„Verbum Incarnatum – Tajemnica Słowa Wcielonego w śpiewie gregoriańskim i ambrozjańskim z improwizacjami saksofonowymi – św. Janowi Pawłowi II w hołdzie” to płyta, którą z pełną odpowiedzialnością mogę polecić każdemu miłośnikowi muzyki sakralnej (wydawca: Ars Sonora Studio).
W nagraniu wzięła udział „Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti” pod dyrekcją Michała Sławeckiego (magister chori, kantor), a także członkowie zespołu: Anna Mitura – kantor i Emilia Dudkiewicz – autorka koncepcji programowej i komentarza w książeczce oraz nagranych na płycie słownych wyjaśnień między śpiewami.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Album tworzy sześć bloków, zatytułowanych: „Prolog”, „Słowo Wcielone”, „Słowo objawione”, „Słowo uwielbione i głoszone”, „Matka Słowa” oraz „Konkluzja”. Nagraniom monodii towarzyszy jeden z czołowych polskich saksofonistów, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie Paweł Gusnar (saksofon sopranowy). Warto dodać, że projekt doczekał się przed nagraniem wielu realizacji koncertowych.
Reklama
Szef artystyczny scholi – Michał Sławecki jest wszechstronnie utalentowanym muzykiem kościelnym: kompozytorem, organistą, dyrygentem i dyrektorem artystycznym chóru UKSW, adiunktem na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Schola „Clamaverunt Iusti” jest jego autorskim projektem, któremu przewodzi już prawie dziesięć lat. Warto podkreślić, że Michał Sławecki odbył specjalistyczne studia nad śpiewem gregoriańskim w L’Aquili i Rzymie oraz kursy mistrzowskie. Regularnie bierze udział w międzynarodowych konferencjach i kongresach poświęconych problematyce śpiewu gregoriańskiego i jest jednym z najwybitniejszych specjalistów w Polsce w zakresie tej problematyki. Prowadzona przez niego schola była wielokrotnie nagradzana na międzynarodowych konkursach, jest doskonale przygotowana do prezentacji śpiewu gregoriańskiego i należy do czołowych zespołów tego typu w Europie.
Schola śpiewa jasnym, stopliwym dźwiękiem i jednorodną, ciepłą barwą. Osiem śpiewaczek brzmi niczym jedna osoba. Trzeba podkreślić, że wykonawcy podchodzą do prezentowanego repertuaru w sposób niezwykle odpowiedzialny. Nie tylko odczytują dźwięki śpiewów gregoriańskich i ambrozjańskich, lecz także wzbogacają je o zagadnienia interpretacji, zgodnie z najnowszymi standardami w zakresie śpiewu gregoriańskiego, na podstawie neum zapisanych nad notacją nutową.
Improwizacje Pawła Gusnara są stylizowane na modłę gregoriańską. Artysta zazwyczaj inicjuje motyw, który wprost lub swobodnie nawiązuje do melodyki danego śpiewu, a następnie podąża w stronę własnej propozycji artystycznej. Na płycie można znaleźć improwizacje dwojakiego rodzaju. Jedne towarzyszą wprost śpiewowi, na przemian ze scholą (technikę taką nazywa się „alternatim”), są więc zastosowane w taki sposób, aby nie przeszkadzać śpiewowi gregoriańskiemu, lecz subtelnie mu towarzyszyć. Inne improwizacje znalazły miejsce między poszczególnymi ścieżkami, kiedy schola milczy, a saksofonista ma nieco więcej swobody twórczej.
W książeczce dołączonej do płyty słuchacz znajdzie dwa ciekawe komentarze – teologiczno-muzykologiczny Emilii Dudkiewicz o podstawach projektu „Verbum Incarnatum”, oraz o problematyce wykonawczej śpiewu gregoriańskiego prof. Nina Albarosy – włoskiego specjalisty w zakresie śpiewu gregoriańskiego, światowego autorytetu w tej dziedzinie.
Całość jest pod względem graficznym (Mirosław Łukasiewicz), merytorycznym i reżyserii dźwięku (Jakub Garbacz, Marcin Loga) przygotowana bardzo starannie. Powiem wprost: jest to płyta dla każdego – nie tylko dla wielbicieli śpiewu gregoriańskiego czy improwizacji saksofonowych, lecz także dla tych, którzy szukają pomocy w medytacji nad słowem Bożym.