Reklama

Bryki z kazań niedzielnych

Mydlenie oczu, czyli falstart w drodze do nieba (Mt 21, 28-32)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Michał był ministrantem, jednym z nielicznych w parafii, przez co stanowił dla proboszcza niezastąpioną pomoc. Można by śmiało powiedzieć, że był jego "prawą ręką". W parafii, gdzie nie ma wikarego, taki chłopak to skarb. Zresztą, nie miał wielkiej konkurencji. Reszta kolegów wolała spędzać czas pod barem z piwem lub na przystanku PKS, a pozostali ministranci to chłopcy z podstawówki. Wszystko to sprawiało, że Michał czuł swoją ważność i to, jak bardzo jest potrzebny. Komplementy starszych pań wprawiały go nawet w poczucie wyjątkowości.
W szkole było jednak inaczej. Z wioski do szkoły miał prawie 50 km, to wystarczyło, by w jego świadomości powstały dwa różne światy. Szkoła i parafia wystawiłyby mu pewnie krańcowo różne świadectwa moralności. Wzorowy ministrant w parafii, był wręcz wcieleniem diabła w szkole i, co dziwne, najbardziej wariował na katechezie. Miał chyba najwięcej satysfakcji w tzw. zaginaniu księdza, i to wcale nie na argumenty, ale na wytrzymałość i cierpliwość.
Michał nigdy nie stanął w obronie katechety, a często był reżyserem wielu akcji dywersyjnych na lekcjach. Pewnego dnia uczniowie tak dokuczyli księdzu, że ten stracił grunt pod nogami. Z ust katechety popłynęły słowa skargi, że w klasie nie ma ani jednego ucznia, który na serio potraktowałby wiarę w Boga. Na słowa katechety zareagował tylko Janek, który oficjalnie uchodził za tzw. "poszukującego". Michał ani drgnął.
Pech chciał, że w parafii i szkole zmieniono księdza, i ten, który uczył Michała, trafił jako proboszcz do jego rodzinnej wioski. Nagle dwa różne światy Michała złączyły się w jednej osobie nowego proboszcza. Postanowił jednak udać, że nic wielkiego się nie stało. Wmówił sobie nawet, że "najważniejsze to być sobą". W niedzielę, jak zawsze, wyszedł w bielusieńkiej tunice do ołtarza. Księdzu pokazał się w ostatniej chwili, tuż przed samym wyjściem do liturgii.
Nowy proboszcz mówił kazanie na podstawie Ewangelii o dwóch synach, z których jeden zachwycał się i deklarował pracę w winnicy, i w końcu nie poszedł pracować. Po powrocie do zakrystii ksiądz serdecznie przywitał Michała. "Jak dobrze, że mam w tej wspólnocie dobrego znajomego" - powiedział z uśmiechem. "O tak, może ksiądz na mnie liczyć. Jestem tu jedynym lektorem!" - z dumą odpowiedział Michał. Ksiądz jakby posmutniał po usłyszeniu tej deklaracji. "Michał przypominasz sobie, o czym była dzisiaj Ewangelia?" - zapytał znienacka. Michała zamurowało. Jak na ironię, nie umiał sobie przypomnieć tego fragmentu. "Szkoda, że nie pamiętasz, bo może wtedy coś więcej byś zrozumiał" - podsumował kapłan i wyszedł z zakrystii. Michał dorwał się do lekcjonarza i zaczął czytać niedzielną Ewangelię. Od razu zrozumiał sugestie proboszcza. Poczuł się nieswojo. Pobiegł na plebanię i zaczął tłumaczyć, przepraszać i obiecywać...". "Potraktuj to jak falstart - spokojnie odpowiedział kapłan. - Wróć na start i zacznij od nowa" - zaproponował serdecznie, poklepując Michała po ramieniu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy naprawdę wierzysz? Odstane nabożeństwo i odklepana modlitwa wszystkiego nie załatwią

2025-02-02 21:04

[ TEMATY ]

modlitwa

wiara

Adobe Stock

Tak łatwo w dzisiejszym świecie zatracić to co najważniejsze. Czasami błądzimy sami w sobie, zakładając co trochę maskę pozornej pobożności. Jak odróżnić ją od prawdziwej wiary? Jak zdjąć maskę fałszu, aby odkryć twarz prawdy?

Trudno jest mówić i  pisać o  wierze, bo naprawdę mamy jedynie własne oblicze wiary i  niewiary. Tylko my sami wiemy, jaka ona jest, czy to w ogóle jest wiara, czy jedynie maska pobożności. Trudno jest mówić o  własnej wierze w coraz bardziej zlaicyzowanym świecie.
CZYTAJ DALEJ

Wspólnoty młodych polami nadziei dla powołań

Organizatorzy największych spotkań ewangelizacyjnych dla młodzieży w Polsce ( m.in. Lednica, Festiwal Życia, Światowe Dni Młodzieży), liderzy najważniejszych ruchów i stowarzyszeń młodzieżowych (Ruch „Światło-Życie”, KSM, Liturgiczna Służba Ołtarza) oraz sami młodzi spotkają się z duszpasterzami i referentami do spraw powołań z diecezji, zakonów i zgromadzeń zakonnych podczas Krajowej Kongregacji Duszpasterstwa Powołań.

Spotkanie odbędzie się w Gnieźnie, w dniach 28 lutego do 2 marca 2025 r. Rozpocznie się od mszy świętej w archikatedrze gnieźnieńskiej, pod przewodnictwem abp Wojciecha Polaka, Prymasa Polski. Uczestnicy spędzą sobotnie przedpołudnie (1 marca br.) na Polach Lednickich, gdzie odbędzie się panel dyskusyjny o obecności tematyki powołaniowej podczas dużych spotkań religijnych dla młodych. W tym dniu mszy świętej będzie przewodniczył Bp Krzysztof Włodarczyk, delegat KEP ds. Ruchu „Światło-Życie”. Po mszy świętej odbędzie się uroczyste przejście przez Bramę Rybę, która jest bramą Roku Jubileuszowego.
CZYTAJ DALEJ

Rada Społeczna przy Arcybiskupie Poznańskim w sprawie regulacji związków partnerskich (dokumentacja)

2025-02-04 08:06

[ TEMATY ]

Kościół

płeć

Red./ak/GRAFIKA CANVA

„Projektowana nowa regulacja określana jest mianem związku partnerskiego i dotyczyć ma po pierwsze związków, które od dawna określane są w polskiej nomenklaturze prawnej mianem konkubinatu, jako mającego cechy stałości, opartego na współżyciu stron związku kobiety i mężczyzny. Jednak, po drugie, instytucja związku partnerskiego stanowić ma jednocześnie ramy prawne dla związków dwóch osób tej samej płci” - piszą członkowie Rady Społecznej przy Arcybiskupie Poznańskim w oświadczeniu w sprawie regulacji związków partnerskich.

Według nauczania Kościoła katolickiego, małżeństwo nie jest tylko ludzką instytucją, lecz wyrazem woli Bożej i ma swój początek w akcie stworzenia człowieka. Bóg stworzył człowieka jako mężczyznę i kobietę - jako „męża” i „mężatkę” (tłum. Cylkow; Lepiej oddają to określenia mężczyzny i kobiety w innych językach: np. czeskim: muž i žena czy rosyjskim: mużczina i żenszczina.) - jedno ze względu na drugie (Rdz. 1,27). „Dlatego opuści człowiek ojca i matkę, a połączy się z żoną swoją, i będą dwoje jednym ciałem”. Jedność ciał oznacza intencję prokreacji dla stworzenia rodziny, a także wspólnotę ducha i złączenie osobistych losów. W kulturze judeochrześcijańskiej komplementarność płci i płodność należą więc do samej natury instytucji małżeństwa. Dlatego małżeństwo nie jest dostępne dla osób tej samej płci. Chrystus wyniósł małżeństwo między ochrzczonymi do godności sakramentu. Zaakcentował też jeszcze bardziej oryginalny zamysł Boży, podkreślając nierozerwalność małżeństwa: „Co więc Bóg złączył, niech człowiek nie rozdziela” (Mt 19,6).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję