Reklama

Katechezy o psalmach i hymnach

Jerozolima Matką wszystkich ludów

Niedziela Ogólnopolska 47/2002

Grzegorz Gałązka

Obok Ojca Świętego - abp Stanisław Nowak i bp Jan Wątroba podczas audiencji generalnej 13 listopada 2002r.

Obok Ojca Świętego - abp Stanisław Nowak i bp Jan Wątroba podczas audiencji generalnej 13 listopada 2002r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 87 [86], 1-4.6-7 - z Jutrzni na środę III tygodnia

Audiencja generalna, 13 listopada 2002 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

1. Pieśń na cześć Jerozolimy, miasta pokoju i matki wszystkich ludów, której przed chwilą wysłuchaliśmy, pozostaje, niestety, w sprzeczności z doświadczeniem historycznym tego miasta. Celem modlitwy jest zatem budzenie zaufania i rodzenie nadziei.
Psalm 87 [86], widziany w powszechnej perspektywie, może skłaniać do przywołania Hymnu z Księgi Izajasza, który ukazuje wszystkie ludy zmierzające ku Syjonowi, aby słuchać Słowa Pana i odkryć na nowo piękno pokoju, przekuwając "miecze na lemiesze" i "włócznie na sierpy" (por. Iz 2, 2-5). W rzeczywistości Psalm jawi się nam w różnorodny sposób, w perspektywie ruchu, który zamiast prowadzić na Syjon, wyprowadza z Syjonu; Psalmista widzi w Syjonie początek wszystkich ludów. Po ogłoszeniu prymatu świętego miasta nie z powodu jego zasług historycznych czy kulturowych, ale wyłącznie ze względu na miłość Boga ku niemu (por. Ps 86, 1-3), Psalm otwiera się na właściwe realizowanie tego uniwersalizmu, który jednoczy wszystkie narody.

Reklama

2. Syjon jest opiewany jako matka całej ludzkości, a nie tylko samego Izraela. Stwierdzenie takie jest wyrazem niezwykłej odwagi. Psalmista ma świadomość tego i odnotowuje: "Wspaniałe rzeczy głoszą o tobie, o miasto Boże!" (Ps 87 [86], 3). W jaki sposób skromna stolica małego narodu może być przedstawiana jako początek ludów znacznie potężniejszych? Dlaczego Syjon może mieć tak wielkie roszczenia? Odpowiedź jest zawarta w tym samym zdaniu: Syjon jest matką całej ludzkości, gdyż jest "miastem Bożym"; dlatego właśnie stoi u podstaw planu Bożego.
Wszystkie podstawowe punkty ziemi znajdują odniesienie do tej matki: Rahab, to znaczy Egipt, wielkie państwo na zachodzie; Babilonia, dobrze znana potęga wschodnia; Tyr, uosabiający naród kupców na północy, podczas gdy Etiopia reprezentuje głębokie południe, a Palestyna - obszar środkowy - jest także córką Syjonu.
Na duchowej liście Jerozolimy odnotowano wszystkie ludy ziemi: trzykrotnie powtarza się formuła: "Ten [i ten] się tam urodził" (Ps 87 [86], 4. 5. 6). Jest to oficjalne wyrażenie prawne, przez które stwierdzano wówczas, że jakaś osoba urodziła się w określonym mieście i jako taka cieszy się pełnią praw obywatelskich danego narodu.

3. Wymowne jest spostrzeżenie, że nawet narody uważane za wrogie Izraelowi podążały do Jerozolimy i były przyjmowane tam nie jako obcy, ale jako "swoi". Ponadto pochodowi tych ludów, idących ku Syjonowi, towarzyszy chóralna pieśń i radosny taniec: odnajdują one swe "źródła" (por. Ps 87 [86], 7) w mieście Bożym, z którego wypływa źródło wody żywej, użyźniającej cały świat, jak to śpiewali prorocy (por. Ez 47, 1-12; Za 13,1; 14, 8; Ap 22, 1-2).
W Jerozolimie wszyscy powinni odkryć swe korzenie duchowe, poczuć, że są w swej ojczyźnie, odnaleźć się jako członkowie tej samej rodziny, uścisnąć się jak bracia powracający do swego domu.

4. Uważany za kartę prawdziwego dialogu międzyreligijnego Psalm 87 [86] skupia uniwersalistyczne dziedzictwo proroków (por. Iz 56, 6-7; 60, 6-7; 66, 21; Jl 4, 10-11; Ml 1,11 itp.) i poprzedza tradycję chrześcijańską widzącą w tym Psalmie "górną Jerozolimę", o której św. Paweł mówi, że "cieszy się wolnością i jest naszą matką" (por. Ga 4, 26-27). Nie inaczej wyraża się Apokalipsa, gdy głosi "Jeruzalem zstępujące z nieba, od Boga" (Ap 21, 2.10).
Za Psalmem 87 [86] również Sobór Watykański II widzi w Kościele powszechnym miejsce, gdzie zgromadzili się "wszyscy sprawiedliwi, poczynając od Adama, od Abla sprawiedliwego aż po ostatniego wybranego". Będzie on miał "chwalebne dopełnienie" w "końcu wieków" (por. Lumen gentium, 2).

5. To eklezjalne odczytanie Psalmu prowadzi w tradycji chrześcijańskiej do jego ponownego odczytania w kluczu mariologicznym. Jerozolima była dla Psalmisty prawdziwą "metropolią", to znaczy "miastem matką", w którym obecny jest sam Pan (por. So 3, 14-18). W tym świetle chrześcijaństwo wysławia Maryję jako żywy Syjon, w którego łonie zrodziło się Słowo Wcielone i w następstwie tego odrodziły się dzieci Boże. Słowa Ojców Kościoła - Ambrożego z Mediolanu, Atanazego Aleksandryjskiego, Maksyma Wyznawcy i Jana Damasceńskiego, Chromacjusza z Akwilei i Germana z Konstantynopola - są zgodne w tym ponownym chrześcijańskim odczytaniu Psalmu 87 [86].
Posłuchajmy teraz nauczyciela tradycji ormiańskiej - Grzegorza z Nareka (ok. 950-1010), który w swojej pochwalnej mowie o Najświętszej Maryi Pannie zwraca się do Dziewicy w następujący sposób: "Uciekając się pod Twoją najwspanialszą i potężną obronę, jesteśmy strzeżeni, o Święta Boża Rodzicielko, znajdując posilenie i wytchnienie w cieniu Twojej opieki jako muru mocno uzbrojonego, muru zdobnego, wyłożonego najczystszymi brylantami; muru ogarniętego ogniem; dlatego nie zdobędą go najazdy łotrów; muru ognistego, nieosiągalnego i niedostępnego dla okrutnych zdrajców; muru otoczonego ze wszech stron wg Dawida, którego fundamenty założył sam Najwyższy (por. Ps 87 [86], 1, 5); potężnego muru miasta niebieskiego wg Pawła (por. Ga 4, 26; Hbr 12, 22), gdzie przyjęłaś wszystkich jako mieszkańców, ponieważ przez cielesne narodzenie Boga uczyniłaś dziećmi Jerozolimy niebieskiej dzieci Jerozolimy ziemskiej. Dlatego ich usta błogosławią Twoje łono dziewicze, a wszyscy Cię wyznają jako mieszkanie i świątynię Tego, który jest współistotny Ojcu. Słusznie odnoszą się do Ciebie słowa proroka: Bóg dla nas ucieczką i mocą: łatwo znaleźć u Niego pomoc w trudnościach (por. Ps 46 [45], 2)" (Testi mariani del primo millennio, IV, Rzym 1991, s. 589).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Suplika do Królowej Różańca Świętego

Marzena Cyfert

Obraz Matki Bożej Pompejańskiej - Żerniki Wrocławskie

Obraz Matki Bożej Pompejańskiej - Żerniki Wrocławskie

Tylko dwa razy w roku – 8 maja i na październikowe święto Królowej Różańca – odmawiamy modlitwę zwaną Supliką do Królowej Różańca Świętego w Pompejach.

Modlitwę ułożył bł. Bartolo Longo, gorliwy czciciel Matki Bożej Różańcowej, który po swoim nawróceniu przyczynił się do wzniesienia sanktuarium ku Jej czci.
CZYTAJ DALEJ

Skrutinium, czyli jak wybiera się papieża podczas konklawe

2025-05-07 16:26

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

Każde głosowanie w Kaplicy Sykstyńskiej odbywa się w sposób ceremonialny i ściśle określony. Sprzyja temu papierowa i indywidualna forma oddania tajnego głosu.

Teoretycznie papież może zostać wybrany już wieczorem w dniu rozpoczęcia konklawe. Wówczas przeprowadza się pierwsze głosowanie. Dzieje się tak od 2005 roku, wcześniej głosowania odbywały się od rana drugiego dnia. Jednak w ostatnim wieku najszybciej papieża wybrano w 1939 roku. Kard. Eugenio Pacelli, późniejszy Pius XII, zyskał wymagane poparcie już w trzecim głosowaniu. Także w drugim dniu konklawe kończyło się w 2005 i w 2013 roku.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Kardynałowie oddają głosy w drugim głosowaniu na konklawe

2025-05-08 10:31

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Kardynałowie zamknięci na konklawe w Kaplicy Sykstyńskiej przystąpili w czwartek rano do drugiego głosowania nad wyborem papieża. Na ten dzień przewidziano cztery głosowania: dwa przed południem i dwa po południu.

Przeczytaj także: Czy dziś pojawi się biały dym? Transmisja na żywo z Watykanu
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję