Reklama

Sztuka

Francuskie laury dla Pawła Łukaszewskiego za muzykę sakralną

Nagrodę „Złotego Orfeusza” ( "Orphée d'Or" de l'Academie du Disque Lyrique.) za płytę „Missa di Maria a Magdala” i za najlepsze nagranie muzyki sakralnej odebrał w Paryżu Paweł Łukaszewski, dyrektor artystyczny i dyrygent Chóru Katedry Warszawsko-Praskiej Musica Sacra.

[ TEMATY ]

muzyka

BOŻENA SZTAJNER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Francuska Académie du Disque Lyrique przyznaje co roku nagrody dla najlepszych nagrań muzyki wokalnej tzw. „Zlote Orfeusze”(«ORPHÉES D'OR»). W jury prestiżowej Academie zasiadają muzycy, dziennikarze muzyczni oraz znani muzycy. W uroczystości wręczenia Orfeuszy uczestniczą największe osobistości świata muzyki: szefowie firm płytowych, przedstawiciele międzynarodowych mediów, muzycy. Uroczystości tradycyjnie patronuje wybitny mecenas sztuki, Pierre Bergé pełniący m.in. funkcje honorowego przewodniczącego Opera National de Paris.

Płyta Pawła Łukaszewskiego Musica Sacra 4, na której znalazła się „Missa de Maria a Magdala”, w wykonaniu: Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska – sopran, Tomasz Sadownik- baryton, Chór Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej i Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą Jana Borowskiego została też wyróżniona przez francuski magazyn „Classica” nagrodą „Choc de Classica” a także dostała nominację do nagrody Fryderyk 2014. W recenzji płyty, która opublikowana została na łamach magazynu „Classica”, uznano Pawła Łukaszewskiego za godnego następcę Pendereckiego, Góreckiego i Lutosławskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Missa de Maria a Magdala (Missa bremgartensis) skomponowana została przez Łukaszewskiego w 2010 roku na zamówienie dyrygenta Marco Castelliniego, działającego w Bremgarten (od nazwy miasta pochodzi drugi człon nazwy dzieła). Autorem łacińskiego tekstu jest ks. Sylwester J. Kwiatkowski, proboszcz tamtejszej parafii. W Polsce utwór pierwszy raz został wykonany w Częstochowie, w trakcie liturgii, w ramach Festiwalu Gaude Mater w 2011 r, przez Chór Musica Sacra oraz Filharmonię Częstochowską.

Paweł Łukaszewski (ur. 1968) jest kompozytorem, pedagogiem i dyrygentem, profesorem Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, a ponadto aktywnym organizatorem lokalnego życia muzycznego. Jest laureatem wielu nagród m.in. nagrody Fryderyk 2013 (Artysta Roku w kategorii muzyka poważna). W roku 2012 był Kompozytorem Sezonu Filharmonii Narodowej. Jest dyrektorem artystycznym i dyrygentem Chóru Katedry Warszawsko-Praskiej Musica Sacra w katedrze św. Floriana w Warszawie.

Nagrodzeni "Orphée d'Or" 2014 zostali także: Jonas Kaufmann, Renée Fleming, Krzysztof Penderecki, Philippe Jaroussky - Page officielle, Joyce DiDonato.

2014-07-02 17:06

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Schola Gregoriana Silesiensis na Nocy Kościołów w Bolesławcu

W ramach przeżywanych na Dolnym Śląsku w Metropolii Wrocławskiej Nocy Kościołów, w piątek dnia 19 czerwca 2015 w bazylice maryjnej w Bolesławcu gościła Schola Gregoriana Silesiensis z Wrocławia. Zespół zaśpiewał w języku łacińskim części stałe Mszy św., którą koncelebrowana była przez ks. prałata Andrzeja Jarosiewicza, rektora bolesławieckiej bazyliki maryjnej oraz ks. Anthon’ego Umeh i ks. Łukasza Kutrowskiego - studentów Wydziału Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę bp. Andrzeja Przybylskiego: Uroczystość świętych Apostołów Piotra i Pawła

2025-06-27 12:36

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

BP KEP

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Gdy Piotr i Jan wchodzili do świątyni na modlitwę o godzinie dziewiątej, wnoszono właśnie pewnego człowieka, chromego od urodzenia. Umieszczano go codziennie przy bramie świątyni, zwanej Piękną, aby wchodzących do świątyni prosił o jałmużnę. Ten, zobaczywszy Piotra i Jana, gdy mieli wejść do świątyni, prosił ich o jałmużnę. Lecz Piotr, przypatrzywszy się mu wraz z Janem, powiedział: «Spójrz na nas!» A on patrzył na nich, oczekując od nich jałmużny. «Nie mam srebra ani złota – powiedział Piotr – ale co mam, to ci daję: W imię Jezusa Chrystusa Nazarejczyka, chodź!» I ująwszy go za prawą rękę, podniósł go. A on natychmiast odzyskał władzę w nogach i stopach. Zerwał się i stanął na nogach, i chodził, i wszedł z nimi do świątyni, chodząc, skacząc i wielbiąc Boga. A cały lud zobaczył go chodzącego i chwalącego Boga. I rozpoznawali w nim tego człowieka, który siedział przy Pięknej Bramie świątyni, aby żebrać, i ogarnęło ich zdumienie i zachwyt z powodu tego, co go spotkało.
CZYTAJ DALEJ

Ślady apostolskie w kościele Matki Bożej in Traspontina

2025-06-29 17:06

[ TEMATY ]

Watykan

Włodzimierz Rędzioch

Św. Piotr i Paweł

Włodzimierz Rędzioch

Przy słynnej via della Conciliazione, alei biegnącej od Zamku Świętego Anioła do Bazyliki św. Piotra, wznosi się kościół Matki Bożej in Traspontina.

Mało kto wie, że w tym kościele, którego kustoszami są karmelici, znajdują się pamiątki po patronach Rzymu, św. Piotrze i św. Pawle - dwie kolumny, do których, zgodnie ze starożytną tradycją, przywiązano apostołów w czasie biczowania. Historycy uważają, że w 1195 r. na polecenie Celestyna III kolumny te zostały umieszczone w starożytny kościele S. Maria in Traspontina, który znajdował się bardzo blisko Zamku Świętego Anioła. Stąd w 1587 r. obie kolumny zostały przetransportowane do nowego kościoła pod tym samym wezwaniem, który stanął nieco bliżej Bazyliki ś. Piotra. Kaplica Kolumn była jedną z pierwszych ukończonych w nowym kościele, właśnie z względu na kultu i cześć, którymi się cieszyli Apostołowie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję