Reklama

Bł. Jan Paweł II patronem gimnazjum w Boćkach

Niedziela podlaska 23/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Krzysztof Żero: - Przez 18 lat była Pani dyrektorem Szkoły w Boćkach. Jak przebiegała Pani kariera zawodowa?

Krystyna Ulikowska: - Do swojej rodzinnej miejscowości Boćki wróciłam w 1970 r. Ukończyłam dzienne Studium Nauczycielskie w Ełku, kierunek biologia z chemią. W 1984 r. ukończyłam zaoczne studia magisterskie na Filii Uniwersytetu Warszawskiego w Białymstoku, kierunek historia. W szkole podstawowej uczyłam w klasach I-IV języka polskiego i matematyki, V-VIII biologii, chemii, geografii, wiedzy o społeczeństwie, historii w prywatnym Liceum Ogólnokształcącym w Boćkach i historii w Gimnazjum Jana Pawła II w Boćkach. Od 1984 r. do 2001 r. byłam dyrektorem Szkoły Podstawowej, a w latach 1999 - 2001 jednocześnie i Gimnazjum Jana Pawła II w Boćkach, zaś w latach 2001-2002 - wyłącznie boćkowskiego gimnazjum. Równocześnie przez 12 lat (1990 - 2002) kierowałam Zespołem Administracyjno-Ekonomicznym Szkół w Boćkach.

- Jak wspomina Pani Dyrektor pracę wychowawczą i dydaktyczną?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Pracę wychowawczą i dydaktyczną wspominam z wielkim sentymentem. Największą bolączką w pracy była trudna baza lokalowa, uczyliśmy w trzech budynkach, a sanitariaty znajdowały się na zewnątrz szkoły. Na budowę nowej szkoły się nie zanosiło, wojewódzkie władze oświatowe nie ujmowały w planach inwestycji budowy szkoły w Boćkach. Nie mieliśmy placu, pieniędzy, w tej sytuacji, wypadało czekać albo działać. Szkoła w Boćkach w pracy miała duże osiągnięcia, cieszyła się opinią dobrze przygotowującej uczniów do dalszej nauki, nasi uczniowie zajmowali wysokie wyniki w sporcie, w konkursach przedmiotowych i innych na szczeblu powiatu i województwa. Wielu naszych absolwentów wykształciło się na wspaniałych księży, lekarzy, nauczycieli, prawników, pracowników naukowych w administracji, dyrektorów, dobrych fachowców czy rolników. W rodzinach są wzorowymi rodzicami.

- Jako dyrektor miała Pani dobry kontakt z parafią. Jak układała się ta współpraca?

- Z parafią zawsze miałam bardzo dobry kontakt. Kiedy religia odbywała się poza szkołą i w szkole, przy układaniu rozkładów lekcji i zajęć zawsze były brane pod uwagę sugestie księży. Na plac pod budowę szkoły brano pod uwagę działkę kościelną należącą do parafii. W związku z tym pojechałam z Janiną Obuchowską do śp. bp. Władysława Jędruszuka prosić o odstąpienie działki nr 595 o powierzchni 2, 45 ha. Zostałyśmy mile przyjęte i otrzymałyśmy ustną zgodę. Wkrótce do dyrektora Szkoły w Boćkach nadeszło pisemne potwierdzenie z datą 4 października 1988 r. Ks. prał. Kazimierz Siekierko - ówczesny proboszcz sfinalizował szybko sprawę placu w końcu grudnia1988 r.

- Z inicjatywy Pani Dyrektor została wybudowana w Boćkach Szkoła im. Jana Pawła II. Jest Pani dumna ze swego dzieła?

Reklama

- Oczywiście, że jestem dumna i dziękuję Panu Bogu, że dopomógł mi pokonać ogromne przeciwności i trudność, dał siłę i natchnienie. Działania, które podejmowałam, nie należały do obowiązków dyrektora szkoły, były bardzo ryzykowne, byłam tego świadoma. Pracujący ludzie społecznie nie byli ubezpieczeni, mogło dojść do wypadku, błąd jakiś mógł być groźny w skutkach. 9 listopada 1990 r. Społeczny Komitet Budowy Szkoły w Boćkach wybrał mnie na przewodniczącą. Trzeba było pozyskać do współpracy rodziców, władze gminne, powiatowe, wojewódzkie, krajowe, pracowników szkoły, uczniów i innych. Należało gromadzić środki finansowe, uporządkować nabyty plac, usunąć drzewa, krzewy, wywieźć wiele wywrotek gruzu po budynkach, przeprowadzić niwelację terenu, czego nieodpłatnie dokonali inżynierowie z białostockiej architektury. Następnie trzeba było zwieźć ok. 100 m3 żwiru, drzewa na szalunki, wreszcie wykonać wykopy (które rozpoczęliśmy w lipcu 1991 r.), zalać ławy szkoły i sali gimnastycznej, zbudować fundamenty z 40 tysięcy wykonanych betonowych bloczków i zalać stropy pod szkołę i salę gimnastyczną. Kiedy był plan budynku, stan „0” budynku, plac, materiały budowlane i 1 mld ówczesnych złotych załatwionych w MEN przez Halinę Strębską - posłankę do Sejmu RP, z przeznaczeniem na budowę szkoły w Boćkach, dopiero wtedy władze zmuszone zostały do przejęcia budowy. 1września 1997 r. wprowadziliśmy się do nowego budynku, który poświęcił bp Antoni Pacyfik Dydycz. Wcześniej musiałam ogłosić i przeprowadzić ogólnopolski przetarg na meble, zakupić je i umeblować szkołę, utworzyć pracownie komputerowe. Pieniądze na meble - ok. 900 tys. zł otrzymałam z KO w Białymstoku i ok. 300 tys. z gminy w Boćkach. W dwa lata później nowa reforma oświatowa nałożyła obowiązek utworzenia od 1 września 1999 r. gimnazjum. Wiele było determinacji w moim działaniu, aby powstało gimnazjum. Później trzeba było znaleźć miejsce na gimnazjum, zorganizować pracę od podstaw, nadać imię nowo powstałej szkole, bo szkoła podstawowa wcześniej miała imię byłego komendanta MO w Boćkach. Należało ufundować i wykonać symbole związane z wybranym patronem Janem Pawłem II, sztandar, popiersie, hymn, tablicę pamiątkową i logo, które w konkursie na szczeblu kraju zajęło pierwsze miejsce, oraz włączyć Gimnazjum im. Jana Pawła II w Boćkach do istniejącej krajowej rodziny szkół noszących imię Jana Pawła II.

- Przy budowie szkoły wspomagało Panią wiele osób. Jak Pani ocenia tę pomoc?

- Tak to prawda, że przy rozpoczynającej się budowie szkoły i sali gimnastycznej wspierało mnie wiele osób. Najwięcej wsparcia i aktywności w Społecznym Komitecie Budowy Szkoły wykazali ks. prał. Kazimierz Siekierko - proboszcz parafii w latach 1988-98, Julian Baran - wójt gminy w latach 1990-98, inż. Mirosław Kolejkowicz - pracownik gminy, Stefan Iwaniuk - informatyk szkolny, Antoni Wietoszko - ówczesny biznesmen, Halina Strębska - była posłanka z ZCHN na Sejm RP, prof. Adam Dobroński - wykładowca Filii Uniwersytetu Warszawskiego w Białymstoku i Janusz Ciechociński - poseł z Warszawy. W latach 1999 - 2002 mogłam liczyć na wsparcie nowego wójta gminy Stanisława Derehajło. Pomoc tą oceniam bardzo dobrze, była to pomoc społeczna, kosztem wolnego czasu. Polegała m.in. na pozyskiwaniu środków finansowych z MEN, udziale w zbiórkach pieniężnych, współorganizowaniu prac przy wykopach, przywózce żwiru, ścięciu 31 sosen i przetarciu ich nieodpłatnie na deski z przeznaczeniem na szalunki, użyczaniu koparek, dźwigów i innych maszyn, przywiezieniu z Ziemi Świętej przez proboszcza kamienia węgielnego z góry Synaj, współudziale w wyjazdach do Warszawy po typowy plan szkoły lub w celach załatwienia ważnych spraw.

- Na zakończenie może jakieś refleksje związane z wychowaniem młodzieży w tamtych latach i obecnie?

- Praca wychowawcza z młodzieżą w tamtych czasach i obecnie nie była i nie jest łatwa, bo każdy młody człowiek jest inny, nie zawsze potrafi dokonywać dobrych wyborów, czasy też są inne. Dobrze byłoby, żeby młodzież zechciała zastosować w życiu słowa bł. Jana Pawła II: „Wymagajcie od siebie więcej, niżby inni od Was wymagali”.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Geografia, wiek, zakony: kim są kardynałowie powołani do wyboru nowego papieża?

2025-04-29 14:29

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

Od 7 maja 53 kardynałów europejskich, 37 amerykańskich (16 z Ameryki Północnej, 4 z Ameryki Środkowej, 17 z Ameryki Południowej), 23 azjatyckich, 18 afrykańskich i 4 z Oceanii zbierze się na konklawe. Najmłodszym kardynałem jest 45-letni Ukrainiec (ale reprezentujący Australię) Mykoła Byczok, a najstarszym 79-letni Hiszpan Carlos Osoro Sierra. Po raz pierwszy w Kaplicy Sykstyńskiej reprezentowanych będzie 12 narodów z rodzimymi wyborcami, w tym Haiti, Zielony Przylądek, Papua Nowa Gwinea, Szwecja, Luksemburg i Sudan Południowy.

135 elektorów, którzy wezmą udział w konklawe, aby wybrać 267. papieża, pochodzi z 71 różnych krajów na pięciu kontynentach. Swych przedstawicieli ma 17 narodów z Afryki, 15 z Ameryki, 17 z Azji, 18 z Europy i 4 z Oceanii. Rodzimych purpuratów-elektorów ma po raz pierwszy 13 krajów: z Haiti pochodzi kardynał Chibly Langlois, Zielony Przylądek - Arlindo Furtado Gomes, Republika Środkowoafrykańska - Dieudonné Nzapalainga, Papua Nowa Gwinea - John Ribat, Malezja - Sebastian Francis, Szwecja - Anders Arborelius, Luksemburg - Jean-Claude Hollerich, Timor Wschodni - Virgílio do Carmo da Silva, Singapur - William Seng Chye Goh, Paragwaj - Adalberto Martínez Flores, Sudan Południowy - Stephen Ameyu Martin Mulla, Mjanma - Charles Bo i Serbia - Ladislav Nemet. Łącznie w Kaplicy Sykstyńskiej zasiądzie 53 kardynałów z Europy, 37 Amerykanów (16 z Ameryki Północnej, 4 z Ameryki Środkowej, 17 z Ameryki Południowej), 23 z Azji, 18 z Afryki i 4 z Oceanii.
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Wspomnienia Franciszka o konklawe: kardynałowie są odcięci od świata

2025-04-30 07:17

[ TEMATY ]

konklawe

papież Franciszek

Grzegorz Gałązka

Uczestnicy konklawe są całkowicie odcięci od świata - okna są zamknięte, a sygnały radiowe ekranowane; nie wolno mieć telefonów, komputerów ani żadnych innych urządzeń elektronicznych - wspominał Franciszek w swojej autobiografii. Papież jest jedyną osobą, która może zdradzić tajemnice konklawe.

W środę, 7 maja ma rozpocząć się konklawe, by wybrać następcę papieża Franciszka. Zasady przeprowadzenia wyborów określa wydana w 1996 roku przez papieża Jana Pawła II Konstytucja Apostolska Universi Dominici Gregis. Zakłada ona m.in. zachowanie tajmenicy konklawe. Jedyną osobą, która może uchylić kulisów wyborów, jest sam papież, co Franciszek zrobił w swojej autobiografii pt. "Nadzieja".
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję