Reklama

Ośrodki pielgrzymkowe i kalwarie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Najnowszy zeszyt Instytutu Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego „Peregrinus Cracoviensis” (15/2004) jest poświęcony problemom rozwoju wybranych ośrodków pielgrzymkowych w Polsce i na świecie. Dla zainteresowanych podam, że w zeszycie znajdują się m.in. teksty: Zofii Włodarczyk - o kilkunastu ogrodach roślin biblijnych istniejących na świecie; Szczepana Kalinowskiego - Pielgrzymki Radziwiłłów w XVI i XVII w.; Joanny Szczepankiewicz-Battek - Różant jako pielgrzymkowe centrum Łużyc; Franciszka i Piotra Mrozów - Szlakiem św. Ojca Pio z Pietrelciny; Eugeniusza Rydza i Piotra Olejnika - Góra Chełmska ośrodkiem pielgrzymkowym na Pomorzu Środkowym; ks. Andrzeja Dobrzyńskiego - Pielgrzymki do sanktuarium Matki Boskiej Ludźmierskiej; Izabeli Kapera - Ruch pielgrzymkowy do Limanowej; Agnieszki Holly - Rozmieszczenie obiektów sakralnych w Bieszczadach w 1938 r. i stan dzisiejszy; Augustyna Ormanty - Integracja z Unią Europejską - szanse i zagrożenia dla Gminy Kalwaria Zebrzydowska i rejonu wadowickiego.
Drugą książką wydaną przez wspomniany Instytut jest ilustrowane opracowanie Elżbiety Bilskiej-Wodeckiej: Kalwarie europejskie. Nie muszę wyjaśniać, że Kalwaria najczęściej kojarzona jest z miejscem w Jerozolimie najświętszym dla chrześcijan, gdzie umarł Jezus Chrystus, lub z obiektem sakralnym zbudowanym poza Jerozolimą, ale swoją tematyką nawiązującym do męki i śmierci Jezusa. Największy rozwój kultu męki Pańskiej i, co się z tym wiąże, różnego rodzaju form przedstawiania wydarzeń pasyjnych nastąpił w średniowieczu. Pierwszą kalwarię zbudowano w Hiszpanii na początku XV wieku, ale za ojczyznę tego typu obiektów sakralnych są uważane Włochy. Tam bowiem pod koniec XV wieku powstały pierwsze sacri monti. W tym samym czasie w Niemczech zakładano drogi pasyjne. Obydwa sposoby kopiowania miejsc związanych z męką Pańską funkcjonowały w kulturze religijnej Europy do połowy XVIII wieku, następnie zostały zastąpione przez kalwarię w formie czternastostacyjnej Drogi Krzyżowej.
W Polsce pierwsze „pamiątki” z pielgrzymki do Ziemi Świętej istnieją już od I połowy XII wieku, kiedy to w 1156 r. Jaksa herbu Gryf po powrocie z pielgrzymki ślubował zbudować kościół i sprowadzić z Jerozolimy zakonników. Swoje przyrzeczenie spełnił w 1163 r., fundując w Miechowie kościół pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej i osadzając przy nim Bożogrobców. Pod koniec średniowiecza został zbudowany Ogrójec przy kościele św. Barbary w Krakowie. W połowie XVI wieku, również w Krakowie, założono przy kościele Ojców Franciszkanów Arcybractwo Dobrej Śmierci, które w swoich nabożeństwach nawiązywało do tradycji kultu pasyjnego średniowiecza. Powstanie pierwszych kalwarii na ziemiach polskich przypada na I połowę XVII wieku, na okres, w którym zaczynał tworzyć się nowy typ religijności, tzw. religijność potrydencka. Z tego okresu pochodzą: Kalwaria Zebrzydowska, Kalwaria Pacławska, Góra Kalwaria, kalwarie w Pakości, Wambierzycach i Wejherowie. W sumie autorka wylicza w Polsce 65 kalwarii, w Austrii - 164, we Francji - 30, w Jugosławii - 44, w Niemczech - 62, na Słowacji - 81, na Węgrzech 111, we Włoszech - 51.
Zainteresowanym podajemy adres wydawcy: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, ul. Grodzka 64, 31-044 Kraków, tel./fax (0-12) 429-28-32, www.geo.uj.edu.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: XVII niedziela zwykła

2025-07-25 12:09

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

BP KEP

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedzielę w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Bóg rzekł do Abrahama: «Głośno się rozlega skarga na Sodomę i Gomorę, bo występki ich mieszkańców są bardzo ciężkie. Chcę więc zstąpić i zobaczyć, czy postępują tak, jak głosi oskarżenie, które do Mnie doszło, czy nie; dowiem się». Wtedy to dwaj mężowie odeszli w stronę Sodomy, a Abraham stał dalej przed Panem. Podszedłszy do Niego, Abraham rzekł: «Czy zamierzasz wygubić sprawiedliwych wespół z bezbożnymi? Może w tym mieście jest pięćdziesięciu sprawiedliwych; czy także zniszczysz to miasto i nie przebaczysz mu przez wzgląd na owych pięćdziesięciu sprawiedliwych, którzy w nim mieszkają? O, nie dopuść do tego, aby zginęli sprawiedliwi z bezbożnymi, aby stało się sprawiedliwemu to samo, co bezbożnemu! O, nie dopuść do tego! Czyż Ten, który jest sędzią nad całą ziemią, mógłby postąpić niesprawiedliwie?» Pan odpowiedział: «Jeżeli znajdę w Sodomie pięćdziesięciu sprawiedliwych, przebaczę całemu miastu przez wzgląd na nich». Rzekł znowu Abraham: «Pozwól, o Panie, że jeszcze ośmielę się mówić do Ciebie, choć jestem pyłem i prochem. Gdyby wśród tych pięćdziesięciu sprawiedliwych zabrakło pięciu, czy z braku tych pięciu zniszczysz całe miasto?» Pan rzekł: «Nie zniszczę, jeśli znajdę tam czterdziestu pięciu». Abraham znów odezwał się tymi słowami: «A może znalazłoby się tam czterdziestu?» Pan rzekł: «Nie dokonam zniszczenia przez wzgląd na tych czterdziestu». Wtedy Abraham powiedział: «Niech się nie gniewa Pan, jeśli rzeknę: może znalazłoby się tam trzydziestu?» A na to Pan: «Nie dokonam zniszczenia, jeśli znajdę tam trzydziestu». Rzekł Abraham: «Pozwól, o Panie, że ośmielę się zapytać: gdyby znalazło się tam dwudziestu?» Pan odpowiedział: «Nie zniszczę przez wzgląd na tych dwudziestu». Na to Abraham: «Niech mój Pan się nie gniewa, jeśli raz jeszcze zapytam: gdyby znalazło się tam dziesięciu?» Odpowiedział Pan: «Nie zniszczę przez wzgląd na tych dziesięciu».
CZYTAJ DALEJ

Papież apeluje o zawieszenie broni i poszanowanie prawa humanitarnego w Strefie Gazy

2025-07-27 14:04

[ TEMATY ]

Watykan

Vatican Media

Po odmówieniu modlitwy „Anioł Pański” i udzieleniu apostolskiego błogosławieństwa Ojciec Święty zaapelował o pokój, pozdrawiał starszych i młodzież, a także grupy wiernych obecne na placu św. Piotra.

Drodzy Bracia i Siostry!
CZYTAJ DALEJ

We wspomnienie św. Joachima i św. Anny

2025-07-27 20:05

Uniwersytecka Kolegiata św. Anny w Krakowie

- Rodzina jest darem i jednocześnie zadaniem. W rodzinie przychodzimy na świat i dorastamy w atmosferze, którą może zapewnić tylko rodzina – wspólnota bliskich i kochających się osób. Nikt i nic nie zastąpi dziecku takiej wspólnoty – mówił kard. Stanisław Dziwisz podczas uroczystości odpustowych w krakowskiej parafii św. Anny.

W dniu wspomnienia św. Joachima i św. Anny, rodziców Najświętszej Maryi Panny, kard. Stanisław Dziwisz przewodniczył Mszy św. wieńczającej uroczystości odpustowe w Uniwersyteckiej Kolegiacie św. Anny w Krakowie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję