Reklama

Ze świata

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Włochy

Zmarł Jerzy Kluger

Reklama

W wieku 90 lat 31 grudnia 2011 r. zmarł w Rzymie Jerzy Kluger, urodzony w 1921 r. w Wadowicach szkolny kolega Karola Wojtyły z czasów gimnazjum, a także z okresu pontyfikatu Jana Pawła II.
Ojciec Jerzego był adwokatem i przewodniczył liczącej 2 tys. członków gminie żydowskiej. Razem z Karolem Wojtyłą uczyli się w gimnazjum, razem odrabiali lekcje w domu Wojtyłów. Karol często bywał też w domu Jurka. Ostatni raz przed wojną spotkali się w 1938 r., gdy zdawali maturę, potem Karol poszedł na polonistykę do Krakowa, a Jurek wybrał Politechnikę Warszawską. Po wybuchu wojny Jurek z ojcem szli na wschód, szukając swoich oddziałów wojskowych, mama Rozalia, siostra Stefania (zwana Tesią, mistrzyni tenisa) oraz babcia zostały w Wadowicach. Zginęły potem w Auschwitz. Obaj Klugerowie zostali aresztowani przez NKWD i znaleźli się w łagrach w tajdze. Stamtąd trafili do Armii Andersa. Jurek skończył podchorążówkę (artyleria), brał udział w kampanii włoskiej, za bitwę pod Monte Cassino został odznaczony Krzyżem Walecznych. Po wojnie podjął studia inżynierskie w Turynie, zaś po demobilizacji wyjechał do Anglii, gdzie kontynuował naukę na politechnice w Nottingham. Ożenił się z Renée, irlandzką katoliczką, i już razem, w 1952 r., wyjechali do Rzymu. Jerzy Kluger prowadził firmę inżynierską, sprowadzał i instalował maszyny transportowe.
Przyjaciele z lat szkolnych odnaleźli się w 1965 r., gdy Karol Wojtyła jako arcybiskup przebywał w Rzymie na Soborze Watykańskim II. Dzień po wyborze kard. Karola Wojtyły na Stolicę Piotrową, 17 października 1978 r., rodzina Jerzego Klugera znalazła się wśród pierwszych gości zaproszonych przez Jana Pawła II. Jerzy Kluger służył Papieżowi wszechstronną pomocą w czasie rozmów dyplomatycznych z państwem Izrael, przyczynił się też do historycznej wizyty Jana Pawła II w rzymskiej synagodze w 1986 r. Jerzy Kluger wraz ze swoją żoną Renée często byli zapraszani przez Papieża do Pałacu Apostolskiego. Przy stole obaj już wiekowi panowie zwracali się do siebie zdrobniale, jak w młodzieńczych czasach. Jerzy Kluger często uczestniczył w Mszach św. odprawianych przez Jana Pawła II. W 2003 r. otrzymał tytuł „Człowieka Pojednania”, przyznawany przez Polską Radę Chrześcijan i Żydów.

Unia Europejska

Aborcje wśród nastolatek

W Unii Europejskiej co dziewiąta aborcja przeprowadzana jest wśród nastolatek. Najmniej aborcji w tej grupie wiekowej przeprowadza się w Polsce i Grecji (odpowiednio 0,1 i 2,1 na 1000 osób), najwięcej zaś w Szwecji, Estonii i Wielkiej Brytanii (około 24 na 1000 osób) - wynika z zestawienia sporządzonego w ramach programu Reprostat, monitorującego dane nt. tzw. zdrowia reprodukcyjnego i seksualnego mieszkańców Unii Europejskiej. Statystyką objęto tylko te kraje, w których aborcja jest legalna.
Z raportu, opierającego się głównie na danych z 2008 r., wynika, że 1,2 mln aborcji wykonuje się co roku w Wielkiej Brytanii. Liczba ta równa jest populacji Malty i Cypru razem wziętych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Hiszpania

Św. Jan z Ávila wkrótce doktorem Kościoła

Reklama

Papież ogłosi św. Jana z Ávila doktorem Kościoła w maju lub październiku 2012 r. - zapowiedział ordynariusz Kordowy bp Demetrio Fernández González. W październiku w Watykanie obywać się będzie zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone nowej ewangelizacji oraz rozpocznie się Rok Wiary, dlatego w tym kontekście proklamacja nowego doktora Kościoła miałaby bardziej powszechny charakter. Uroczystość odbędzie się w Watykanie z udziałem Hiszpańskiej Konferencji Biskupiej. Przybędą na nią w pielgrzymce seminarzyści i kapłani, gdyż św. Jan z Ávila jest patronem kleru diecezjalnego.
Ordynariusz Kordowy przypomniał, że w gronie 33 dotychczasowych doktorów Kościoła jest dwoje Hiszpanów: św. Teresa z Ávila i św. Jan od Krzyża. Tytuł ten otrzymują ci święci, którzy wnieśli znaczący wkład w pogłębienie zrozumienia misterium Boga.

Ludzie

Abp Diarmuid Martin

Metropolita Dublina abp Diarmuid Martin zamierza w tym roku rozpocząć dojrzałą debatę o roli wiary w irlandzkim społeczeństwie. Wyjaśnia, że chodzi o uniknięcie karykaturalnych wizji religii oraz o ukazanie rzeczywistego wkładu Kościoła w życie Irlandii, którego bilans - mimo zaistniałych skandali - uznał w sumie za pozytywny. W noworocznej homilii, wygłoszonej w obecności premiera Endy Kenny’ego, abp Martin zwrócił uwagę, że katolicyzm jest wciąż wyznawany przez większość Irlandczyków i znacząco wpływa na ich system wartości. Niemniej w opinii hierarchy należy przemyśleć na nowo relacje Kościół - państwo w obecnej sytuacji. Zdaniem abp. Martina, krytyka to coś innego niż negatywne i cyniczne karykaturowanie wiary - stwierdził abp Martin. - Ośmieszanie wiary nie służy budowaniu w społeczeństwie trwałych wartości.

Cudzysłów

Do Kościoła katolickiego chcemy wnieść gentlemańskie maniery. Benedykt XVI prosił nas, byśmy wzbogacili katolików anglikańską tradycją, a w tej wielki nacisk kładzie się właśnie na uprzejmość we wzajemnych relacjach.
Ks. Jeffrey Steenson, zwierzchnik ordynariatu dla byłych anglikanów w USA

Krótko

W Zatoce Perskiej sytuacja się zaostrza. Reakcją na nałożenie sankcji przez USA było ogłoszenie przez Iran manewrów wojskowych i zapowiedź blokady cieśniny Ormuzd. USA ogłosiły mobilizację swojej floty, na co Iran zapowiedział podjęcie stosownych kroków militarnych. Cena ropy znów poszybowała w górę.

Kraje Unii Europejskiej zawarły wstępne porozumienie w sprawie nałożenia embarga na import ropy naftowej z Iranu, jeśli Teheran nie zacznie współpracować ze wspólnotą międzynarodową w sprawie programu atomowego. Ostateczna decyzja ma zapaść 30 stycznia.

Komisja Europejska ma przyjąć i opublikować w lutym tzw. białą księgę w sprawie emerytur, w której ma wskazać na konieczność podwyższenia wieku emerytalnego w krajach UE.

Władze Korei Północnej wydały pierwsze oświadczenie po pogrzebie Kim Dzong Ila. W ostrych słowach rozwiały nadzieję świata na zmianę polityki pod nowym przywództwem. Nadal będzie się opierała na sile armii.

Ziemia znowu zatrzęsła się w Japonii. Osiągnęło siłę 6,8 w skali Richtera.

Od 1 stycznia działa euroazjatycki twór na wzór Unii Europejskiej. W jego skład wchodzą Rosja, Białoruś i Kazachstan. Euroazjatycka Unia Gospodarcza ma być otwarta na inne państwa i mieć charakter globalny.

Białoruś zaostrza sankcje i kontrolę internetu - alarmują amerykańska Biblioteka Kongresu i agencja Interfax. Nowelizacja prawa nakłada kary na wszystkich właścicieli stron internetowych, którzy nie korzystają z narodowych serwerów, oraz na osoby, które łączą się ze stronami innymi niż legalnie zarejestrowane.

Julia Tymoszenko - była premier Ukrainy została przeniesiona z kijowskiego aresztu śledczego do kolonii karnej w obwodzie charkowskim. Tam ma odbywać karę siedmiu lat więzienia.

Strony informacyjne opracowano na podstawie doniesień korespondentów własnych, wiadomości Radia Watykańskiego, KAI i BP KEP.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jerozolima: setki chrześcijan na Drodze Krzyżowej w Wielki Piątek

2025-04-18 14:12

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

Jerozolima

Wielki Piątek

Adobe Stock

Setki chrześcijan różnych wyznań zgromadziło się w Wielki Piątek na tradycyjnej procesji Drogi Krzyżowej na Starym Mieście w Jerozolimie. Przy letniej pogodzie pielgrzymi przeszli wzdłuż Via Dolorosa, aby modlić się przy 14. stacjach męki Jezusa, od wyroku do ukrzyżowania i grobu. Z powodu wojny wśród uczestników było znacznie mniej zagranicznych grup pielgrzymkowych niż w poprzednich latach.

Od wczesnych godzin porannych wierni różnych Kościołów, często niosący misternie zdobione krzyże, szli ulicami jerozolimskiego Starego Miasta. Procesje Drogi Krzyżowej rozpoczęli licznie zgromadzeni etiopscy chrześcijanie, a następnie wierni grecko-prawosławni, którzy wyruszyli z dużym opóźnieniem. Następnie katolicy obrządku łacińskiego dołączyli do franciszkanów. Za nimi podążali arabskojęzyczni katolicy jerozolimscy. Izraelska policja zabezpieczyła trasę, która zakończyła się przy Bazylice Grobu Pańskiego.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Franciszek: droga Jezusa nas kosztuje w świecie, który wszystko kalkuluje

2025-04-19 00:12

PAP

„Droga Krzyżowa jest modlitwą tych, którzy są w drodze. Przecina nasze zwykłe ścieżki, abyśmy przeszli ze znużenia ku radości” - stwierdził papież Franciszek podczas Drogi Krzyżowej w Wielki Piątek w rzymskim Koloseum. Wzięło w niej udział ok. 18 tys. ludzi. Przewodniczył jej, w zastępstwie Ojca Świętego, wikariusz generalny diecezji rzymskiej, kard. Baldo Reina. Papieskie rozważania dotyczyły m.in. wolność, egoizmu, odpowiedzialności, wiary, hipokryzji, upokorzenia.

„Droga oferowana każdemu człowiekowi - podróż do wewnątrz, rachunek sumienia, zatrzymanie się na cierpieniach Chrystusa w drodze na Kalwarię” - podkreślił Franciszek i wskazał, że Droga Krzyżowa jest rzeczywiście zejściem Jezusa „ku temu światu, który Bóg kocha” (Stacja II). Jest także „odpowiedzią, przyjęciem odpowiedzialności” przez Chrystusa. On, „przybity do krzyża”, wstawia się, stawiając się „między skłóconymi stronami” (stacja XI) i prowadzi je do Boga, ponieważ Jego „krzyż burzy mury, anuluje długi, unieważnia wyroki, ustanawia pojednanie”. Jezus, „prawdziwy Jubileusz”, odarty z szat i objawiony nawet „tym, którzy patrzą, jak umiera”, patrzy na nich „jak na umiłowanych powierzonych przez Ojca”, ukazując swoje pragnienie zbawienia „nas wszystkich, każdego z osobna” (Stacja X)
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję