Reklama

Watykan

Papież redukuje koszty, ale nie swoją misję

Wydatki zaplanowane w budżecie Stolicy Apostolskiej na bieżący rok są najniższe w historii. Spowodowane jest to przewidywalną mniejszą aktywnością Papieża i jego współpracowników ze względu na pandemię, a także koniecznością oszczędzania. „Musimy zacisnąć pasa, ponieważ znacznie spadły dochody. Oszczędzamy jednak w taki sposób, aby nie zaszkodzić misji Papieża oraz ocalić miejsca pracy i wynagrodzenia” – zapewnił w wywiadzie dla Radia Watykańskiego ks. Juan Antonio Guerrero Alves SJ, prefekt Sekretariatu ds. Ekonomii.

[ TEMATY ]

budżet

misja

Stolica Apostolska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

16 lutego Papież Franciszek zatwierdził budżet Stolicy Apostolskiej na bieżący rok. Prognozuje on deficyt w wysokości prawie 50 mln euro, co oznacza spadek dochodów sięgający 30 proc. w porównaniu do wyników sprzed pandemii. W rezultacie Stolica Apostolska jest zmuszona do oszczędności. „Planujemy zredukować wydatki o 8 proc. To niewiele, ale nie możemy sobie pozwolić na więcej, gdyż połowa naszych kosztów, to wydatki na personel, a ochrona miejsc pracy i wynagrodzeń była dla Ojca Świętego priorytetem w planowaniu budżetu. Papież jest bardzo wrażliwy na trudną sytuację rodzin” – wyjaśnia jezuita.

Na wzrost deficytu wpłynął nie tylko spadek darowizn od wiernych, zmniejszenie dochodu z wynajmu nieruchomości, brak pielgrzymów i turystów, ale także działania pomocowe podjęte przez Ojca Świętego w związku z pandemią. „Na wsparcie Kościołów znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji przeznaczyliśmy łącznie 5 mln euro” – poinformował prefekt Sekretariatu ds. Ekonomii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Jezuita zaznacza, że Stolica Apostolska nie jest firmą, a jej celem nie jest osiągnięcie zysku. Wręcz przeciwnie – jest raczej generatorem kosztów, stąd problemy w czasie pandemii. „Każda firma w takiej sytuacji ograniczyłaby usługi i zredukowała personel. W naszym przypadku, jeśli darowizny nie wpłyną, oprócz oszczędzania jak najwięcej, możemy jedynie korzystać z rezerw, które są ograniczone” – zaznaczył prefekt Sekretariatu Ekonomii.

Aby zapobiec poważnym problemom finansowych, w planach Stolicy Apostolskiej jest także radykalne ograniczenie kosztów usług doradczych, odwołanie zaplanowanych wcześniej wydarzeń, w tym wizyt „ad limina”, a także kongresów i konferencji. Nowy budżet przewiduje również redukcję wydatków na podróże, także te zagraniczne, zawieszenie planowanych zakupów wyposażenia oraz odwołanie mniej pilnych prac remontowych.

Prefekt Sekretariatu Ekonomii podkreślił, że bardzo ważne jest, aby w tych trudnych czasach Stolica Apostolska nie uległa panice. Wyraził nadzieję, że dochody będą wracać stopniowo wraz z ustępowaniem obostrzeń sanitarnych i powrotem do Rzymu turystów oraz pielgrzymów. „Musimy być jednak ostrożni z wydatkami i pamiętać o dostarczaniu przejrzystych informacji, które pozwolą wiernym spać spokojnie z myślą, że ich darowizny są dobrze wykorzystywane” – podkreślił ks. Juan Antonio Guerrero Alves.

Przypomniał, że w historii Kościoła było wiele okresów, kiedy w różnych krajach nie dysponował on żadnym kapitałem, a radził sobie bardzo dobrze. „Doświadczenie podpowiada, że Kościół pozbawiony środków finansowych nadal głosi Ewangelię i to z wielką kreatywnością, która jest darem Ducha Świętego na trudne czasy” – podkreślił jezuita.

Zapytany o to, co ma w planach Stolica Apostolska, gdyby jednak pandemia się przedłużała lub – jak prognozują niektórzy – pozostała z nami na zawsze, odpowiedział, że Ojca Świętego czekają wówczas trudne decyzje. „Musielibyśmy pomyśleć o dokonaniu poważniejszych cięć i ograniczeń, zastanowić się czy zmniejszyć liczbę języków, w których przemawiają media watykańskie, czy może zredukować publiczne występy Papieża lub działania Kościoła na arenie międzynarodowej. Uważam jednak, że cokolwiek się wydarzy, musimy zoptymalizować wydatki i liczyć na hojność ludu Bożego” – zakończył ks. Juan Antonio Guerrero Alves.

2021-03-12 18:07

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sejm przyjął uchwałę wspierającą działania rządu w zakresie negocjacji budżetowych w UE (opis)

Sejm przyjął w czwartek uchwałę autorstwa PiS, wspierającą działania rządu w zakresie negocjacji budżetowych w UE. Uchwała m.in. wzywa do powrotu do rozmów i osiągnięcia porozumienia zgodnego z unijnymi traktatami oraz konkluzjami lipcowego posiedzenia Rady Europejskiej.

Za przyjęciem uchwały głosowało 236 posłów, przeciw opowiedziało się 209, jedna osoba wstrzymała się od głosu.
CZYTAJ DALEJ

Zmiany personalne 2025. Abp Galbas wręczył dekrety

2025-06-13 23:00

[ TEMATY ]

zmiany

zmiany księży

zmiany personalne

Archidiecezja Warszawska

zmiany kapłanów

Karol Porwich/Niedziela

Abp Adrian Galbas

Abp Adrian Galbas

Abp Adrian Galbas wręczył dekrety księżom zmieniającym parafie oraz ogłosił zmiany ogólnodiecezjalne

Spotkanie w sali konferencyjnej Domu Arcybiskupów Warszawskich rozpoczęło się modlitwą oraz odczytaniem fragmentu Dziejów Apostolskich (Dz 8,26-40) o początkach działalności misyjnej Kościoła, do którego w słowie do księży odwoływał się abp Adrian Galbas.
CZYTAJ DALEJ

Zmiany personalne w diecezji rzeszowskiej

2025-06-16 12:27

[ TEMATY ]

Diecezja rzeszowska

zmiany personalne

zmiany kapłanów

J. Oczkowicz/diecezja.rzeszow.pl

Od 9 sierpnia 2025 r. 3 parafie diecezji rzeszowskiej będą mieć nowych proboszczów, a 9 księży obejmie urząd administratorów parafii. Dwa tygodnie później ok. 50 księży wikariuszy rozpocznie pracę duszpasterską w nowych parafiach.

16 czerwca 2025 r. księża dziekani odebrali nominacje dla księży ze swoich dekanatów. Były to nominacje na administratorów parafii, proboszczów oraz zmiany wikariuszy pomiędzy parafiami. Nowi księża proboszczowie oraz administratorzy parafii obejmą placówki 9 sierpnia 2025 r., a nowi księża wikariusze 23 sierpnia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję