskiej czterech kapłanów diecezji świdnickiej zostało mianowanych Misjonarzami Miłosierdzia.

Ojciec Święty Franciszek przychylił się do kandydatur przedstawionych przez Biskupa Świdnickiego i powołał do tej wyjątkowej posługi księży: ks. kan. Krzysztofa Herbuta z par. Św. Anny w Ząbkowicach Śląskich, ks. kan. Krzysztofa Iwaniszyna z par. Św. Wojciecha z Wałbrzycha, ks. kan. Stanisława Kasztelana z par. Podwyższenia Krzyża Świętego w Kłodzku i ks. prał. Stanisława Przeradę egzorcystę i penitencjarza katedralnego. Tym samym wymienieni kapłani dołączyli do grona duchownych pełniących tę misję w diecezji świdnickiej, obok ks. Rafała Masztalerza z Różanki i ks. kan. Dominika Ostrowskiego - Prorektora ds. naukowo-dydaktycznych na PWT Wrocław, którzy już wcześniej zostali powołani do tej roli.
CZYTAJ DALEJ

Zwiastowanie Pańskie

Niedziela Ogólnopolska 14/2002

[ TEMATY ]

Zwiastowanie Pańskie

Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako

Dziewięć miesięcy przed Bożym Narodzeniem Kościół obchodzi umownie uroczystość Zwiastowania Pańskiego, przypominając doniosłą chwilę, kiedy Matka Boża, posłuszna wezwaniu Nieba, godzi się zostać Matką Jezusa Chrystusa. Użyłem terminu "umownie", gdyż nie jest znany dzień Narodzenia Pana Jezusa, a przeto nie może nam też być znany dzień Jego wcielenia, poczęcia w łonie Maryi. Uroczystość Zwiastowania zaczął najpierw wprowadzać Kościół wschodni już od V wieku. Na Zachodzie przyjęło się to święto od czasów papieża św. Grzegorza Wielkiego (+604). Było to początkowo święto Pańskie. Akcentowano przez nie nie tylko moment Zwiastowania, ale przede wszystkim Wcielenia się Chrystusa Pana, czyli akt pierwszy Jego przyjścia na ziemię, i rozpoczęcia dzieła naszego zbawienia. Tak jest i dotąd w liturgii. Jedynie pobożny lud nadał temu świętu charakter maryjny, czyniąc pierwszą osobą Najświętszą Maryję Pannę jako "błogosławioną między niewiastami", wybraną w planach Boga na Matkę Zbawiciela rodzaju ludzkiego. Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie jako temat plastyczny towarzyszyło chrześcijaństwu od zarania jego dziejów. O wyjątkowej randze tych przedstawień świadczy fakt, iż umieszczane były one zazwyczaj w głównych ołtarzach świątyń. Bogactwo treści zawarte w tych kompozycjach stawia scenę Zwiastowania w rzędzie najważniejszych tematów w sztuce sakralnej czasów nowożytnych, także polskiej. Wydarzenie ewangeliczne, podczas którego dokonało się Wcielenie, jest nie tylko epizodem z życia Matki Bożej, lecz jawi się jako moment przełomowy dla dziejów ludzkości, kulminacja zbawczego planu Boga. Najdawniejszy wizerunek tego typu zachował się w katakumbach św. Pryscylli, pochodzi bowiem z II wieku. Maryja siedzi na krześle, przed Nią zaś anioł w postaci młodzieńca, bez skrzydeł, za to w tunice i w paliuszu, który gestem ręki wyraża rozmowę. Podobne malowidło spotykamy w III wieku w katakumbach św. Piotra i Marcelina. Od wieku IV widzimy archanioła Gabriela ze skrzydłami. Ma on w ręku laskę podróżną albo lilię. Na łuku tęczy w bazylice Matki Bożej Większej w Rzymie wśród dziewięciu obrazów-mozaik barwnych jest również scena Zwiastowania (IV wiek). W jednym z kościołów Rawenny znajduje się mozaika z VI wieku, na której Maryja jest przedstawiona, jak siedzi przed swoim domem i w ręku trzyma wrzeciono. Anioł stoi przed Nią z berłem. Z wieku XIII pochodzi wspaniała mozaika w bazylice Matki Bożej na Zatybrzu w Rzymie (kościół rezydencjonalny Prymasa Polski). Scenę Zwiastowania uwiecznili nieśmiertelni w swej twórczości artyści tamtych lat: Giotto, Fra Angelico, Simone Martini, Taddeo di Bartolo, Masaccio. Motyw Zwiastowania rozwinął się szczególnie w dobie gotyku. Powstał wówczas swoisty kanon traktowania tego tematu, charakterystyczny dla sztuki średniowiecza, a później wczesnego renesansu. Ten kanon nakazywał malarzom powagę, spokój i szczególne wyciszenie w podejściu do przedstawienia wydarzenia tak ważnego w historii Zbawienia. Od epoki oraz od talentu mistrza zależało już, czy klimat przedstawionej sceny określały rozbudowane realia wnętrza i stroju, czy dominowała elegancka, miękka linia i liryczny, pełen złota nastrój całości. Inaczej malował w tym okresie artysta z Włoch, a inaczej z Północy. Ale różnice nie były wynikiem odległości geograficznej, wypływały natomiast z odmiennego programu środowisk artystycznych gotyckiej, a później renesansowej i barokowej Europy, które kształtowała myśl wieków średnich od mistycyzmu po realizm. Temat Zwiastowania Pańskiego to temat rzeka, trudno wymienić choćby najważniejsze dzieła ukazujące to wydarzenie, które inspirowało malarzy - tych wielkich, którzy przeszli do historii sztuki, i tych mniejszych, którzy pozostawili swe obrazy po licznych świątyniach, gdzie do dziś wzruszają, każą myślą przenosić się do Nazaretu, gdzie dokonało się Zwiastowanie Pańskie, gdzie Chrystus wszedł w dzieje świata.
CZYTAJ DALEJ

Wielka Brytania/ Para królewska przełożyła wizytę w Watykanie z powodu rekonwalescencji papieża

2025-03-25 19:37

[ TEMATY ]

Watykan

Rzym

wizyta

król Karol III

para królewska

pl.wikipedia.org/Senedd Cymru

Brytyjski król Karol III i królowa Camilla przełożyli planowaną na 8 kwietnia wizytę w Watykanie w związku z rekonwalescencją papieża Franciszka - poinformowano we wtorek w oficjalnym komunikacie, wydanym w Londynie. Zaznaczono w nim, że decyzja ta jest wynikiem dwustronnego porozumienia.

Papież od niedzieli przebywa w Watykanie, dokąd wrócił po ponad 5-tygodniowym pobycie w szpitalu z powodu ciężkiego zapalenia płuc. Lekarze zalecili mu odpoczynek przez co najmniej dwa miesiące.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję