Reklama

Tajemnica Słowa Wcielonego w nagraniu płytowym

Niedziela Ogólnopolska 4/2016, str. 55

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Verbum Incarnatum – Tajemnica Słowa Wcielonego w śpiewie gregoriańskim i ambrozjańskim z improwizacjami saksofonowymi – św. Janowi Pawłowi II w hołdzie” to płyta, którą z pełną odpowiedzialnością mogę polecić każdemu miłośnikowi muzyki sakralnej (wydawca: Ars Sonora Studio).

W nagraniu wzięła udział „Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti” pod dyrekcją Michała Sławeckiego (magister chori, kantor), a także członkowie zespołu: Anna Mitura – kantor i Emilia Dudkiewicz – autorka koncepcji programowej i komentarza w książeczce oraz nagranych na płycie słownych wyjaśnień między śpiewami.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Album tworzy sześć bloków, zatytułowanych: „Prolog”, „Słowo Wcielone”, „Słowo objawione”, „Słowo uwielbione i głoszone”, „Matka Słowa” oraz „Konkluzja”. Nagraniom monodii towarzyszy jeden z czołowych polskich saksofonistów, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie Paweł Gusnar (saksofon sopranowy). Warto dodać, że projekt doczekał się przed nagraniem wielu realizacji koncertowych.

Reklama

Szef artystyczny scholi – Michał Sławecki jest wszechstronnie utalentowanym muzykiem kościelnym: kompozytorem, organistą, dyrygentem i dyrektorem artystycznym chóru UKSW, adiunktem na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Schola „Clamaverunt Iusti” jest jego autorskim projektem, któremu przewodzi już prawie dziesięć lat. Warto podkreślić, że Michał Sławecki odbył specjalistyczne studia nad śpiewem gregoriańskim w L’Aquili i Rzymie oraz kursy mistrzowskie. Regularnie bierze udział w międzynarodowych konferencjach i kongresach poświęconych problematyce śpiewu gregoriańskiego i jest jednym z najwybitniejszych specjalistów w Polsce w zakresie tej problematyki. Prowadzona przez niego schola była wielokrotnie nagradzana na międzynarodowych konkursach, jest doskonale przygotowana do prezentacji śpiewu gregoriańskiego i należy do czołowych zespołów tego typu w Europie.

Schola śpiewa jasnym, stopliwym dźwiękiem i jednorodną, ciepłą barwą. Osiem śpiewaczek brzmi niczym jedna osoba. Trzeba podkreślić, że wykonawcy podchodzą do prezentowanego repertuaru w sposób niezwykle odpowiedzialny. Nie tylko odczytują dźwięki śpiewów gregoriańskich i ambrozjańskich, lecz także wzbogacają je o zagadnienia interpretacji, zgodnie z najnowszymi standardami w zakresie śpiewu gregoriańskiego, na podstawie neum zapisanych nad notacją nutową.

Improwizacje Pawła Gusnara są stylizowane na modłę gregoriańską. Artysta zazwyczaj inicjuje motyw, który wprost lub swobodnie nawiązuje do melodyki danego śpiewu, a następnie podąża w stronę własnej propozycji artystycznej. Na płycie można znaleźć improwizacje dwojakiego rodzaju. Jedne towarzyszą wprost śpiewowi, na przemian ze scholą (technikę taką nazywa się „alternatim”), są więc zastosowane w taki sposób, aby nie przeszkadzać śpiewowi gregoriańskiemu, lecz subtelnie mu towarzyszyć. Inne improwizacje znalazły miejsce między poszczególnymi ścieżkami, kiedy schola milczy, a saksofonista ma nieco więcej swobody twórczej.

W książeczce dołączonej do płyty słuchacz znajdzie dwa ciekawe komentarze – teologiczno-muzykologiczny Emilii Dudkiewicz o podstawach projektu „Verbum Incarnatum”, oraz o problematyce wykonawczej śpiewu gregoriańskiego prof. Nina Albarosy – włoskiego specjalisty w zakresie śpiewu gregoriańskiego, światowego autorytetu w tej dziedzinie.

Całość jest pod względem graficznym (Mirosław Łukasiewicz), merytorycznym i reżyserii dźwięku (Jakub Garbacz, Marcin Loga) przygotowana bardzo starannie. Powiem wprost: jest to płyta dla każdego – nie tylko dla wielbicieli śpiewu gregoriańskiego czy improwizacji saksofonowych, lecz także dla tych, którzy szukają pomocy w medytacji nad słowem Bożym.

2016-01-20 09:03

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Gądecki o Krzyżu Baryczków: jego istnienie w mieście skazanym na nieistnienie jest cudem

2025-09-14 13:37

[ TEMATY ]

krzyż

Łukasz Krzysztofka

Krzyż Baryczków

Krzyż Baryczków

Krzyż Baryczków można nazwać po trzykroć cudownym: jest cudem artystycznym; jego istnienie w mieście skazanym na nieistnienie jest cudem historycznym; a trwający pięć wieków kult jest cudem teologicznym - mówił abp Stanisław Gądecki podczas obchodów 500-lecia obecności Krzyża Baryczków w Warszawie.

Główne obchody rocznicowe 500-lecia obecności Krzyża Baryczków w Warszawie odbyły się w niedzielę w bazylice archikatedralnej św. Jana Chrzciciela.
CZYTAJ DALEJ

Pocałuj krzyż

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 3, 13-17.

Niedziela, 14 września. Święto Podwyższenia Krzyża Świętego.
CZYTAJ DALEJ

Przed VIII Kongresem Przywódców Religii Świata i Tradycyjnych w Astanie

2025-09-14 20:32

[ TEMATY ]

Kongres Przywódców Religii Świata i Tradycyjnych

Materiały prasowe

Aida Balajewa, Minister Kultury i Informacji Kazachstanu

Aida Balajewa, Minister Kultury i Informacji Kazachstanu

Rozmowa z Aidą Balajewą, Minister Kultury i Informacji Kazachstanu.

Urszula Buglewicz: Pani Minister, jaka jest geneza Kongresu Przywódców Religii Świata i Tradycyjnych?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję