Międzynarodowy Festiwal Kultury Chrześcijańskiej organizowany w Łodzi przez ks. prał. Waldemara Sondkę to szczególne święto sztuki. Dzięki niemu publiczność może obcować z różnorodnymi dokonaniami artystycznymi. Rozpoczęcie tegorocznego szesnastego już Festiwalu łączy się z obchodami 25-lecia Teatru Logos.
Liturgiczna inauguracja Festiwalu nastąpi w niedzielę 4 listopada o godz. 11 w kościele pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, wokół którego koncentruje się większość festiwalowych wydarzeń. Mszy św. zaduszkowej przewodniczy bp Adam Lepa. Mszę św. w intencji twórców kultury (11 listopada) odprawi ks. Piotr Zaborski, a Eucharystia dziękczynna na zakończenie Festiwalu (18 listopada) będzie sprawowana pod przewodnictwem abp. Marka Jędraszewskiego, metropolity łódzkiego.
Na program Festiwalu złożą się koncerty, spektakle, wystawy, recitale, wykłady. Siedemnaście festiwalowych dni (2-18 listopada) wypełnią prezentacje artystów z Polski, Niemiec, Indii, Libanu, Holandii, Iranu, Ukrainy, Norwegii, Anglii, Bułgarii, Austrii, Japonii, Stanów Zjednoczonych, Szwajcarii, Francji. W międzynarodowym projekcie muzycznym „Eternal Voyage” wystąpią instrumentaliści z Niemiec, Libanu, Indii i Holandii. W bazylice archikatedralnej zagra Jan Garbarek (Norwegia) i „The Hilliard Ensemble” (Anglia), a w sanktuarium Matki Boskiej Zwycięskiej będzie można m.in. posłuchać muzyki cerkiewnej i słowiańskiej w wykonaniu chóru „Le Mystere des Voix Bulgares”. W tej świątyni, w koncercie dedykowanym Teatrowi Logos wystąpi Rebekka Bakken z zespołem.
Od początku Festiwal wzbudza duże zainteresowanie łodzian, którzy na karty wstępu oczekują w długich kolejkach. „Rozchodzą się” one bardzo szybko. Publiczność, wśród której liczną grupę stanowią studenci oraz młodzież szkół średnich, szczelnie wypełnia miejsca festiwalowych wydarzeń: kościół środowisk twórczych, bazylikę archikatedralną, sanktuarium Matki Boskiej Zwycięskiej, salę Teatru Logos, widownię Teatru Powszechnego i Teatru Muzycznego, pomieszczenia „Opus Film” przy ul. Łąkowej.
Patronat Honorowy nad Festiwalem objął abp Marek Jędraszewski, metropolita łódzki. Program pierwszego festiwalowego tygodnia drukujemy na str. II „Niedzieli Łódzkiej”. Z całym programem można się zapoznać na stronie: www.fkch.wlodzi.com.
Prezentowane jasełka powstały z inspiracji i w oparciu o utwór Lucjana Rydla BETLEJEM POLSKIE - napisany 108 lat temu, a wystawiony w 1905 r. w teatrze lwowskim, a następnie w krakowskim Teatrze Ludowym. Do 1939 r. w każdym sezonie widowisko wystawiane było także z powodzeniem na wielu innych scenach.
W jasełkach Rydla Jezus rodzi się w Polsce. Herod nie jest tylko władcą starożytnej Palestyny, lecz ciemiężycielem Polski. Trzej Królowie to Kazimierz Wielki, Władysław Jagiełło i Jan III Sobieski, a w ich orszaku idą do Dzieciątka postacie-symbole polskich walk i cierpień.
Dołączając do świątecznego numeru „Niedzieli” te jasełka, chcemy przypomnieć barwny Rydlowski fresk narodowych losów - uzupełniając go postaciami z historii XX wieku oraz tekstami kolęd, pastorałek i patriotycznych pieśni.
Pragniemy jednocześnie dostarczyć naszym rodzinom tekst, który w okresie Bożego Narodzenia może pomóc świątecznie spotkać się w rodzinnej wspólnocie i pielęgnować religijne i patriotyczne tradycje, a także stać się momentem ich przekazywania młodemu pokoleniu.
Wspólne wykonanie tych jasełek może bardzo ubogacić parafialne oraz inne spotkania opłatkowe (sprawdzone!). Aby osiągnąć ten cel, nie potrzeba dekoracji, strojów ani kostiumów. Wystarczy ustawiony na stole żłóbek lub bożonarodzeniowa kartka ze Świętą Rodziną i kilka osób (a nawet trzy lub dwie), które dzieląc się rolami, odczytają donośnie teksty przypisane poszczególnym postaciom - a wszyscy zebrani zaśpiewają wspólnie przedzielające je kolędy i pieśni.
Ewentualnie pasterzom można założyć kapelusze, a królom - korony (Herodowi - czarną). Inne rekwizyty można dodać według wyobraźni uczestników.
Redakcja
WSZYSCY (kolęda):
Bóg się rodzi, moc truchleje, Pan niebiosów obnażony.
Ogień krzepnie, blask ciemnieje, ma granice Nieskończony.
Wzgardzony, okryty chwałą - śmiertelny Król nad wiekami.
A Słowo ciałem się stało i mieszkało między nami.
Cóż masz niebo nad ziemiany? Bóg porzucił szczęście twoje.
Wszedł między lud ukochany, dzieląc z nim trudy i znoje.
Niemało cierpiał, niemało. Żeśmy byli winni sami.
A Słowo ciałem się stało i mieszkało między nami.
Straż Tatrzańskiego Parku Narodowego ukarała mandatami po 500 zł dwie osoby, które w 20. rocznicę śmierci Jana Pawła II - 2 kwietnia o godz. 21.37 – rozświetliły krzyż na Giewoncie - dowiedziała się PAP. W tym celu dwóch mężczyzn na szczyt wyniosło lampy akumulatorowe.
Rozświetlenie krzyża w hołdzie papieżowi Polakowi zostało zapoczątkowane w 2005 roku, w dniu pogrzebu Jana Pawła II. Jak co roku, także tym razem poświata ze szczytu była dobrze widoczna z Zakopanego i wzbudziła duże zainteresowanie mieszkańców oraz turystów.
Ciekawym porównaniem jest proces tworzenia fortepianów Steinway, które powstają po długim i skomplikowanym procesie, pełnym wyzwań. Podobnie jak drewno, które musi przejść przez wiele prób, aby stać się instrumentem muzycznym o doskonałym brzmieniu, tak i nasze życie, poddane cierpieniu, może stać się źródłem piękna i dobra. Przykłady wielkich artystów i myślicieli, którzy zmagali się z problemami psychicznymi, pokazują, że cierpienie może być drogą do głębszego zrozumienia i twórczości.
Przykład życia Adama Chmielowskiego, znanego jako Brat Albert, ilustruje jak cierpienie może prowadzić do odkrycia głębszego sensu życia. Choć jego życie było pełne trudności, w tym utraty rodziców i zmagania z chorobą psychiczną, to właśnie przez te doświadczenia odkrył swoje powołanie do służby najbiedniejszym. Jego decyzja o porzuceniu kariery malarskiej na rzecz pomocy innym pokazuje, jak cierpienie może być przekształcone w coś pięknego i wartościowego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.