Reklama

Włocławek

Słuchając muzyki organowej w katedrze (3)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

3 czerwca gościliśmy w murach świątyni artystę, dzięki któremu katedralne organy zaistniały jako instrument koncertowy: to właśnie prof. Andrzej Chorosiński zainicjował przed laty we włocławskiej katedrze koncerty organowe i jego nazwisko przyciągało tu innych artystów.

W 1972 r. Andrzej Chorosiński ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie prof. Feliksa Rączkowskiego. W tym samym roku ukończył kurs mistrzowski w Belgii i otrzymał nagrodę specjalną na konkursie improwizacji organowej w Kolonii. Koncertował prawie we wszystkich krajach Europy oraz w USA, Kanadzie, Korei i Japonii. Dokonał licznych nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych w kraju i zagranicą. Znaczące miejsce w działalności A. Chorosińskiego zajmuje praca pedagogiczna. W latach 90. sprawował godność rektora Akademii Muzycznej w Warszawie. Obecnie jest profesorem klasy organów w Akademii w Warszawie i Wrocławiu. W wielu krajach prowadził kursy improwizacji organowej. Był jurorem wielu konkursów organowych. Od 1997 r. jest dyrektorem artystycznym Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

Koncert był dedykowany wszystkim Matkom, z racji niedawno minionego Dnia Matki.

Na początku wysłuchaliśmy wariacji na podstawie popularnej w Austrii pieśni kościelnej Bądź pochwalony w wieńcu chwały Johanna Christiana Heinricha Rincka (1770-1846), rówieśnika Beethovena, kompozytora i pedagoga działającego w Darmstadzie. Wariacje - to forma muzyczna oparta na zmianach tematu. Rinck dokonał przekształceń tematu pieśni polegających na zmianach harmonicznych i zmianach rytmu.

Następnie A. Chorosiński wykonał Sonatę g-moll Carla Philippa Emanuela Bacha (1714-80), syna Jana Sebastiana. Carl kształcił się u ojca, zwłaszcza w zakresie kompozycji i gry na instrumentach. Był twórcą wszechstronnym, uprawiającym niemal wszystkie gatunki muzyki okresu przejściowego między barokiem i klasycyzmem.

Później wnętrze bazyliki wypełniły dźwięki Wielkiej fantazji i Fugi g-moll BWV 542 Jana Sebastiana Bacha, dzieła o wielkim ładunku ekspresji, jednego z najdoskonalszych kompozycji organowych Bacha. Jako ostatni utwór, A. Chorosiński zagrał Suitę gotycką Leona Boellmanna, kompozytora francuskiego żyjącego w drugiej połowie XIX w.

Publiczność pożegnała artystę gorącymi brawami i bukietem róż. Wielki aplauz wzbudziło zapewnienie Profesora, że w przyszłym roku także odwiedzi Włocławek, by wystąpić z koncertem.

* * *

Tydzień później, 10 czerwca melomani witali Adama Klareckiego, mieszkańca naszego grodu, organistę bazyliki katedralnej, pedagoga i nauczyciela prowadzącego klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia we Włocławku.

A. Klarecki urodził się w Świdnicy na Dolnym Śląsku. Szkołę Muzyczną II stopnia ukończył w Wałbrzychu, a studia w 1994 r. we Wrocławiu, w klasie prof. A. Chorosińskiego. Koncert rozpoczęła Elżbieta Woleńska, studentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie fletu prof. J. Mrozika, wykonując Fantazję X na flet solo Georga Philippa Telemanna (1681-1767), kompozytora niemieckiego, a następnie kompozycję Claude Debussy´ego przeznaczoną na flet solo: popisowy dla instrumentalisty utwór Syrinx, skomponowany w 1913 r.

W wykonaniu A. Klareckiego wysłuchaliśmy koncertu organowego d-moll transkrybowanego przez J. S. Bacha z koncertu orkiestrowego Antonio Vivaldiego. Bach chętnie transkrybował (opracowywał kompozycję na inny niż przewidziano w oryginale instrument) utwory innych kompozytorów. Nie troszczył się przy tym zbytnio o wierność w stosunku do opracowywanego dzieła, stosował "swobodną transkrypcję", tworząc właściwie nowe dzieło.

Nie wszyscy wiedzą, że z końcem baroku nastąpiło zmniejszenie zainteresowania muzyką organową. W XIX w. belgijski kompozytor, a właściwie pianista - wirtuoz Cesar Franck (1822-90) przywrócił znaczenie tej muzyce. Będąc profesorem klasy organów, wykształcił wielu kompozytorów. Jego utwory organowe charakteryzuje wyjątkowa głębia i powaga. Słuchacze mogli się o tym przekonać, słuchając jego Chorału h-moll.

Następnie E. Woleńska i A. Klarecki wykonali arię z opery Orfeusz i Eurydyka w transkrypcji na flet i organy. Autor opery Christoph Willibald Gluck (1714-87), kompozytor niemiecki pochodzenia czeskiego, skomponował ponad 100 dzieł scenicznych: oper, baletów i pantomim.

Ostatnim utworem podczas koncertu była Litanies kompozytora francuskiego Hehana Alaina (1911-40). Zdaniem współczesnych krytyków miał zadatki na wielkiego artystę. Bohaterska śmierć na froncie II wojny światowej przerwała jego dobrze zapowiadającą się karierę. Pośmiertnie został odznaczony Orderem Legii Honorowej.

Po koncercie na placu przed katedrą artyści przyjęli podziękowanie, jakie w imieniu własnym i publiczności złożył proboszcz parafii katedralnej - ks. prał. Stanisław Waszczyński.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

24 września – wspomnienie odnalezienia ciała świętej Klary z Asyżu

[ TEMATY ]

Św. Klara z Asyżu

"Głos Ojca Pio"

O okolicznościach odejścia Klary z tego świata możemy się dowiedzieć z opowiadań jej sióstr z klasztoru San Damiano, zachowanych w Aktach Procesu Kanonizacyjnego.

Przy końcu swego życia zawołała wszystkie swe siostry i z największą pilnością poleciła im Przywilej ubóstwa. Ogromnie pragnęła mieć zatwierdzenie bullą reguły zakonu, tak żeby mogła przycisnąć bullę do swych ust i potem dopiero umrzeć; i tak jak pragnęła, tak się stało, albowiem kiedy była już bliska śmierci, przybył jeden z braci z listem opatrzonym bullą. Ona wzięła ją z największą czcią i przycisnęła ją do ust, by ją pocałować. A potem, w dniu następnym, wspomniana pani Klara przeszła z tego życia do Pana, zaprawdę jasna, bez zmazy, bez cienia grzechu, do jasności wiecznego światła. Rzecz tę, sama świadek, wszystkie siostry i wszyscy inni, którzy poznali świętość jej, stwierdzają bez wahania1.
CZYTAJ DALEJ

Burmistrz Betlejem u Papieża: najważniejsze jest dać ludziom nadzieję

2025-09-25 07:53

[ TEMATY ]

Watykan

Papież Leon XIV

Vatican Media

W wywiadzie dla mediów watykańskich Maher Nicola Canawati, burmistrz Betlejem, opowiada o swoim spotkaniu z Leonem XIV po środowej audiencji generalnej, 24 września, i apeluje o zatrzymanie wojny oraz o zachowanie obecności chrześcijan w Ziemi Świętej. „Bez żywych kamieni, to po prostu muzeum” – mówi.

Przywożąc ze sobą troski swojego ludu oraz wołanie o pokój i nadzieję dla Ziemi Świętej, nowy burmistrz Betlejem, Maher Nicola Canawati, spotkał się 24 września z Papieżem po audiencji generalnej na Placu św. Piotra. „Właściwie pierwszy list, jaki napisałem, gdy zostałem burmistrzem Betlejem, skierowałem do Papieża, ponieważ wierzymy, że stąd można zrobić wiele i wesprzeć nasz naród” – mówi w wywiadzie dla mediów watykańskich – „Najważniejsze, by dać ludziom nadzieję”.
CZYTAJ DALEJ

Wielka Brytania: Wkrótce katolików może być więcej niż anglikanów

2025-09-25 10:59

[ TEMATY ]

katolicy

anglikanie

pl.wikipedia.org

Wnętrze katedry w Canterbury

Wnętrze katedry w Canterbury

Katolicyzm w Wielkiej Brytanii zyskuje na sile i w niedalekiej przyszłości może liczebnie przewyższyć anglikanizm. Jeszcze niedawno taki scenariusz wydawał się niemożliwy – donosi hiszpański portal Religión en Libertad. Jak pokazują badania, katolicyzm w Wielkiej Brytanii przeżywa wyraźne ożywienie, zbliżając się do pozycji anglikanów zwłaszcza wśród młodych i w dużych miastach.

Znaczącym sygnałem zmian w strukturze chrześcijan w Zjednoczonym Królestwie jest Irlandia Północna. jak informuje Religión en Libertad, w spisie ludności z 2021 roku po raz pierwszy odnotowano przewagę katolików (45,7 proc.) nad protestantami (43,4 proc.). To historyczna zmiana w regionie, gdzie protestanci stanowili większość.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję