Reklama

Wiadomości

Przez samochody elektryczne składka wzrośnie nawet 200 procent!

Samochody elektryczne w Europie są droższe, a wiec wzrosną też ceny ubezpieczeń. Według opublikowanego przez Warsaw Enterprise Institute raportu zmiana napędów będzie przyczyną wzrostu cen ubezpieczeń.

[ TEMATY ]

samochody elektryczne

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przykłady wprowadzania elektromobilności w państwach azjatyckich pokazuje, że samochody elektryczne mogą być lepsze i tańsze w eksploatacji od spalinowych, ale niestety nie w Europie. Tu ceny wszystkich nowych samochodów idą w górę z powodu inflacji oraz coraz dziwniejszych regulacji UE. Zdaniem autorów raportu Warsaw Enterprise Institute Pod prąd #2 nagłe zwiększenie ilości samochodów elektrycznych wzrost cen może przyspieszyć, co spowoduje także wzrost cen ubezpieczeń OC. "Wyższe koszty napraw i zapewnienia aut zastępczych powodują również, że koszty likwidacji szkód są znacznie wyższe. Według raportu brakuje wyspecjalizowanych zakładów, które świadczyłyby odpowiednie usługi, co wpływa na wysokie wynagrodzenia mechaników. Kolejnym elementem są wyższe ceny części zamiennych, wynikające z wyższych kosztów surowców" - tłumaczą autorzy raportu.

Reklama

W tej sytuacji naprawa komunikacyjnych uszkodzeń może być nieopłacalna. Według autorów raportu dobitnym przykładem tego zjawiska jest patologiczna sytuacja w Norwegii, gdzie wiele samochodów elektrycznych jest złomowanych, mimo że zapewne mogłyby zostać naprawione. Autorzy raportu Warsaw Enterprise Institute nie wskazali jednak, że problem Norwegii spotęgowany jest złymi regulacjami. Nowe auta elektryczne zwolnione są z bardzo wysokich podatków i cła, ale już części do nich nie są objęte takimi ulgami. Dlatego ubezpieczyciele wolą złomować auta niż je naprawiać. Wiele elektrycznych aut, które w Norwegii trafiają z nakazem demontażu, można by naprawić korzystając wyłącznie z zalegających w punkcie demontażu części odzyskanych z innych pojazdów. Nikt nie zaprząta sobie jednak tym głowy, bo autoryzowane serwisy, nie mogą korzystać z części używanych. Jeśli ubezpieczalnia zadecydowała o złomowaniu, dla auta nie ma już alternatywy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Inny przytoczony w raporcie przykład dotyczył rynku amerykańskiego, gdzie koszt naprawy tylnego zderzaka w elektrycznym Audi e-tron został wyceniony na 31 tys. dolarów, z czego koszt pracy mechaników sięgnął prawie 18 tys. dolarów. Cena nowego samochodu wynosi 65 tys. dolarów, a więc również niewiele więcej niż dwukrotność naprawy. W tym przypadku również winę pownosi serwis i producenci aut, którzy próbują zarobić znacznie więcej niż to wynika ze szkody, bo przecież koszt wytworzenia zderzaka i jego naprawy w aucie spalinowym i elektrycznym może być identyczny. Są modele aut elektrycznych i spalinowych z takimi samymi zderzakami.

„Wskazane czynniki mogą istotnie wpłynąć na sytuację na rynku ubezpieczeń OC, które jest obowiązkowe dla wszystkich posiadaczy samochodów” – napisali autorzy raportu. W ostatnich latach ceny polis malały pomimo inflacji, co zapewne wynikało z konkurencji między ubezpieczycielami. Gdy będzie się zwiększać ilość elektryków na polskich drogach, to ubezpieczyciele podobnie jak serwisy samochodowe mogą wykorzystać zmianę motoryzacją do nieproporcjonalnego podniesienia stawek.

Uproszczone oszacowanie kształtowania się wysokości składek ubezpieczenia OC, uwzględniające inflację oraz wzrost liczby samochodów elektrycznych, wskazuje na sukcesywny wzrost cen o kilka-kilkanaście procent rok do roku. Autorzy raportu wskazują, że dane KNF zakładają, że średnia wysokości składki OC, która w ubiegłym roku wynosiła 505 złotych, w roku 2031 może sięgnąć 1051 złotych.

Jeżeli Bruksela nie zejdzie z obranej drogi przymusowej elektromobilności, to nowych spalinowych samochodów w Polsce nie będzie. I nic tu nie pomogą polskie protesty w obronie starego niemieckiego diesla. Nasze krajowe regulacje tego nie zmienią choćby z tego powodu, że niemieckie, francuskie, włoskie, japońskie i koreańskie koncerny przestaną je na europejski rynek produkować. Dlatego też regulacje prawne w Polsce muszą być dobrze i precyzyjnie zestrojone, bo producenci, serwisanci i ubezpieczyciele będą mieli dużą pokusę, by na elektromobilności dodatkowo zarobić.

2023-02-14 14:34

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Więcej niż elektryczna Izera

Polska ma szansę na nowoczesną motoryzację na najwyższym światowym poziomie. Partnerstwo w projekcie Izera z koncernem Geely może nam pomóc złagodzić skutki coraz większego kryzysu niemieckiej motoryzacji.

W realizację marzenia o polskim samochodzie elektrycznym już prawie nikt nad Wisłą nie wierzył. Ówczesna opozycja uznała projekt Izera za kolejną fanaberię premiera Morawieckiego. Światełko w tunelu rozbłysło, gdy w 2022 r. ogłoszono, że partnerem Izery ma być chiński koncern Geely, który jest właścicielem m.in. szwedzkich marek takich jak Volvo i Polestar, brytyjskiego Lotusa, udziałowcem Mercedesa oraz właścicielem słynnych londyńskich taksówek. Globalna sprzedaż Geely to ponad 2,3 mln samochodów.
CZYTAJ DALEJ

W Rzymie stanęła rzeźba wielkiego, dzikiego kota. To hołd dla papieża "LWA" Leona

2025-07-05 10:11

[ TEMATY ]

Rzym

Papież Leon XIV

lew

wielki kot

rzeźba z brązu

Vatican Media

Rzymski lew dla Leona XIV

Rzymski lew dla Leona XIV

Imponująca rzeźba z brązu, dzieło Davide Rivalty, została umieszczona w ogrodach Villa Magistrale Suwerennego Rucerskiego Zakonu Maltańskiego. Widoczna jest przez słynną „dziurkę od klucza” przy Placu Kawalerów Maltańskich w Rzymie, przez którą dziennie spoglądają rzesze turystów. To cichy hołd dla papieża Leona XIV.

Projekt został zrealizowany dzięki współpracy z Narodową Galerią Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej w Rzymie. Majestatyczny lew z brązu wznosi się w ogrodach Villa Magistrale Suwerennego Rycerskiego Zakonu Maltańskiego na Awentynie, w samym sercu Wiecznego Miasta, tworząc cichy dialog między sztuką, naturą i duchowością.
CZYTAJ DALEJ

Białoruś: biskupi zapraszają Leona XIV do swej ojczyzny

2025-07-05 20:50

[ TEMATY ]

Białoruś

zaproszenie

Papież Leon XIV

Vatican Media

Do złożenia wizyty apostolskiej na Białorusi zaprosili Ojca Świętego podczas głównych uroczystości w sanktuarium w Budsławiu katoliccy biskupi tego kraju. 5 lipca w Narodowym Sanktuarium Matki Bożej Budsławskiej odbyły się centralne obchody ku czci patronki Białorusi, poprzedzone poświęceniem Kościoła w tym kraju Niepokalanemu Sercu Maryi, a następnie Miłosierdziu Bożemu.

Mszy Świętej, która była transmitowana na kanale YouTube Narodowego Sanktuarium i na kanale 3 telewizji publicznej przewodniczył przewodniczący episkopatu, arcybiskup Józef Staniewski. W Eucharystii uczestniczyli, nuncjusz apostolski, abp. Ignazio Ceffalia, wszyscy białoruscy biskupi katoliccy, a także licznie zgromadzeni wierni. Przybyla również grupa wiernych z diecezji św. Klemensa w Saratowie (Rosja) wraz ze swoim biskupem Clemensem Pickelem. W uroczystościach wzięli udział przedstawiciele władz państwowych i instytucji państwowych, tradycyjnych religii Białorusi: Kościoła Prawosławnego, Związku Religijnego Judaizmu Postępowego, Muzułmańskiego Związku Religijnego, a także misji dyplomatycznych. Nad porządkiem podczas Mszy św. czuwali białoruscy harcerze.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję