Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Sceny pasyjne odbijające rzeczywistość

Wystawa w Muzeum Parafialnym św. Jana Sarkandra w Skoczowie wprowadzała odbiorcę w zadumę nad przemijającą postacią tego świata, nad śmiercią i zmartwychwstaniem, i uświadamiała kruchość i przemijalność życia.

[ TEMATY ]

sztuka

krzyż

wystawa

Droga Krzyżowa

obrazy

sceny pasyjne

Monika Jaworska

Jakub Staroń przybliża prace o tematyce pasyjnej na wystawie.

Jakub Staroń przybliża prace o tematyce pasyjnej na wystawie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Sarkandrówce w Wielkim Poście gościła wystawa „Graficzne Restytucje” autorstwa dr hab. Jarosława Skutnika z Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie, Uniwersytetu Śląskiego. Część prac nawiązywała do czasu epidemii, czasu Wielkiego Postu i Zmartwychwstania Pańskiego. Do momentu wprowadzenia większych ograniczeń epidemicznych, można ją było zwiedzać osobiście.

Jedną z prezentowanych prac były stacje drogi krzyżowej, na których twórca uwiecznił obraz odbity podczas wykonywania zdjęcia. Jak podkreśla sam artysta, ważnym okresem w jego poszukiwaniach twórczych była fascynacja obrazem otaczającej rzeczywistości odbitej w chroniącej obraz szybie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Świat, otaczający eksponowany obraz, w sposób delikatny bądź brutalny przenikał do jego wnętrza. Każde odbicie, blik, cień postaci pojawiający się na szybie reinterpretowały przedmiot artystyczny. Szyba, która miała chronić dzieło, stawała się medium, za pomocą którego świat wkraczał w przedmiot sztuki. Tym sposobem pierwotna jakość artystyczna zmieniała się, wzbogacała, innym razem rujnowała pierwotny zapis. Zawsze jednak tworzyła nową jakość – odległą od kanonicznej, jedynej prawdy. Każde odbicie stawało się dialogiem, który stanowi o żywotności dzieła, o jego nieskończonej zdolności do przekształceń, do aktualizacji, do indywidualizacji – tłumaczy J. Skutnik, dodając że najbardziej znaczące prace z tego okresu, prezentowane pod wspólnym tytułem: „Interpolacje”, powstały na terenie klasztoru oo. Bernardynów w Kalwarii Zebrzydowskiej pod nazwą: „Droga krzyżowa z Kalwarii Z.”

Droga krzyżowa prezentowana w „Sarkandrówce” stanowiła przestrzeń do interpretacji i przemyśleń nad swoim życiem w kontekście śmierci i zmartwychwstania Pana. Temu miała sprzyjać szyba na każdej ze stacji, w której odbijał się wizerunek oglądającego prace. – My, oglądając te podwójne obrazy, oglądaliśmy tak naprawdę potrójne. Poprzez odbicie naszego wizerunku w szkle, niejako wpisywaliśmy się w przestrzeń drogi krzyżowej, sami stawaliśmy się uczestnikami i współtwórcami momentu uwiecznionego w danej stacji. Stacje męki Pańskiej były również zawieszone pod różnym kątem, który się zmieniał. Przechodząc obok nich, również powodowaliśmy, że nasze odbicie za każdym razem było inne – zauważa Jakub Staroń z muzeum, który wraz z Łucją Skrond przygotował wystawę.

Była tam również grafika: „Pasja wg św. Marka, św. Jana, św. Łukasza i św. Mateusza”. Artysta nałożył na siebie treść poszczególnych opisów męki Pańskiej – dla każdej stosując inną czcionkę i inne natężenie monochromatycznych barw. Słowo „Jezus” autor, wyróżnił kolorem czerwonym, który prześwitywał spomiędzy ciemnych liter. Barwa jest symboliczna, nasuwała skojarzenie z czerwienią krwi, z męką Chrystusa. Na pracę nałożono szybę, w której oglądający mógł zobaczyć siebie i rozważyć swoje życie w kontekście cierpienia Jezusa.

Na wystawie znajdowała się również praca ukazująca stare podniszczone metalowe drzwi znajdujące się na terenie jednego z sanktuarium. Na drzwiach widniał krzyż i napisy pątników. Nad nimi artysta powiesił tablicę z napisem: „Pod tym właśnie krzyżem, pod tym właśnie znakiem, Polska jest Polską, a Polak Polakiem. – Praca pokazała, że krzyż jest zespolony z historią i kulturą polską – dodaje J. Staroń. W dwóch miejscach w muzeum widniał również krzyż z białym kwadratem w środku otoczonym napisami: „niebonieboniebo”. Każde ramię ukazywało ścieżkę pośród zieleni, prowadzącą w kierunku kwadratu i napisu, co sprzyjało refleksji: co wybieramy: drogę w stronę nieba, zmartwychwstania, czy inną?

O wystawie piszemy również w świątecznej Niedzieli na Podbeskidziu nr 14 na 4 kwietnia.

2021-04-02 11:18

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wielkopiątkowa Droga Krzyżowa w górach

Niedziela przemyska 12/2017, str. 8

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

chiwum ks. Kazimierza Bełcha

Msza św. na Smereku 1992 r.

Msza św. na Smereku 1992 r.

Wyczynowe buty kojarzą się pielgrzymom wielkopiątkowym ze wspinaczką do Krzyża na Tarnicy. Warto przypomnieć, że te wielkopiątkowe pielgrzymki, połączone z rozważaniem Drogi Krzyżowej, mają już blisko 30-letną tradycję

Początkowo wyruszało na trasę kilkaset osób. Później liczba pielgrzymów systematycznie wzrastała, dochodząc ostatnio do pięciu tysięcy. Mogłoby to cieszyć, a nawet wywoływać poczucie dumy, gdyby nie prowadziło do pewnych faktów negatywnych. Tarnica – jak wiadomo – znajduje się na terenie Bieszczadzkiego Parku Narodowego, gdzie swoboda wchodzenia i poruszania się jest ograniczona.
CZYTAJ DALEJ

Wielki Piątek w Jerozolimie: relikwiarz Krzyża na Golgocie

Wielkopiątkowej liturgii w Jerozolimie, odprawionej w porannych godzinach w bazylice Kalwarii i Bożego Grobu, przewodniczył łacińskiego patriarchy kard. Pierbattista Pizzaballa. Uczestniczyli w niej hierarchowie i wierni lokalnego Kościoła oraz pielgrzymi z różnych stron świata. Celebracja Męki Pańskiej na Kalwarii pokreśliła najistotniejszą charakterystykę jerozolimskiej liturgii, która oprócz sakramentalnego „dzisiaj” włącza w swoją modlitwę wskazanie geograficznego „tutaj”.

Wielkopiątkowa liturgia w Jerozolimie wyróżnia się dwoma elementami podkreślającymi miejsce celebracji. W kaplicy strzegącej skałę Golgoty patriarcha położył się na posadzce nie przed krucyfiksem, ale przed relikwiarzem Krzyża Świętego, który był następnie adorowany przez uczestników liturgii.
CZYTAJ DALEJ

Teraz odbywa się sąd nad nami

2025-04-18 23:05

Biuro Prasowe AK

    - Teraz odbywa się sąd nad Polską. Głównym prześladowanym i najbardziej zagrożonym jest bowiem dzisiaj małe, niewinne i bezbronne dziecko, które zabija się śmiertelnym uderzeniem w jego serce. Zabija się je dosłownie i w przenośni – mówił metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski w Wielki Piątek podczas Drogi Krzyżowej w Kalwarii Zebrzydowskiej.

Arcybiskup powiedział do zebranych, że Chrystus, zawieszony między ziemią a niebem, osądził cały świat w imię Krzyża, który stał się najgłębszym, wzruszającym i przejmującym wyrazem miłości miłosiernej Boga do ludzi. Chwila, w której Zbawiciel wypowiedział ostatnie słowa, stała się momentem ostatecznej klęski ojca wszelkiego kłamstwa, zła i śmierci. – Pokonując szatana, sprawcę wszelkiego kłamstwa i grzechu, zawieszony na Krzyżu Jezus osądził również wszystkich świadomych i mniej świadomych współpracowników oraz współuczestników dzieła szatana. Odbywając sąd nad światem, Jezus odbył także sąd nad tymi, którzy Go sądzili. Sąd Najwyższej Prawdy – powiedział metropolita krakowski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję