Reklama

Savoir-vivre

Sposoby podawania i jedzenia owoców

Niedziela Ogólnopolska 3/2012, str. 56


Rys. K. Nita-Basa

<br>Rys. K. Nita-Basa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jeśli postępujemy zgodnie ze wskazaniami savoir-vivre’u, zawsze podczas obiadu, szczególnie tego uroczystego, podajemy przed ciastami, lodami itp. owoce. Zauważmy, że jest to nie tylko w dobrym tonie, ale i bardzo zdrowe.
Są dwie metody podania owoców.
Po pierwsze, pojawiają się one na stole po ostatnim daniu. Są wtedy podawane na półmiskach, obrane i poporcjowane.
I tak pomarańcze, mandarynki podajemy w cząstkach. Jabłka, gruszki, śliwki, kiwi, brzoskwinie podajemy jako obrane ćwiartki (kiwi możemy też podać przekrojone na pół i podać do nich łyżeczkę). Banany podajemy obrane ze skóry i pokrojone na kawałki. Te owoce jemy, posługując się widelczykiem i nożykiem do owoców (gdy ich nie mamy, podajemy normalny nóż i widelec).
Grejpfruty podajemy przekrojone na pół (dołączamy do nich łyżeczkę i cukier).
Truskawki podajemy w całości. Można je jeść, biorąc w rękę (wtedy są z ogonkami), lub podać do nich widelczyki i osobne dla każdego gościa małe naczynia ze śmietaną i cukrem (wtedy truskawki podajemy bez ogonków). W takim przypadku nabijamy truskawkę na widelczyk i wkładamy ją do naczynia z cukrem, a następnie ze śmietaną.
Czereśnie, wiśnie, winogrona, porzeczki, agrest jemy rękami.
Maliny, jeżyny, jagody, poziomki podajemy w naczyniach (bez ogonków). Je się je łyżeczką, z cukrem lub śmietaną.
Druga metoda częstowania owocami - jeszcze przed posiłkiem możemy postawić półmiski lub, lepiej, patery z owocami jako ozdobę na środkowej części stołu, a po ostatnim daniu podać gościom talerzyki i sztućce do owoców.
W takim przypadku są dwa sposoby ich jedzenia.
Podczas mniej oficjalnego posiłku bierzemy je w ręce i obieramy oraz porcjujemy, dotykając ich rękami, a następnie jemy, posługując się sztućcami.
Podczas oficjalnych posiłków i gdy wszyscy mamy na sobie odświętne ubrania, nie dotykamy owoców rękami (ich sok mógłby zaplamić ubranie). Obieramy je zatem, porcjujemy i jemy, posługując się sztućcami. Sposoby podejścia do każdego owocu możemy sobie wypracować sami. Lepiej jednak chyba sięgnąć do podręczników savoir-vivre’u, gdzie znajdziemy opisy procedur jedzenia poszczególnych owoców.

www.savoir-vivre.com.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jakie Słowo Boga noszę w moim sercu?

2025-08-10 11:11

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 4, 31-37.

• 1 Tes 5, 1-6.9-11 • Ps 27 • Łk 4, 31-37
CZYTAJ DALEJ

2 września: wspomnienie bł. męczenników Jana F. Burté, A. Morela, S. Giraulta i towarzyszy

[ TEMATY ]

Jan F. Burté, A. Morel, S. Girault i towarzysze

Autorstwa Scholasate - Praca własna, commons.wikimedia.org

Apolinary Morel

Apolinary Morel

Trzej męczennicy wraz z 182 innych, włączając w to kilku biskupów oraz wielu kapłanów zakonnych i diecezjalnych, zostało zamęczonych w klasztorze karmelitów w Paryżu 2 września 1792 r.

Jan Franciszek Burté urodził się w 1740 r. Wstąpił do franciszkanów w Nancy w wieku 16 lat. Po przyjęciu święceń kapłańskich wykładał teologię młodszym braciom. Został gwardianem klasztoru w Paryżu. Tam został aresztowany i uwięziony w klasztorze karmelitów.
CZYTAJ DALEJ

Prace domowe są potrzebne uczniom

2025-09-02 07:29

[ TEMATY ]

szkoła

edukacja

Adobe Stock

Zaczynamy obserwować duży rozłam między dziećmi , które odrabiają prace domowe a tymi które tego nie robią. Prace domowe – nie będące przeciążeniem i w nadmiarze - pełnią ważną rolę we wdrażaniu uczniów do systematyczności i pomagają utrwalać wiedzę – podkreśla ekspert KUL dr Renata Kołodziejczyk.

Decyzją Minister Edukacji Narodowej od kwietnia ubiegłego roku w klasach 1-3 szkół podstawowych nauczyciele nie mogą zadawać uczniom prac domowych. W klasach 4-8 takie prace są nieobowiązkowe i nieoceniane. Ta zmiana miała pozwolić „przeciążonym obowiązkami” dzieciom na rozwijanie swoich zainteresowań i kontaktów społecznych. - Czas pokazał, że to nie udało się, a wręcz negatywnie odbiło się na rozwoju dzieci. Pozbawiono je bardzo ważnego w procesie nauki narzędzia – uważa polonista, logopeda, prywatnie mama trójki dzieci doktor Renata Kołodziejczyk z Katedry Pedagogiki Specjalnej KUL. Z obserwacji nauczycieli wynika, że nie osiągnięto ważnej zmiany w zachowaniu dzieci – przekierowania zainteresowania z komputerów na kontakty społeczne z innymi dziećmi. Dzieci, które do tej pory nie korzystały z kół zainteresowań, nadal tego nie robią, wybierając telefony czy Internet.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję