Z wielką pompą na Zamku Królewskim w Warszawie otwarto wystawę Cienie i światła. Arcydzieła malarstwa francuskiego 1600-2000. Ten niezwykłej ekspozycji, zorganizowanej przez Ministerstwa Kultury obu krajów, patronują prezydenci Polski i Francji, zaś w ceremonii otwarcia wziął udział francuski minister kultury.
Istotnie, jest to ekspozycja wyjątkowa. Jej niezwykłość polega na tym, że zostało tu zgromadzonych 118 obrazów najwybitniejszych mistrzów malarstwa francuskiego od początku XVII w. do czasów najnowszych. Dzieła te zostały wypożyczone ze znanych muzeów francuskich, m.in. Luwru, Muzeum Picassa, Musee d’Orsay czy Państwowego Muzeum Sztuki Nowoczesnej - Centrum Pompidou. Wiadomo, że tak prestiżowe muzea niezwykle rzadko wypożyczają eksponaty za granicę.
Wystawa jest zatem próbą prezentacji sztuki francuskiej na przestrzeni czterech wieków. Autorzy wybrali najbardziej reprezentatywne dzieła, kierując się kryteriami formalnymi, estetycznymi oraz wątkami treściowymi. Od obrazów o tematyce religijnej z przełomu XVI i XVII w. przechodzimy do epoki baroku, klasycyzmu, impresjonizmu, kubizmu i dzieł XX w. Możemy oglądać obrazy takich mistrzów, jak Georges de La Tour, Nicolas Poussin, Claude Le Lorrain, Jean-Antoine Watteau, Jacques Louis David, Eugene Delacroix, Claude Monet, August Renoir, Paul Cezanne, Paul Gauguin, Pablo Picasso, Georges Braque i Balthus. Dzieła tych wielkich malarzy francuskich wyznaczały przemiany artystyczne w dziejach malarstwa europejskiego.
Wystawę można oglądać na Zamku Królewskim do 19 czerwca.
12 września na ekrany kin wchodzi ekranizacja amerykańskiego reżysera o polskim męczenniku.
I zaprowadzili ich do bloku numer 11, oznaczonego wówczas numerem 13. Kazali im rozebrać się do naga. Wpędzili ich wszystkich dziesięciu do piwnicy, do celi numer 18, bardzo niskiej i małej, o wymiarach dwa i pół metra na dwa i pół metra, z jednym zakratowanym, kwadratowym okienkiem pod sufitem, z podłogą z betonu. W rogu stało wiadro na odchody. Tam mieli umrzeć głodową męką. Esesmani zatrzasnęli żelazne drzwi” (z opisu śmierci św. Maksymiliana według tekstu Transitus z Harmęży).
W nocy z piątku na sobotę nieznani dotąd sprawcy odcięli metalowy krzyż znajdujący się na szczycie kopuły cerkwi Zaśnięcia NMP w Legnicy. Sprawcy musieli być dobrze przygotowani i wyposażeni w sprzęt, stąd podejrzenie, że była to akcja celowa.
Podziel się cytatem
Spłoszył ich alarm, który zadziałał, jednak już po odcięciu krzyża, którego elementy zostały rozrzucone wokół cerkwi. Wartość materialna krzyża jest znikoma, jednak szkody wyrządzone są ogromne, ale najgorsza jest świadomość, że sprofanowany został znak krzyża. Jak podkreśla proboszcz ks. Mirosław Drapała stało się to w przeddzień uroczystości Podniesienia Krzyża Świętego, którą obchodzimy w niedzielę 14 września.
– Poznajcie Chrystusa, który jest prawdą, który jest drogą, który jest życiem, a On uczyni was wolnymi od zła i śmierci. Te słowa Zbawiciela wpisują się w sposób szczególny w naszą świadomość wiary podczas przeżywania każdej Eucharystii, ale również i tych stacji eucharystycznych w naszej archidiecezji – powiedział abp. Wacław Depo podczas homilii rozpoczynającej IX Archidiecezjalny Kongres Eucharystyczny.
W sobotę 13 września, wierni z regionu radomszczańskiego, przeżywali uroczystości związane z kongresem eucharystycznym. Stacja Kongresu w Radomsku, pod hasłem: „Eucharystia tajemnicą wiary”, rozpoczęła się konferencją wygłoszoną przez ks. dr Michała Pabiańczyka w parafii NMP Królowej Polski. Abp Wacław Depo, metropolita częstochowski poświęcił również witraże w kościele, w tym jeden, który został ufundowany specjalnie na tę okoliczność.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.