Najpierw na kościele św. Andrzeja Apostoła w Gilowicach wymieniono gontowe poszycie dachu świątyni oraz przeprowadzono zabiegi konserwatorskie na elewacjach bocznych, wieży i zabytkowym parkanie wokół obiektu. Następnie konserwatorzy weszli do wnętrza świątyni. Zajęli się pracami nad naruszonym w wielu miejscach podłożem trzcinowym (które pokryto tynkiem w 1895 r.), ponownie zespalając je z drewnianymi bierwionami, z których wzniesiono świątynię. Ponadto usuwali zabrudzenia oraz pleśń i grzyby z malowideł, dzięki czemu udało się przywrócić pierwotną kolorystykę polichromii i dolnych partii ścian boazerii oraz portali drzwiowych.
– Stanisław, Czesław i Jarosław Wąskowie wykonali obecną polichromię w lipcu 1993 r., o czym informuje napis za głównym ołtarzem. Ma ona żywą kolorystykę i składa się z dwóch przedstawień figuralnych: wyobrażenia Boga Ojca na sklepieniu prezbiterium oraz Wniebowziętej Marii w nawie, a także ornamentalno-florystycznych pasów podkreślających podziały architektoniczne wnętrza – mówi diecezjalny konserwator zabytków i sztuki ks. dr Szymon Tracz.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Zauważa, że choć całość stanowi przykład rodzimego rozwiązania artystycznego, to poprzez zastosowaną kolorystykę i formę bardzo dobrze wpisuje się w klimat wnętrza starego, drewnianego kościoła.
Specjalistycznej konserwacji poddano także kamienną chrzcielnicę z 1440 r. Na niej znajduje się najstarsze w Polsce zachowane wyobrażenie herbu Korczak, którym pieczętowali się właściciele Żywiecczyzny Komorowscy.
Prace w Gilowicach są realizowane w ramach projektu unijnego pn. „Beskidzkie Muzeum Sakralnej Architektury Drewnianej Diecezji Bielsko-Żywieckiej – udostępnienie dziedzictwa kulturowego Podbeskidzia poprzez nadanie nowych funkcji kulturalnych drewnianym obiektom zabytkowym” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 VIII Oś Priorytetowa: Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury (umowa o dofinansowanie nr POIS.08.02.00-00-0006/18-00).